Getting your Trinity Audio player ready...
|
Очаква се ръстът на износа на превозни средства от Китай да спадне рязко през 2025 г., тъй като митата от Европейския съюз и САЩ ще влязат в пълна сила, правейки китайските автомобилни производители по-малко конкурентоспособни. Прогнозата отразява по-широкото забавяне на китайския износ и икономически растеж през новата година.
Очаква се продажбите на превозни средства във втората по големина икономика в света да нараснат с 5.8 процента до 6.2 милиона единици през 2025 г., което е по-ниско от 19.3 процента през 2024 г., според доклад на Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM), публикуван на 13 януари.
Умерената прогноза за растежа на износа на коли от Китай за новата година контрастира със силния общ ръст на износа за декември 2024 г., който отбеляза деветия пореден месец на растеж по обем и най-сериозния растеж по стойност за последните три години.
Има обаче разумно обяснение за силното представяне на общия китайски износ миналия месец: предварителното зареждане на поръчки от някои производители, включително автомобилни, в очакване на допълнителни мита, особено от САЩ при второто управление на Тръмп.
Тази перспектива би могла да обясни скока от 15.6 процента в китайския износ за САЩ, най-високият сред всички експортни дестинации.
Ситуацията може да се промени тази година, когато тези мита влязат в пълна сила. Те ще ударят силно китайския сектор на електрически превозни средства (EV), който се опитва да се конкурира с американския пионер Tesla. Те биха могли също да повлияят на общия икономически растеж на страната, който вече се забавя, тъй като износът все още е голяма част от икономиката ѝ.
Въпреки икономическия напредък на Китай през последните 30 години, страната все още не е успяла да премине към потребителско общество за стимулиране на икономическия растеж, както беше случаят с най-голямата икономика в света – САЩ – и други развиващи се пазарни икономики. Освен това, тя все още не е развила добре интегриран пазар, където стоките могат да се движат свободно между регионите, подобно на САЩ и Европейския съюз.
В резултат на това Китай продължава да разчита на износа за да постига икономически растеж. Към 2023 г. износът на страната представлява близо 20 процента от БВП в сравнение с 11 процента в САЩ.
Докато тази стратегия работеше отначало след отварянето на Китай към световните пазари, когато мащабът на износа беше малък и обхватът тесен, тя не работи в наши дни, тъй като износът се е разширил. Това изправя втората по големина икономика в света срещу основните ѝ търговски партньори като САЩ и Европейския съюз.
Освен това експортната стратегия на Китай се основава на имитация, копиране и репликиране на продукти, разработени главно в САЩ и ЕС, а не на местни иновации. Това принуждава китайските износители да се конкурират по цена, а не чрез истинска продуктова диференциация, както се вижда от падащите цени на едро или дефлацията.
Ценовата конкуренция обаче вреди на икономиките на търговските партньори на Китай, карайки ги да предприемат мерки за смекчаване на отрицателните ефекти от такава конкуренция, включително мита.
През октомври 2024 г. например ЕС наложи 45.3 процента мито върху китайските електромобили, докато е въпрос на дни новата администрация на САЩ да наложи своите нови мита, които ще се разпрострат отвъд електромобилите.
Предупреждението на CAAM за по-нисък растеж на износа на превозни средства през 2025 г. не е изненада за Георгиос Коимисис, доцент по икономика и финанси в Манхатънския университет.
„По-високите мита на определени пазари карат китайските автопроизводители да преосмислят стратегиите си – особено фокусирайки се върху хибридите – което може да доведе до свежи идеи и иновации“, каза той пред The Epoch Times.
„За средния потребител малките промени в цените биха могли да се балансират от широката гама глобални марки, всички конкуриращи се за дял от пазара.“
Коимисис смята, че все пак може да има верижни ефекти, ако по-малко китайски автомобили достигат до чуждестранните пазари, като например малки прекъсвания на доставките или по-малко опции в определени области.
„Въпреки това, глобалният автомобилен пазар е доста устойчив и с времето други автомобилни производители ще се адаптират, помагайки да се поддържа стабилно предлагане и разнообразие за купувачите“, каза доцент Коимисис.