Плащането на влиятелни лица в социалните мрежи е лесен, евтин и ефективен начин за промяна на общественото мнение, каза съветник на бившия директор на ЦРУ Бил Кейси
През последните години намаляването на продажбите на вестници и спадането на аудиторията на телевизията и радиото в световен мащаб доведоха до това социалните мрежи да станат основният начин, по който много хора получават новини, следят актуални събития и формират мнения.
Инфлуенсърите в социалните мрежи – от певци и модели до журналисти и академици – станаха все по-важни във формирането на общественото мнение.
Платформите се различават от държава до държава, но включват TikTok, YouTube и Instagram, които привличат по-младата аудитория в сравнение с Facebook и X.
Инфлуенсърите забогатяват
Като инфлуенсър могат да се печелят сериозни пари и много от най-успешните имат някакво корпоративно спонсорство.
През юни Forbes публикува списък на 50-те най-богати „създатели на съдържание“. Те спечелили общо 853 млн. долара – с 18% повече в сравнение с предходната година.
Редица инфлуенсъри имат „партньорства с марки“ с компании като Meta, Google, Nike, Prada, Kate Spade и Националната женска футболна лига, посочва Forbes.
Андрю Селепак, професор по медийна продукция, мениджмънт и технологии в Университета на Флорида, разказа на The Epoch Times, че двама от неговите бивши студенти станали инфлуенсъри и редовно получават спонсорство от корпорации или други организации за популяризиране на съдържание.
„Нямам студенти, на които да се плаща от политици или чужди правителства, но може да се види, че това определено се случва“, каза той.
Според Селепак поколението Z и много от поколението Y (родените от началото на 1980-те години до началото на 2000-те години) предпочитат да консумират съдържание чрез социалните мрежи, а не чрез традиционните медии.
Намесата на чуждестранни играчи
Чуждестранни играчи, които се опитват да повлияят на общественото мнение в друга част на света, са много стара концепция. Нова е само технологията, каза Майк Уолър, бивш съветник на директора на ЦРУ Бил Кейси и автор на „Big Intel: Как ЦРУ и ФБР се превърнаха от герои на Студената война в злодеи на дълбоката държава“ (Big Intel: How the CIA and FBI Went from Cold War Heroes to Deep State Villains).
Той отбеляза, че Джордж Вашингтон в прощалната си реч от 1796 г. предупредил за „коварните хитрости на чуждестранното влияние“, макар че тогава имал предвид Великобритания, а не Китай, Северна Корея, Иран или Русия.
Според Уолър оказването на влияние е просто друга форма на лобизъм.
„Няма закон, който да го забранява“, каза той. „Това е свободно изразяване, свободна търговия.“
Китай е изключително активен в разпространяването на своята пропаганда в социалните мрежи по начини, които трудно могат да бъдат проследени до комунистическия режим, както вече съобщаваше The Epoch Times.
През третото тримесечие на 2025 г. YouTube премахна повече от 11 000 канала, свързани с китайски „координирани операции за влияние“, следвани от повече от 5000 канала, свързани с Русия, според последния бюлетин на Google Threat Analysis Group.
„Това се случва навсякъде и нашите противници биха били глупави, ако не го правят“, каза Уолър. „Лесно е, евтино е и ефективно е.
„Но е контрапродуктивно и опасно да се мисли, че някой има определена гледна точка, защото му се плаща от чуждо правителство.“
TikTok под влиянието на Пекин
Една от най-популярните платформи за генериране на доходи от инфлуенсъри е TikTok, която има около 150 милиона потребители в САЩ и 1 милиард по света, като много от тях са на възраст от 18 до 24 години.
Собственикът на компанията – базираната в Китай ByteDance – води преговори с правителството на САЩ за принудително продаване поради опасения за сигурността на данните и контрола на Пекин върху китайските компании.
„TikTok е пристрастяващ, забавен и развлекателен“, каза Уолър. „Затова когато нещо забавно се окаже коварна чуждестранна операция, хората не могат да го свържат – а това е проблемът с TikTok, защото правят опасността забавна.“
Прокитайските инфлуенсъри понякога споделят видеоклипове, рекламиращи технологичните постижения на Китай като военни роботи, които изглеждат едновременно впечатляващи и заплашителни, според Уолър.
„Опитват се да ни деморализират, опитват се да ни компрометират“, каза той. „Опитват се да създадат усещане за мрачна неизбежност на бъдещето – че вие, американците, сте обречени, ще станете второразредни, или че ще бъде прекрасно, защото Китай ще води напред. Това създава усещане за неизбежност, когато се прави в масов мащаб.“
Разпространение в Африка
Африка се оказа ключов регион, в който Китай и Русия активно използват инфлуенсъри за разпространяване на своите послания.
Доклад, публикуван през 2024 г. от Африканския център за стратегически изследвания във Вашингтон, документира близо 200 проруски и прокитайски кампании в социалните мрежи във всеки голям африкански регион, като инфлуенсърите на Пекин са особено активни в Южна Африка и Западна Африка.
Институтът за изследвания в областта на сигурността, базиран в Южна Африка, публикува през март изследване, предполагащо, че на някои инфлуенсъри „се плаща за усилване на ключови послания“.
През август Хонор Зума, южноафрикански инфлуенсър, известен като Cyan Boujee, се извини, след като промотира на страницата си в Instagram филм за програмата „Алабуга старт“, която предлагаше работа в руската република Татарстан, вероятно свързана с военните усилия на Москва.
„Вярвам, че това е огромен урок за мен и за другите инфлуенсъри“, каза Зума – която по това време имаше 1,7 милиона последователи в Instagram, а сега има 955 000 – във видеоизявление, което беше широко коментирано.
Базираната в Южна Африка компания Lit позволява на организации да плащат на инфлуенсъри, които „съответстват на ценностите на тяхната марка, индустрия и целева аудитория“.
„Когато марка или рекламодател се присъедини към нашата платформа, преминава през строга вътрешна проверка“, каза Ник Дънкан, основател на Lit, в имейл до The Epoch Times.
„Поддържаме и списък с категории компании, които не са разрешени на платформата, включително приложения за търговия с акции, повечето бизнеси, свързани с хазарт, и малко известни международни компании.
„Като посредник между марките/агенциите и инфлуенсърите, ние даваме приоритет на защитата на двете страни и осигуряването на безопасна и надеждна среда за сътрудничество.“
Намаляване на влиянието в САЩ
Съединените щати имат свои собствени методи за влияние върху общественото мнение по света и това вероятно включва и инфлуенсъри, според Селепак.
„Всяка страна се занимава с пропаганда“, каза той.
Традиционно Съединените щати използват държавни медии като „Гласът на Америка“ (VOA) и спонсорство на различни журналистически организации и НПО-та, за да проектират своята мека сила зад граница.
През последното десетилетие страната също се опитваше да се бори срещу дезинформацията от лоши актьори чрез правителствени структури като службата за борба с чуждестранното информационно манипулиране и намеса (R/FIMI) към Държавния департамент на САЩ, както и чрез неправителствени партньори.
Администрацията на Тръмп обаче намали апарата за мека сила поради опасения, че е станал политически пристрастен и се насочва срещу американците.
През март президентът Доналд Тръмп нареди намаляване на обхвата на Американската агенция за глобални медии, която управлява VOA.
В изявление Белият дом определи VOA като „радикална пропаганда“ и даде примери, включително решението на ръководството да не определя като терористи членовете на терористичната групировка „Хамас“.
На 16 април държавният секретар Марко Рубио обяви закриването на R/FIMI и заяви: „При предишната администрация тази служба, която струваше на данъкоплатците повече от 50 млн. долара годишно, харчеше милиони долари, за да заглушава и цензурира активно гласовете на американците, на които трябваше да служи.“
Уолър нарече R/FIMI „жизненоважен инструмент“, но се съгласи, че службата надхвърлила правомощията си.
„Не го загубихме, защото секретар Рубио го закри“, каза той. „Загубихме го, защото злоупотреби с власта си.“
Закриването на R/FIMI и свиването на VOA създадоха вакуум, който може да бъде използван от Китай и други чуждестранни трети страни, каза той. Но отбеляза също, че VOA се е превърнала в „социално-революционно оръжие срещу традиционните общества“.
Съюзниците на САЩ са обвинени
Съюзниците на Съединените щати също бяха обвинени в плащане на инфлуенсъри за оформяне на общественото мнение.
През ноември вестник „Хаарец“ твърдеше, че израелското правителство платило на инфлуенсъри в САЩ, за да подобрят имиджа на страната след конфликта в Газа.
През октомври BBC съобщи, че открила повече от 100 фалшиви профила в социалните мрежи, представящи се за мюсюлмански или сомалийски инфлуенсъри, които наред с другото подкрепяли позицията на Обединените арабски емирства за Судан.
В Обединеното кралство министърът на правосъдието Джейк Ричардс, в писмен отговор на парламентарен въпрос, заяви, че Министерството на правосъдието „използва инфлуенсъри в социалните мрежи за подпомагане на комуникационните и оперативните си приоритети“.
„Цялата дейност на инфлуенсърите е обект на строг контрол на разходите от страна на Кабинета“, каза той.
Въздействието на изкуствения интелект
Бъдещето вероятно ще бъде доминирано от изкуствен интелект и дълбоки фалшификации във видеоклиповете, каза Селепак. Според него те могат да бъдат много ефективни в много части на света, където традиционните медии са слаби, а използването на социалните мрежи е високо.
Вече има случаи на дълбоки фалшификации с ИИ, които имат политически последици, дори когато са замислени като шега. Той даде пример с видеоклипове в TikTok, генерирани с ИИ инструмента Sora тази година, в които Мартин Лутър Кинг младши беше пресъздаден като професионален борец в World Wrestling Entertainment.
На 17 октомври OpenAI, собственик на Sora, обяви в X, че спира изобразяването на Кинг в Sora, заявявайки: „Някои потребители генерираха неуважителни изображения на д-р Кинг“.
„Има един много мрачен аспект“, каза Селепак. „Тъй като сме толкова визуални същества, ако консумираш много съдържание от социалните мрежи и попаднеш в омагьосан кръг от дълбоки фалшификации, наистина можеш да промениш възгледите на хората.“
















