Getting your Trinity Audio player ready...
|
Макар да изглежда, че странните и удивителни творения са резултат от много часове старателна работа, те са създадени за секунди с помощта на компютър
Снимки на деца, облечени като зеле, любителски произведения на изкуството и домашно приготвени торти събират милиони гледания във Facebook, но експерти предупреждават, че съдържанието може да не е толкова безобидно, колкото изглежда.
Сред най-странните творения са изображения на Исус, направен от скариди или други морски мекотели, които смаяните потребители са нарекли „Исус от скариди“.
Други изображения претендират за любителско изкуство, включително сложни скални и пясъчни скулптури или спиращи дъха картини с маслени бои, които добре се биха вписали в Лувъра.
Но макар странните и изумителни творения да изглеждат като резултат от дълги часове на усърдна работа, те са създадени за секунди с помощта на компютър.
Изследователи от Станфордската интернет обсерватория в Калифорния предупреждават, че вълната от снимки, генерирани от изкуствен интелект, е опит за печелене на пари чрез привличане на кликове и споделяния в социалните мрежи.
Те са анализирали 120 страници във Facebook, всяка от които е публикувала поне 50 изображения, генерирани от изкуствен интелект, и заедно са получили стотици милиони гледания.
Проучващите са установили, че спам страниците са били създадени с цел да подтикнат потребителите да посетят подозрителни уебсайтове или да разкрият личната си информация.
Проучването установява, че хакнатите страници са сред тези, които публикуват съдържание с изкуствен интелект.
Съавторът Рене Диреста разказа пред AAP, че други страници изглежда са създавали голям брой последователи, за да увеличат стойността си при препродажба.
Много потребители на Facebook не знаят, че изображенията не са автентични.
„Амин и поздравления, млади човече“, се казва в един коментар под генерирано от изкуствен интелект изображение на дете, което седи в скута на абстрактна скулптура на Исус, направена от картофи.
Друг коментар към същия пост гласи: „Невероятно. Бог да те благослови.“
Г-жа Диреста посочва, че религиозните теми са популярни сред спамърите и измамниците в областта на изкуствения интелект, тъй като са привлекателни за потребителите на социалните медии по целия свят.
В публикациите се използват и емоционални надписи, за да се насърчат харесванията и споделянията.
„Направих го със собствените си ръце, но никой не оценява това“, гласи типичен надпис.
Друг често срещан надпис е: „Това е първата ми торта! Ще се радвам на вашите оценки.“
Дан Халпин, главен изпълнителен директор на фирмата за киберразследвания Cybertrace, казва, че намерението на публикациите невинаги е ясно.
„Такива тактики обикновено са част от по-широки схеми, целящи или печелене на пари чрез кликове и партньорски маркетинг, или създаване на аудитория за потенциална бъдеща употреба, евентуално за насочване към измами“, казва той.
AAP се опита да се свърже с четири от най-активните страници с генерирано от изкуствен интелект съдържание във Facebook, но не получи отговор.
Нито една от страниците не е казала на потребителите, че изображенията, които публикуват, не са истински.
Джини Патерсън от Центъра за изкуствен интелект и дигитална етика към Университета на Мелбърн казва, че бързият напредък в областта на генеративния изкуствен интелект е направил по-трудно определянето на автентичността на дадено изображение.
„На пръв поглед много от тях са неразличими“, казва професор Патерсън.
„Изображенията, генерирани от изкуствен интелект, се подобриха значително и изглежда, че ще продължат да се подобряват.“
Професор Патерсън разказва, че издателите имат етично задължение да оповестяват, когато изображенията са генерирани от изкуствен интелект.
Тя добавя, че може да има и правно задължение за това, например когато съдържанието може да подведе потребителите.
Meta планира да обозначава публикациите на видео, аудио и изображения във Facebook като „направени с AI“, когато ги открие.
Халпин заяви, че хората трябва да игнорират спама с изображения, генериран от изкуствен интелект, или да го докладват на Facebook.
„Споделянето или взаимодействието със спам, генериран от ИИ, може случайно да помогне на тези съмнителни мрежи и дори да изложи на риск личните ви данни“, казва той.
„Докладването на тези публикации във Facebook може да помогне за пречистването на сайта. Като цяло е добра идея да се пазите от всяко съдържание, което изглежда подозрително или няма ясна, правилна цел.“