Getting your Trinity Audio player ready...
|
Артисти от компанията за сценични изкуства „Шен Юн“ и американски конгресмени настояват за разследване на американски федерален служител, чийто действия са били базирани на пропагандата на китайския комунистически режим
Скорошен инцидент на летище O’Hare в Чикаго срещу артисти на компанията за сценични изкуства „Шен Юн“ предизвика реални опасения, че законите на Китайската комунистическа партия (ККП) вече се прилагат и в демократичния свят, а в случая – в Съединените щати. Служител на Службата за митническа и гранична охрана към Департамента за вътрешна сигурност на САЩ е показал дискриминационно отношение към артисти на „Шен Юн“. По думите на потърпевшите действията на федералния агент не са били базирани на американските закони, а на пропагандата на ККП, която потиска религиозната свобода.
Инцидентът в Чикаго
В момента тече световното турне на „Шен Юн“, сезон 2024. Артисти на една от трупите пристигат на 11 март на международното летище O’Hare в Чикаго с полет от Германия, за да изнесат представление в театъра в Роузмонт. Член на трупата, която е американски гражданин минава паспортна проверка при служител на Службата за митническа и гранична охрана, който я разпитва за религиозните ѝ убеждения.
Потърпевшата е Териса Ду, тур мениджър в „Шен Юн“. Тя споделя, че по време на проверката е дочула как проверяващият служител на Службата за митническа и гранична охрана, който описва като азиатец, казва на свой колега „Те са Фалун Гонг и са политични“. Младата жена е силно шокирана, защото федералните агенти трябва да бъдат безпристрастни и да не правят коментари.
Териса решава да се престори, че не е чула нищо, но служителят я заговаря на китайски и я пита дали е от групата на „Шен Юн“ с тон, който тя описва като подигравателен. Младата жена отговоря неохотно на китайски, че групата е от компанията за сценични изкуства „Шен Юн“. Служителят продължава да ѝ задава въпроси откъде идват и колко души са членовете на групата, при което Териса започва да се чувства неудобно да отговаря на китайски и превключва на английски. В този момент служителят също превключва на английски и пита на висок тон дали са спонсорирани от Фалун Гонг. Териса намира въпроса за много неуместен и заявява, че не смята за необходимо да отговаря. Тя вижда как служителят си записва нещо, след което я пуска да мине, но дочува отново да казва на колегите си „Те са Фалун Гонг, те са политични и са незаконни.“
Териса Ду е не само шокирана, но и разстроена, защото в Америка има свобода на вероизповеданието, а духовният метод Фалун Гонг е аполитичен и напълно законен в САЩ. Тя възприема конфронтацията като дискриминация на религиозна основа.
Танцьорите Райън Джоу и Томи Хан имат същото преживяване по време на паспортната проверка.Те дочуват разговор между федералните служители, които изразяват скептично отношение към Фалун Гонг. На тях също им е зададен въпроса дали групата се асоциира с Фалун Гонг. Те твърдят, че след това другите гранични служители са поискали да им представят много повече документация, отколкото обикновено се изисква при влизане в страната.
Мнението на имиграционния адвокат Джейсън Дзубоу е, че поведението на федералния служител е проява на дискриминация на база политически и религиозни убеждения. Той намира за много притеснителна възможността ККП да е в състояние да внедри свои кадри в такива ключови държавни служби и да ги използва, за да тормози различни групи и особено Фалун Гонг, чийто привърженици репресира в Китай вече четвърт век. Той настоява американското правителство да бъде уведомено за заплахата от такава възможност и да работи за нейното предотвратяване.
Няколко американски конгресмени също настояват инцидентът да бъде разследван от правителството. Те го намират за изключително опасен, тъй като държавен служител е използвал позицията си, за да прилага към американски граждани политиката на китайския режим на принуда и заплаха.
The Epoch Times e получил информация, че федералният агент, който носи фамилното име Хо е от Пекин и говори както мандарин, така и кантонски.
Териса Ду е подала оплакване срещу Службата за митническа и гранична охрана. Нейни служители са изпратили писмено изявление, в което пише, че „Службата за митническа и гранична охрана стриктно забранява профилирането на база раса и религия.“
„Шен Юн“ и Фалун Гонг
Базираната в Ню Йорк американска компания за сценични изкуства „Шен Юн“ е създадена през 2006 г. и започва с една театрална трупа, която има благородната мисия да възроди петхилядолетното китайско културно наследство посредством автентична музика и класически китайски танц.
В момента трупите са осем и гастролират едновременно в континентите Северна и Южна Америка, Европа, Азия и Австралия. Всяка от тях се състои от около 80 артисти – танцьори, музиканти, певци, водещи и продуцентски екип. Първокласните изпълнения пресъздават изящното изкуство на световни театрални сцени, като Lincoln Center в Ню Йорк, Kennedy Center Opera House във Вашингтон и Palais des Congrès в Париж. Те са предизвикали възхищението на дълъг списък от легендарни знаменитости, включително Райна Кабаиванска, Брайън Мей от групата „Куин“, актрисата Кейт Бланшет, финансовия гуру Тони Робинс и още много други.
Повече от десетилетие диригент на един от оркестрите на „Шен Юн“ е българинът Милен Начев, който е бивш диригент и главен музикален директор на няколко източноевропейски оркестъра, включително оркестъра на БНР.
Повечето от артистите на „Шен Юн“ са последователи на мирния, медитативен метод за самоусъвършенстване Фалун Гонг, (познат също като Фалун Дафа), чийто основополагащи принципи са Истинност, Доброта, Търпение. Освен философия, духовната дисциплина има и пет медитативни упражнения с доказан оздравителен ефект. Китайският комунистически режим преследва брутално симпатизантите на Фалун Гонг от 1999 г. до днес, като репресиите включват насилственото отнемане на органи от практикуващите. Преследването е изобличено в програмата на всеки сезон на „Шен Юн“.
Спектаклите на „Шен Юн“ са забранени в Китай и тъй като ККП не може да наложи същата цензура в другите държави по света, тя си служи с разнообразни методи като оръжие, за да саботира представленията на компанията.
Войната на ККП срещу „Шен Юн“
Тук обаче става дума за един много по-голям проблем. Защото Китайската комунистическа партия активно се опитва да саботира представленията на „Шен Юн“ навсякъде по света. Гастролиращите автобуси на компанията осъмват с нарязани гуми, орди от интернет тролове публикуват очерняща пропаганда в социалните медии. Китайските посолства и консулства пишат писма до местни официални лица, за да ги предупредят, че допускането на „Шен Юн“ на местните сцени би влошило отношенията с Китай и изискват от театрите отмяна на спектаклите, като в противен случай заплашват с икономически и политически последици. Регистрирани са дори случаи на физическа разправа.
България също е една от жертвите на войната на Пекин срещу „Красотата на танцуващите божествени същества“, което в превод от китайски означава името „Шен Юн“. Преди години ККП успява да лиши родните почитатели на сценичното изкуство от възможността да се насладят на изящните представления на компанията. През месец март 2010 г. Българската Фалун Дафа асоциация (БФДА) изпраща до депутатите в 41-ото Народно събрание и до всички български депутати в Европейския парламент писмо, в което разкрива как усилията на китайското посолство в България са попречили на представянето на спектакъла в България.
В скорошен доклад организацията за човешки права „Информационен център Фалун Дафа“ посочва, че е регистрирала 130 случая в 38 държави, в които агенти на ККП саботират „Шен Юн“, с цел да попречат на компанията да изнесе своите представления.
Според изпълнителния директор на „Информационен център Фалун Дафа“ Ливай Броуди причините за войната на ККП срещу „Шен Юн“ са четири:
Първата е, че „Шен Юн“ представя традиционната китайска култура, която е пропита от духовност. Тя е в пълен разрез с атеистичния характер на ККП, която пропагандира марксизъм и не вярва в божественото. „Шен Юн“ прави точно обратното на това, което иска комунистическият режим. Компанията възражда отново вярата в духовното и древната китайска традиция. Което плаши ККП.
Втората е в мотото на „Шен Юн“, което гласи „Китай преди комунизма“. Когато зрителите гледат спектаклите на компанията, те не само се наслаждават на тяхната красота и артистично майсторство, но и разбират какво е представлявал Китай преди да дойде комунизмът. Което означава, че това е начинът, по който ще изглежда Китай и след комунизма.
Третата е, че във всяка ежегодна нова програма на спектаклите има две сценки, които изобразяват съвременен Китай и преследването на Фалун Гонг от ККП. Това преследване е изобличено на световните сцени, където го вижда целият свят.
Четвъртата е, че през последните 25 години ККП е инвестирала огромни ресурси, за да убеди света, че Фалун Гонг е анормален и че преследването не съществува. Но от представленията на „Шен Юн“ хората разбират, че повечето от артистите са последователи на Фалун Гонг. И че всички те са изключително талантливи изпълнители, които изпращат силно вдъхновяващо послание, което е в пълна противоположност с клеветническата пропаганда на комунистическия режим. Защото „Шен Юн“ демонстрира пред света красотата на основните принципи на Фалун Гонг – Истинност, Доброта, Търпение. За ККП това е като разрушителна сила с по-голяма мощ от военен арсенал, която се опитва да съкруши по всякакъв начин.
Инцидентът срещу артистите на „Шен Юн“ на летището в Чикаго е тревожен сигнал за усилията на Пекин да хегемонизира световната арена и да засили влиянието си в чужди държави, било то чрез ООН, финансово задлъжняване чрез инициативата „Един път, един пояс“, финансиране на езикови програми в училищата като институтите „Конфуций“ или тайни полицейски участъци в 53 държави, включително САЩ. Не бива по никакъв начин да позволяваме тоталитарните закони на ККП да се разпростират извън Китай и да погазват нашите конституционни права и демократично законодателство.
Цялата история, представена от Джошуа Филип и EpochTV, можете да гледате без абонамент тук.