Сенатори и от двете партии в Конгреса изискаха информация от осемте най-големи американски корпорации във връзка с предоставянето на американски потребителски данни на чуждестранни компании – аукционери. Данните обикновено се използват за цифрова реклама.
„С това писмо искаме да получим информация за разпространяването на лични данни от Вашата компания, с цел да разберем как тази информация може да бъде придобита и използвана от чужди правителства в ущърб на нашата национална сигурност“, гласи документът, изпратен на 1 април от сенатора от Демократичната партия Рон Уайдън от щата Орегон.
По-специално, сенаторите изискват информация за процеса на „наддаване в реално време“. Става дума за милисекундите, преди рекламите да се появят на електронните устройства на потребителите, когато стотици компании участват в търг, с цел да бъде показана тяхната реклама.
„Малцина американци осъзнават, че някои от аукционерите в търга събират и съхраняват ‘bidstream’ данните, за да създават подробни досиета на американските потребители. ‘Bidstream’ данни са всички данни, предадени със заявка за търг. На свой ред тези досиета свободно се продават на всеки, който притежава кредитна карта, включително хедж фондове, политически кампании и дори на правителства“, е посочено в писмото.
Останалите сенатори, които подписаха документа са: Бил Касиди, републиканец от щата Луизиана, Кирстен Джилибранд, демократка от щата Ню Йорк, Марк Уорнън, демократ от щата Вирджиния, Шеръд Браун, демократ от щата Охайо и Елизабет Уорън, демократка от щата Масачузетс.
„Редица доклади показаха през последната година, че доста федерални агенции купуват лични данни, извлечени от мобилни приложения и други онлайн услуги, по начини, които потенциално се нуждаят от по-задълбочен анализ. Но правителството на САЩ не е единственото, което има средства и интерес да се сдобие с личните данни на американците. Тази информация би била златна мина за чужди разузнавателни агенции, които биха могли да я използват, за да осигуряват данни и да провокират хакерство, изнудване, както и да влияят на кампании“, гласи писмото.
Осемте компании, към които е адресирано искането са: AT&T, Google, Twitter, Verizon, Index Exchange, Magnite, OpenX и PubMatric.
По-нататък писмото изисква специфична информация за вътрешните и чуждестранни участници в търга.
Четирите въпроса са следните:
„Молим да посочите конкретните информационни детайли за потребителите, техните устройства, уебстраниците, които посещават и приложенията, които използват и които предоставяте на участниците в търга.
Молим да обозначите всяка компания – чуждестранна или местна, на която вашата фирма е предоставяла bidstream данни през последните три години, за които няма договорена забрана за разпространение, продажба или използването на данните за цели, различни от наддаването за реклами и тяхното поставяне.
Ако Вашата компания има договорени ограничения, които забраняват разпространяването, продажбата или вторичната употреба на bidstream данни, молим Ви подробно да опишете всички усилия за проверка на спазването на тези договорни ограничения и резултатите от тези одити.
Молим да назовете всяка базирана в чужбина компания или такава с преобладаващо чуждестранно участие, на която Вашата фирма е предоставяла през последните три години bidstream данни на потребители в Съединените щати и техните устройства.“
Срокът на осемте компании да отговорят на въпросите е 4 май 2021 г.