Getting your Trinity Audio player ready...
|
Когато преподава добри маниери на децата, експертът по етикет Дженифър Скот напомня на родителите винаги да имат предвид причината зад учтивото поведение
Авторката Дженифър Л. Скот казва, че маниерите на масата и комуникацията са на върха на списъка с родителските притеснения, когато става въпрос за поведение и етикет при децата.
Дженифър Л. Скот била на събиране на група за домашно обучение на деца, когато малкият син на нейна приятелка се приближил.
„Той казал: „Здравейте, госпожо Скот, как сте тази вечер?“ Проведе кратък едноминутен разговор с мен, но това беше направо забележително. Той се приближи с ясен глас, направи контакт с очите и се обърна към мен с „госпожо Скот“, и това беше толкова приятно“, казва Скот, автор на популярните наръчници за елегантност и стил „Мадам Шик“.
Най-новата книга на Скот е „Деца ценители – етикет, маниери и добър живот за родители и техните наследници“ (Connoisseur Kids: Etiquette, Manners, and Living Well for Parents and Their Little Ones). Според Скот две теми оглавяват списъка с родителските притеснения, когато става въпрос за етикет – маниерите на масата и комуникацията. Момчето, което я впечатлило, очевидно било на прав път, когато става въпрос за любезен разговор.
Но едно е да притежаваш добри маниери, а друго е да ги научиш в детството. Когато най-голямото й дете, сега тийнейджър, било с десет години по-малко, Скот установила, че било доста трудно да се преподават добри маниери и нямало наръчник, към който да се обърне. Резултатът е „Деца ценители“ и постоянно разширяващият се набор от съвети за етикет за родители на Дженифър Скот.
Значението на маниерите
Когато преподава добри маниери на децата, Скот напомня на родителите винаги да имат предвид причината зад учтивото поведение. „Същността на добрите маниери е внимание и мисъл, както за себе си, така и за другите; да бъдеш добър човек, също добър член на собственото си семейство, и добър жител на общността си“, казва тя, „и това наистина произтича от отношението.“
6-годишният син на Скот, най-малкият от четирите й деца, е блестящ пример в това отношение.
„Той винаги ми държи вратата отворена. Това е напълно естествено за него“, каза тя.
„Може би е видял някой от по-големите си братя и сестри да го правят. Но когато всички излизаме от колата и аз нося пет чанти, той държи вратата и ме чака, без значение колко време ми отнема да изляза от колата.“
„Това е толкова приятно и аз винаги съм му много благодарна. И също така му го казвам, а той харесва похвалата. Това е естествен пример за отношение.“
Направете го забавно
Знаейки, че етикетът не идва естествено на децата и че трябва да ги научим, Скот предлага много идеи в „Деца ценители“ за това как да направим уроците по добро поведение интересни и забавни.
„Маниерите на масата са трудна работа, защото родителите стават раздразнителни заради това, че вечерята с малки деца може да се превърне в зоопарк, ако не е под контрол“, казва тя. „А всеки иска спокойствие по време на вечеря, нали?“
Етикетът по време на хранене се отнася до общи съвети като това да изчакаме да бъде сервирано на всички, преди да започнем да се храним; да помолим някой да подаде нещо, вместо да се пресягаме през масата за него и да благодарим на този, който е сготвил ястието.
Но Скот добавя и един чудесен и често забравян съвет за обучение по хранене – списък с теми за разговор. Тя предлага повече от 25 въпроса, включително:
- Коя беше най-добрата част от деня ти?
- Кои две неща би взел със себе си на пустинен остров?
- Какво те кара да се чувстваш обичан?
- Ако можеше да имаш една суперсила, каква би била тя?
- Кои са най-важните неща, на които родителите ти са те научили?
Скот препоръчва децата да напишат тези въпроси на отделни листчета хартия, да ги сложат в буркан и да изтеглят едно или две по време на хранене, за да могат всички да отговарят и да обсъждат темата.
Практика, практика, практика
Скот също така силно препоръчва „сухите тренировки“ преди определени събития. Един от любимите й съвети е репетицията.
„Всъщност получавам често този въпрос от родители. Те казват, че например идва някой празник, отиват на вечеря при семейството си и не искат децата да тичат навсякъде. Или за първи път ще ходят в луксозен ресторант“, казва Скот. “Важно е да помним, че децата не знаят какво да очакват, когато отидат на тези места, така че не можем да очакваме от тях да имат добро поведение, ако не знаят какво да правят.“
Добрите маниери на масата обаче не са само за изискани места. Веднъж Скот е във верига за бързо хранене до маса, където родители упрекват детето си за лоши маниери по време на хранене. „Това наистина ме разстрои, защото детето се опитваше да яде, а те го критикуваха“, казва тя. Резултатът неизбежно ще е непродуктивен: Детето вероятно е развило отрицателни чувства към ученето на добри маниери.
„Аз съм изцяло за това да им дадем отговорността и да им покажем какво да очакват“, посочва Скот.
Оттук и повторението. „Правила съм това няколко пъти с децата си – подреждам масата официално и след това казвам: „Добре, какво е първото нещо, което правите?“ И те слагат салфетката в скута си. И после се преструваме, че ядем, а след това им показвам как да държат вилицата.
След това казвам: „Например трябва да отидете до тоалетната. Какво правите?“ Те казват: „Извинете ме“, слагат салфетката на масата, отиват и се връщат.
„Преминаваме през всички възможни сценарии и това е забавно. Те обичат това, защото е игра на роли и ние го разиграваме. Те излизат чувствайки се много уверени.“
Учене на учтива комуникация
Скот си спомня разговор с приятелка, чийто син тийнейджър имал телефонен разговор с потенциален работодател.
„Той не знаеше как да говори по телефона, защото никога не беше говорил с никого освен с приятелите си, където очевидно правилата са много по-свободни“, казва тя.
„Той не знаеше основния протокол за казване на здравейте или дори довиждане и просто затвори. Никога не му се беше случвало. Има неща, които трябва да знаят, като например как да проведат професионално телефонно обаждане или как да говорят с възрастен, и че то е различно от това да говорят с приятелите си.“
По-малките също могат да се възползват от трениране на добрата комуникация лице в лице. Скот посочва тези точки в книгата си:
- Стойте изправени.
- Поддържайте контакт с очите.
- Говорете ясно.
- Казвайте „моля“ и „благодаря“.
- Прекъсвайте разговорите учтиво.
- Ръкувайте се със здраво стискане на ръката.
Всеки от тези мини уроци по учтива комуникация включва забавни игри и дейности, предназначени за родители и деца заедно. В инструкциите си за „Упражнението по говорене“, което е предназначено да помогне за яснотата в речта, Скот пише: „Промърморете нещо на родителя си и вижте дали могат да разберат какво казвате. Сега нека те да промърморят нещо на вас. Тази игра вероятно ще ви разсмее, но помислете колко трудно би било, ако всеки път, когато говорите с някого, не можете да разберете какво казва този човек. Като добри комуникатори трябва да се стремим да говорим ясно и да направим гласа ни да звъни като камбана.“
Моделирайте добро поведение
„Най-доброто нещо, което родителите могат да направят, е да моделират добро поведение в самите себе си“, казва Скот. „Ако не искате децата ви да ходят из къщата и да ядат чипс, тогава и вие не трябва да правите това.“
Даването на пример за децата засяга и възрастните. „Забавното е, че когато четете книгата ми и започнете да правите тези неща с децата си, вие ставате много наясно със собственото си поведение. Веднъж щом започнете да преподавате маниери на децата си, не може да не осъзнаете собствените си маниери.“
Бъдете благодарни
За Скот благодарността и това, което тя нарича щастливо сърце, са преплетени с добрите маниери. Това означава например да благодарите на другите с думи или с писмена бележка за тяхната доброта, услуга и подаръци.
„Да бъдеш благодарен за това, което имаш, те кара да се отнасяш по-добре към нещата си и към хората в живота си“, казва Скот. „Ако не си благодарен, не си наистина толкова съзнателен за поведението си.“
В „Деца ценители“ Скот предлага този поразителен съвет за младите си читатели: „Правете всичко с щастливо сърце! Когато сгрешите, просто се изправете и започнете отново. Утрешният ден винаги носи нови възможности.“
Скот споделя: „Когато говоря за щастливо сърце, това е да правиш всичко това с чувство на забавление, радост и щастие.“
Суперсила за цял живот
Докато преподаването на добри маниери на децата може да бъде предизвикателство, Скот вярва, че „това е предизвикателство, което си заслужава да се приеме“, защото маниерите, които се превръщат в навици, носят безброй ползи за цял живот. По тази причина тя вярва, че „махалото ще се промени“ и практиката на етикет и маниери ще се върне в нашата култура.
Както често казва на собствените си деца и на другите: „Когато практикувате добри маниери редовно, това се превръща в нещо като суперсила и хората ще се отнасят с вас по различен начин. Вратите ще се отварят за вас. Възможностите ще се появяват. Ще се отличавате от тълпата по забележителен начин.“
„Добрите маниери не са без значение. Те са суперсила и когато ги използвате, стигате много далеч в живота.“