Getting your Trinity Audio player ready...
|
Софийската опера и балет посвещава премиерната „Адриана Лекуврьор“ на 90 години от рождението на Александрина Милчева и на Райна Кабаиванска – великите дами на българската и международна опера
Творчеството на артиста не умира!
Остава вечно!
Юлия Кръстева, режисьор
Три века след действителните събития, на които е базирана, операта „Адриана Лекуврьор“ ни изправя пред избора какво ще приемем: любовта на избраника ни към друга или пагубните последствия от ревността.
Историческата личност Адриана Лекуврьор (5.04.1692 – 20.03.1730 г.) е красива и харизматична актриса в „Комеди Франсез“, Париж. Със силно изразен талант, обичана от театралната публика и обект на силна завист от съперници, тя е влюбена с чистата си душа в представител на висшата класа. Заради любовта си Адриана попада в задкулисните игри и политически интриги на аристокрацията. Трагичната й смърт в ръцете на любимия е причинена от ревността на принцеса, влюбена страстно в него.
В центъра на либретото е личната драма на Адриана, но в нея се преплитат социалните проблеми на Франция през XVIII век, предизвикващи изневери и арогантни сюжети, и се разкрива забележителната житейска мисия на легендарния артист – да съхрани изкуството във вечността.
„Действието в нашата постановка спазва историческата епоха – времето на Адриана Лекуврьор. Сценографията на Алфредо Троизи следва принципа театър в театъра, а оперното действие се развива в няколко плана“, казва режисьорката Юлия Кръстева, и пояснява, че операта се поставя в три състава, равностойни по сила на талантите, но всеки със своите индивидуалности.
На пресконференцията за премиерата тя сподели, че постановъчният екип се е стремил да изведе на преден план любовта и чистотата на главната героиня и цитира самата Адриана Лекуврьор: „Аз съм само едно творение на Бог. В мен влиза енергията, която ми дава силата. Прекланям се пред гения на Твореца“.
„Това е една много трудна партитура“, призна диригентът-постановчик Франческо Роза. „За щастие, започнах да я изучавам от рано. Това беше първата опера, която дирижирах с маестро Оренк като асистент и с Райна Кабаиванска през 1954 година. Бях дете. Много привлекателна опера! Композиторът Франческо Чилеа е много резервиран за разлика от световно известния още тогава Пучини. В музиката му има отпечатък на Пучини и Вагнер, но той със сигурност е бил привлечен и от френската музика в лицето на Масне, който е и основен източник на вдъхновение за тази опера – музиката на оркестъра е лека и ефирна. Интересно е, че лайт мотивът на Адриана е повлиян от Верди. На моменти откриваме Чайковски, както и хармонията на Шуман. От друга страна творбата е шедьовър, в който живеят четири вида любов.“
Сценографът Алфредо Троизи призна, че макар и трудно, се е стремил да придаде на декорите съвременен вид без да наруши традицията в оперното изкуство.
Постановъчният състав на операта „Адриана Лекуврьор“ обещава няколко уникални спектакъла през ноември, декември и януари в Софийската опера и балет и очаква възторга на публиката.