• За нас
  • Пишете ни!
четвъртък, 13 ноември, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура и изкуство

Акад. проф. д-р Елена Филипова Кутева: Българската култура – безброй знания, познания, етика, естетика и мощна духовност

отГергана Костова
26 септември , 2025
ce445ab0 59a0 4878 b63d fc280288a025

ДФА „Филип Кутев“

Всеки, насочил се към някаква артистична професия, става своеобразна „жертва“ на своя талант, казва зам. директорът на ДФА „Филип Кутев“

Някои народи нямат фолклор. Ние сме дарени с богат и силен.

В навечерието на мащабния спектакъл „Фолклорни класици“, който ДФА „Филип Кутев“ https://philipkoutev.com/ ще изнесе на 28 септември от 19:00 часа в НДК, разговаряме за силата на народното творчество, за високия професионализъм и огромния труд на специалистите, стоящи зад стойностните фолклорни изпълнения, с неговия зам. директор – акад. проф. д-р Елена Филипова Кутева, дъщеря на именития Филип Кутев и Мария Кутева.

Родена в София, акад. проф. д-р Елена Филипова Кутева се дипломира в Московската държавна консерватория „П. И. Чайковски“, специалност „Музикална теория“. Преминава обучение по  Management (The Open University – UK през НБУ) и притежава професионална диплома по мениджмънт на The Open University – UK и Нов български университет – София. Има образователна и научна степен „доктор” (област: теория на музиката). Научните й звания са старши научен сътрудник ІІ ст. (в ИИ при БАН) и професор (в НМА „Панчо Владигеров“).

Била е сътрудник в секция „Музикален фолклор“ в Институт за музикознание (сега Институт по изкуствознание) при БАН, където е извършвала събирателска, дешифраторска, архиваторска и научна работа върху българския музикален фолклор. Научен  сътрудник, а след това и ст.н.с.ІІ степен в секция „Теория“ в ИИ при БАН. Ръководител секция „Етномузикология“ в ИИ при БАН. Асистент, преподавател, доцент, професор (1993) в НМА „Панчо Владигеров“ по специалностите „музикален анализ“ и „история на музикалнотеоретичните системи“. Научен ръководител на дипломанти и докторанти по теория на музиката.

Автор е на реферати, статии, студии, монография („Монодийни форми“, в печат ) в областта на музикалната теория (музикално-теоретична проблематика в музиката на XX вeк, фолклора, стари монодийни професионални култури, в областта на музикалнотеоретичната терминология). Автор е на аранжименти на народни песни и др.

Членува в СБК (Съюз на българските композитори ) – секция „музиколози“, СБМТД (Съюз на българските музикални и танцови дейци) – секция „Директори на професионални фолклорни ансамбли“ (председател), Съюз на учените в България. Участва в УС към СМТДБ като член на редколегията на сп. “Музикални хоризонти”.

Носител е на множество награди като музиковед и като ръководител.

От 1994 е директор на ДФА „Филип Кутев“. През годините на ръководството й Националният фолклорен ансамбъл “Филип Кутев” е получил много престижни награди, като последната от тях е “Св. Св. Кирил и Методий” на НДК  за особени заслуги към българската култура.

11857470-6fea-484a-a8bf-71c05695e9ba.jpg

Проф. Кутева, какво е народното творчество за Вас?

Преди всичко, една мощна традиционна култура. Българска култура, носеща белезите на много епохи и източници, натоварена с безброй послания и знания, с естетика, етика и мощна духовност.

На 28 септември в зала 1 на „Филип Кутев“ ще постави спектакъла „Фолклорни класици“. Можем ли да твърдим, че Вашият ансамбъл е българският фолклорен образец?

ДФА „Филип Кутев“ е безусловният носител на послания от традиционната ни култура.

Бихте ли ни споделили какво ще представите в този спектакъл?

Спектакълът е кръстен не случайно така. Той е един класически спектакъл – всичко, което представяме, е от нашия класически, първи период, както и от следващия, много тясно свързан с първия. Наред с автентичните образци, песните и танците са на Филип Кутев, Красимир Кюркчийски, Маргарита Дикова, Кирил Дженев, Михаил Йорданов, Живка Клинкова, Стефан Мутафчиев, Иван Кавалджиев, Стефан Кънев, Йордан Янакиев.

Вие сте дъщеря на създателя и дългогодишен ръководител на ДФА „Филип Кутев“ – големия композитор, диригент и фолклорист Филип Кутев, и на Мария Кутева – неговия филолог-фолклорист. Какво място заемаше Ансамбълът в семейството Ви?

0d4c37ce-b067-4230-bd2d-976926b1cb58.jpg
ДФА „Филип Кутев“ с Филип Кутев

Основно място, разбира се. Родителите ни разговаряха и в къщи за проблемите на Ансамбъла и репертоара му. Кръгът от приятели беше от артисти, художници, музиканти. Постепенно и деликатно бивахме запознавани с класическата музика, с живописта и пластиката, с театъра, с литературата и поезията (не само български). Това е една много мощна основа, възпитаване на вкус, на морал, на достойнство и чест.

Като расла и живяла в симбиоза с националното ни богатство – фолклора, бихте ли ни казали каква е българската душа, която той разкрива? А като музикален експерт от най-високо ниво как определяте българския национален стил?

Това е тема за научна, поне докторска разработка!

Бихте ли характеризирали истински ценната народна песен? А танц?

Многопластови – и музиката и танца, с мощни послания, наситени с красота и енергия.

От какво се обуславя и как се постига художествената красота на едно фолклорно изпълнение?

О, факторите са много. На първо място е подборът на фолклорния източник – не всички песни, танци и инструментални мелодии биха били еднакво подходящи. Второ – майсторството на композитора и хореографа, т.е. до каква степен те ще успеят „да се слеят“ с източника и как ще го представят подходящ за сцена. Все пак сцената си е сцена и има свои изисквания, които не може и не бива да се пренебрегват. Огромен е приносът на художниците на костюми и декори. Не трябва в никакъв случай да изпускаме професионалното равнище на певци, танцьори и инструменталисти. Каквото и да представяш, ако няма изпълнителско майсторство, ефектът няма да е на ниво.

90187879-95e1-4883-9be5-99e9a6e486a0.jpg
Концерт на ДФА „Филип Кутев“ в НДК

Имал ли е и има ли ансамбълът приоритети при избора на фолклорни области, от които да избира песни и танци?

Ансамбълът винаги е имал като източници всички диалектни области на България. В зависимост от съставянето на концертната програма или спектакъл се подбират едни или други образци. През 2003 г. създадохме спектакъла „Диви ягоди“, базиращ се не само на различни фолклорни диалекти, но и на фолклора на различни етноси у нас – арменци, евреи, на православни и мюсюлмани, на автохтонни групи. Това е един от най-красивите ни – и като костюми, и като сценично оформление, спектакли.

945b2c0c-a098-444e-9bb1-806f86d0c49e.jpg
Спектакълът „Диви ягоди“, НДК

Страхуваха ли се Вашите родители – родители и на ДФА „Филип Кутев“, от обезличаване на народното ни творчество? Как съумяваха да съхраняват неговата автентичност – за да се стигне до техническо съвършенство и професионално майсторство на едно народно произведение, вероятно се минава през сложен процес, който би могъл да го промени.

За това са необходими: на първо място, познаване на фолклора; на второ, усет за спецификата; основното качество – талант – композиторски и хореографски. И много работа. Сцената – това е занаят, нали? Значи трябва ниво.

Какви пакости могат да бъдат нанесени на фолклора?

Пакости се нанасят не на фолклора, а на слушателите и зрителите чрез нелепите, невежи, безвкусни и бездарни „прочити“, с каквито е пълно звуковото и визуално пространство у нас.

Възможно ли е според Вас той да бъде изоставен и да се стопи?

Фолклорът е основна част от един тип култура. Този тип култура вече не съществува. Но ние имаме (слава на Бога!), в стотиците хиляди записи и в талантливите носители на традиционната ни култура днес, едно възпроизвеждащо старинните послания, макар и в друго обкръжение, явление.

1b5ee18d-af36-4f9f-86dc-d761e1d240f1.jpg

Каква професионална култура е редно да имат хората, в чиито ръце стои запазването му?

Познания на собствената традиция, широка обща култура и, разбира се, много добро професионално образование.

Откъде набираха изпълнители и откъде набира ансамбълът сега?

На времето са набирали артистите от селата и градовете. Сега провеждаме конкурси, на които се явяват предимно от специализираните училища.

Какво от изкуството на ДФА „Филип Кутев“ се търси най-много от публиката?

За всеки влак си има пътници, нали? Публиката ни е много широка, разнообразна и във възрастова граница от 4 години до 80+.

bd13d82a-72f6-4491-a9bf-a600a1d7b6f8.jpg
ДФА „Филип Кутев“ с главния диригент и директор Георги Андреев

Как постигате съвършенството и автентичността на сценичните костюми? Какви специалисти работят за него?

Има прекрасни източници като сборници и музейни сбирки. Следващата стъпка е на художниците, които да ги пригодят за сцена. Например когато Ивайло Иванов реши да постави каракачански танц, Венера Наследникова – една изключителна познавачка на сценичния костюм, трябваше да проектира така женския сценичен костюм, който в оригинал е изключително тежък, че хем да е красив и повтарящ оригинала, хем момичетата да могат да танцуват в него. Когато Георги Андреев посяга към арменски източник, той като че ли влиза „в кожата“ на арменската музика. Когато Георги Генов посяга към градската песен, той просто общува с нея от началото на миналия век. И така нататък.

Способен ли е ансамбъл като Вашия да възпитава вкуса на публиката и имате ли такива амбиции?

Всяка сценична институция възпитава вкус и допринася за издигане (или провал) не само на вкус, но и на естетическо и етическо равнище, за издигане или провал на морал, за стимулиране или сриване на духовността и на интелектуалния потенциал. Мисля, че досега Ансамбълът не е изневерявал на мисията си, която не е само да запознава, но и да възпитава във всички, което споменах.

По време на ръководството на Вашия баща ансамбълът се е радвал на голяма почит от страна на българските държавници и голямо международно признание. Как е постигано това според Вас и приоритети ли са тези неща за ансамбъла сега?

По времето на баща ми, така или иначе, част от държавната политика е била поддръжката на всички културни институции – театри, оркестри, оперни театри, ансамбли. Сега не мисля, че въобще има концепция и стратегия за културата у нас. „Спасението на давещия се е в самия давещ се“, бих цитирала много популярни автори.

Откъде сегашното ръководство, вкл. Вие като зам. директор, черпи вдъхновение, за да вдъхновява всички млади изпълнители от ДФА „Филип Кутев“, вдъхновяващи от своя страна нас – зрителите?

Всеки, насочил се към някаква артистична професия, става своеобразна „жертва“ на своя талант. За да пееш, свириш или танцуваш на ниво, трябва да си отдаден изцяло на един непрекъснат, изнурителен труд. Всеки артист се стреми да завладее максимално публиката. Просто това е неговата същност, неговият живот. И затова, въпреки трудностите, много рядко се отказва от попрището, което е избрал.

Ако имахте правомощия, какво бихте осигурили за тях?

Бих осигурила достойно заплащане на труда и майсторството както на артистите от Ансамбъла, така и на цялата артистична гилдия от актьори, певци, балетисти, иструменталисти/оркестранти, художници.

Уповавате ли се на българския фолклор? Ако е така, за какво?

В българския фолклор има огромна мъдрост и красота, така че човек от каквато и да е сфера, в която естетиката, етиката и духовността са водещи, би могъл да черпи и идеи, и емоции, и знание, и още много.

269620a2-30ba-478e-af56-ea3ad37b088f.png
Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ТЪРСЕНИ ДНЕС

kak se pravi kiselo zele s morska sol

Изпитана рецепта за кисело зеле в бидон

0
0
Нов мост се срути в китайската провинция Съчуан само 10 месеца след откриването му

Мост в Китай се срути само 10 месеца след въвеждане в експлоатация

0
0
Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
e89c5507 5dd0 45b3 aac4 e7cb9a5ac59d

Художникът Румен Статков изложи „Историческите шаржове на прехода – 35 години от началото“

0
0
крем супа от тиква

Вкусна крем супа от тиква цигулка

0
0
Оригинален родопски пататник

Вкусен родопски пататник на тиган – лесна рецепта

0
0
Гриша Атанасов и Емануел Икономов

Писателят Емануел Икономов представи новата си книга „Баснословник“

0
0

Свързани Публикации

Гриша Атанасов и Емануел Икономов

Писателят Емануел Икономов представи новата си книга „Баснословник“

0
0
e89c5507 5dd0 45b3 aac4 e7cb9a5ac59d

Художникът Румен Статков изложи „Историческите шаржове на прехода – 35 години от началото“

0
0
58efdcbb 1cc6 45ee 95cf b7474c7cf774

„Киномания“ 2025 ни очаква с впечатляващи нови продукции и изумителни актьорски превъплъщения

0
0
f780cc54 f435 4c34 b00f 83a128a92f35

Изложбата „Сред звездите“ на Александрина Караджова омагьосва с красота и изящество

0
0
7ea7ab8d 798f 453c a9fe 3875ec808e6b

Спектакълът „За любовта“ по текстове на Яна Борисова e уникално театрално-музикално преживяване

0
0
Събрани на улицата, българите в София посрещат 10 ноември с очакване и вяра в промяната.(снимка: blitz.bg)

10 ноември и невидимата битка за човешката душа

0
0
Опустошителната война в Судан

Причини за войната в Судан

0
0
(снимка: Интернет)

Защо е важно да водим медицински дневник на домашния си любимец

0
0
(снимка: Tumisu/Pixabay.com)

От паспорт към биометрична идентичност: глобалната реформа в авиосектора набира скорост

0
0
5000 последователи на Фалун Гонг се събраха за мащабна формация в Тайван

5000 последователи на Фалун Гонг се събраха за мащабна формация в Тайван

0
0
Следваща публикация
Неописуема радост на българския отбор след края на мача. Снимка: 
Снимка: volleyballworld.com

След 19 години България отново е на полуфинал на световно първенство по волейбол

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
  • Китай
    • COVID-19 и Ваксинация
  • Култура и изкуство
  • Наука и технологии
  • Начин на живот
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria