В общо 55 филма ни очакват световни имена и ексклузивни прожекции, обединени от силата на седмото изкуство
39-ото издание на Киномания ще се проведе от 13 до 30 ноември в София, Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора, като тази година фестивалът обединява най-добрите филми от 2025 г. под мотото „Нежността е новият пънк“ – цитат от норвежкия режисьор Йоаким Триер, който определя духа на селекцията.
Събитието остава вярно на традицията и кани публиката у нас да преживее на голям екран световни заглавия съвсем скоро след прожекциите им на най-реномираните кинофоруми.
Селекцията представя на голям екран филми, откроили се в Кан, Венеция, Торонто, Ню Йорк – в тон с международните им премиери.
Фестивалът ще отбележи 100 години от рождението на Ричард Бъртън и Пол Нюман, както и 50 години на Марион Котийар. В рубриката In Memoriam ще бъдат почетени Дейвид Линч и Робърт Редфорд.
Музиката във филмите тази година варира от Шопен и Едит Пиаф до Led Zeppelin.
Откриване на фестивала с „Made in EU“ на Стефан Командарев
Фестивалът ще бъде открит на 13 ноември в Зала 1 на НДК с филма „Made in EU“ на Стефан Командарев, който режисьорът посвещава на една от най-важните обществени каузи – обединението. Българо-германско-чешката копродукция имаше своя дебют на кинофестивала във Венеция, където беше посрещната с дълги овации. „Made in EU” бе отличен с голямата награда за най-добър пълнометражен филм на последното издание на фестивала „Златна роза“, а Гергана Плетньова спечели наградата за най-добра женска роля.
Във впечатляващия актьорски състав на „Made in EU” са Гергана Плетньова, Герасим Георгиев-Геро, Тодор Коцев, Ивайло Христов, Анастасия Ингилизова, Ованес Торосян, Иван Бърнев и др. Вълнуващата история, която преплита семейната драма с дълбоки социални и хуманни послания, е фокусирана върху героинята Ива, шивачка в малък български град. Действието се развива през март 2020 г. и засяга редица теми – от междучовешките отношения до по-широката нужда от обединение в рамките, най-малкото, на Европа.
Актуалното онлайн издание Next Best Picture, известно с независимите си анализи и прогнози за кинонаградите в САЩ, нарече филма „ангажиращ и необходим“, а изпълнението на Гергана Плетньова е описано като „резервирано, но мощно присъствие, което стабилизира цялата емоционална вихрушка и оставя траен отпечатък“. Сценарият е на Симеон Венциславов и Стефан Командарев, като самият той споделя, че „няма по-добър сценарист от живота“.
Най-очакваните заглавия на Киномания 2025
Фестивалът „Киномания“ разгръща програмата на своето 39-о издание, като изненадва с още вълнуващи заглавия от най-новото световно кино
Father Mother Sister Brother, реж. Джим Джармуш
Сред най-очакваните заглавия в програмата е „Баща, майка, сестра, брат“ (Father Mother Sister Brother) на Джим Джармуш – носителят на „Златен лъв“ за най-добър филм от 82-ия кинофестивал във Венеция, чиято първа (единствена) прожекция ще е на 15 ноември (събота) от 19.00 ч. в Зала 1 на НДК.
Филмът затвърждава мястото на Джармуш като един от най-оригиналните автори на съвременното кино, като проследява няколко истории за отношенията между вече порасналите деца и техните отчуждени родители. В невероятния актьорски състав са Кейт Бланшет, Адам Драйвър, Вики Крипс, Шарлот Рамплинг и Том Уейтс. Характерният за Джармуш стил носи поетично съзерцание в баланса между ирония и меланхолия. Критиката определя „Баща, майка, сестра, брат“ като лек, но дълбоко емоционален, с типичното за Джармуш умение да превръща дребните детайли в силни човешки откровения.
Hamnet, реж. Клио Жао
Ново ключово заглавие е и „Хамнет“ (Hamnet) на Клои Жао – филмът с „Награда на публиката“ от кинофестивала в Торонто, който ще бъде представен в зала 1 на НДК на 23 ноември (неделя).
Това е престижното отличие, което често се превръща в сигурен барометър за надпреварата за „Оскар“. Жао вече е първият режисьор, спечелил тази награда два пъти, след триумфа ѝ със „Земя на номади“ през 2020 г. Историческата драма „Хамнет“ се фокусира върху взаимоотношенията на Уилям Шекспир (Пол Мескал) с младата му съпруга Агнес (Джеси Бъкли), която трябва да се справи с трагедията от смъртта на техния единадесетгодишен син. Усещането за загуба оказва дълбоко влияние върху всеки член от семейството, отразява се в напрежението между дълга на бащата като творец и ролята на майката. Това е истински спектакъл на емоционалната върхушка, през която преминават героите. Визуалната прецизност на оператора Лукаш Жал и музиката на Макс Рихтер превръщат всеки кадър в живописно и завладяващо усещане, пресъздаващо прецизно всеки момент на тъга, надежда или размисъл. Филмът тръгва по кината у нас на 23 януари 2026.
No Other Choice, реж. Парк Чан-Уук
„No Other Choice“ е дългоочакваният нов филм на Парк Чан-Уук. Името на режисьора свързваме с южнокорейски класики като „Трилогията на отмъщението“ – „Oldboy“, „Sympathy for Mr. Vengeance“ и „Lady Vengeance“. „No Other Choice“ беше един от най-високо оценените на фестивала във Венеция и разказва историята на дългогодишен мениджър в хартиена фабрика (Бьонг-хън Ли), който след внезапно уволнение решава да премахне конкуренцията си, за да осигури работа и бъдеще за семейството си.
Парк споделя, че планира филма от години и го описва като „проекта на живота си“, в който комбинира черна комедия със социална критика, изследва теми като несигурността на работното място, автоматизацията и моралната деградация на съвременното общество. На кинофестивала във Венеция филмът получи деветминутни овации, а критиката го определи като „сензационна сатира, която ще остави значителна следа в корейската филмова индустрия“. Във филма участват още Йе-джин Сон, Хи-сун Парк и Сонг-мин Ли. Първата му фестивална прожекция ще е на 17 ноември (понеделник) от 19.30 ч. в кино “Одеон”.
After the hunt, реж. Лука Гуаданино
„След лова“ поставя в центъра си Алма Олсън (Джулия Робъртс, с „Оскар“ за „Ерин Брокович“) – университетска преподавателка по философия в Йейл, която се оказва на кръстопът в личния и професионалния си живот, когато нейната докторантка и протеже Маги (Айо Едебири, носителка на „Еми“ за „Мечката“) отправя обвинение за сексуално насилие срещу дългогодишен колега и близък приятел на Алма – Ханк (Андрю Гарфийлд, двукратно номиниран за „Оскар“). Изправена пред избора да застане или до студентката си, или до колегата си, Алма трябва да навигира в минно поле от въпроси за власт, морал, раса и пол, докато тъмни тайни от миналото ѝ заплашват да излязат на бял свят. Филмът е психологически трилър за жена, която трябва да избере между лоялност и истина, между комфорта и съвестта. Участват още Клои Севини и Майкъл Стълбарг, а музиката е на знаменитите Трент Резнър и Атикъс Рос. „След лова” гледаме единствено на 24 ноември от 19:30 ч. в кино „Люмиер“.
Die My Love, реж. Лин Рамзи
„Умри, моя любов“ (Die My Love) на Лин Рамзи е филм, който бе високо оценен след премиерата си в конкурсната програма на кинофестивала в Кан и влезе в престижната секция „Best of 2025″ на фестивала в Рим. Рамзи е носителка на „Награда за най-добър сценарий“ в Кан за „Никога не си бил действително тук“ (You Were Never Really Here) с Хоакин Финикс, свързваме я и с „Трябва да говорим за Кевин“ (We Need to Talk About Kevin) с Тилда Суинтън, номиниран за „Златна палма“. Шотландската режисьорка се завръща с уникалната си способност да превръща психологическата болка в кинематографично изкуство – в интензивна, брутална и красива история за жена, разкъсвана от любов и лудост.
Грейс (Дженифър Лорънс) се мести от Ню Йорк в изолираната провинция на Монтана заедно със съпруга си Джаксън (Робърт Патинсън). Тя е писателка с амбиции и се опитва да намери идентичността си в новата среда, докато се грижи за новороденото им бебе. Джаксън често и мистериозно отсъства, а домашните задължения са все по-задушаващи и ментално ѝ здраве започва да се влошава. Тя се преоткрива по начин, който е едновременно извисяващ и разрушителен. В актьорския състав са още Сиси Спейсек и Ник Нолти. Сред продуцентите са Мартин Скорсезе и самата Дженифър Лорънс, чието изпълнение бе определено от критиката като „хипнотизиращо“. Предпремиерната специална прожекция на „Умри, моя любов“ беше на 5 ноември от 19:30 ч. в кино „Арена“, The Mall. На 17 ноември от 20:30 ч. гледаме филма в кино „Люмиер“.
Scarlet, реж. Мамору Хосода
Дългоочаквания нов анимационен шедьовър „Скарлет“(Scarlet) е на легендарния японски режисьор Мамору Хосода. Той е един от двамата режисьори, чиито филми са номинирани два пъти за „Оскар“ за най-добър анимационен филм (наред с Хаяо Миядзаки).
Филмът е вдъхновен от Шекспировия “Хамлет” и разказва историята на храбра принцеса, която преминава през време и пространство, като проследява нейната трансформация от кралска особа във воин. Хосода, известен със способността си да създава силни женски героини и да разглежда теми за семейството, идентичността и промяната, заявява, че цели да създаде напълно нов визуален стил на анимация. В оригиналните японски гласове участват Мана Ашида, Масаки Окада и Коджи Якушо (Награда за най-добър актьор от фестивала в Кан за „Перфектни дни“ на Вим Вендерс). „Скарлет“ предстои ексклузивнона 29 ноември от 17 ч. в кино „Люмиер“.
Хосода е създателят на световно прочути анимационни филми като Summer Wars, Wolf Children, The Boy and the Beast, Mirai – номиниран за „Оскар“ за най-добър пълнометражен анимационен филм през 2019, и др.Хосода е един от малкото режисьори в света, чиито филми редовно се представят както на престижни анимационни фестивали, така и на най-големите кинофоруми с „Категория А“. „Скарлет“ обещава да бъде поредният визуално зашеметяващ и емоционално дълбок разказ за женска сила, смелост и себеоткриване – теми, които Хосода изследва последователно в творчеството си, създавайки героини, които са едновременно уязвими и непобедими.
Sentimental Value, реж. Йоаким Триер
Ключов акцент в програмата на „Киномания“ е скандинавското кино, а първото тазгодишно заглавие от селекцията е на утвърдения съвременен режисьор Йоаким Триер. Филмът му „Сантиментална стойност“ (Sentimental Value, 2025), на който е и съсценарист, спечели престижната „Голяма награда“ (Grand Prix) от конкурсната програма в Кан и е избран за норвежката кандидатура в надпреварата за „Оскар“ за най-добър международен пълнометражен филм. Предишната продукция на Триер – „Най-лошият човек на света“ (The Worst Person in the World, 2022), му донесе две номинации за Наградите на Академията. „Сантиментална стойност“ е определен от холивудското издание „Variety“ като „мощен, деликатен и емоционално опустошителен“, а сюжетът му ни среща с известен, но забравен филмов режисьор и двете му дъщери – семейство, което е поставено пред изпитанието да възстанови връзката си. Ще се насладим на изключителни актьорски таланти – Ренате Рейнсве (с награда от Кан за „Най-лошият човек на света“), легендата на скандинавското и холивудското кино Стелан Скарсгард (носител на „Златен глобус“ за „Чернобил“, известен с ролите си в „Дюн“, „Нимфоманка“ и др.), Ел Фанинг („Господарка на злото“, „Велика“). У нас ще го видим на 16 ноември от 19:00 ч. в зала 1 на НДК.
Sirât, реж. Оливер Лакс
В програмата на „Киномания“ влиза и носителят на „Награда на журито“ от кинофестивала в Кан „Сират“ (Sirât, 2025) на испанския режисьор Оливер Лакс. Френско-испанската копродукция се оформя като една от най-смелите и въздействащи изненади на годината. Филмът проследява историята на баща (Сержи Лопес), който издирва изчезналата си дъщеря Марина в мароканската пустиня, в компанията на своя син (Бруно Нунес Архона). Двамата се присъединяват към рейв парти, но по пътя се сблъскват с физически и емоционални изпитания, които поставят под въпрос човешките им граници и морални убеждения. Филмът е изграден върху мощна звукова и визуална конструкция и е предизвикателство за сетивата, което кара зрителя да се изправи пред собствените си страхове и надежди. Режисьорът Оливер Лакс съумява да даде нова перспектива на възприятията за киното като преживяване.
Богатството от секции, актуални филми и класики не свършва дотук. Очаквайте още „Мода“ на Алис Винокур, с Анджелина Джоли, „Мъртва хватка“ на Гъс Ван Сант, с Ал Пачино и Бил Скарсгард. Публиката ще има възможност да види изумителни актьорски превъплъщения на: Итън Хоук и Андрю Скот в „Blue Moon“, Мадс Микелсен в „Последният викинг“, Алесандро Борги в „Сервантес преди „Дон Кихот“, Марион Котийар в „Ледената кула“ и др.
Пълната програма на „Киномания 2025“ е достъпна на http://kinomania.bg/, където зрителите могат да определят своите очаквания и фаворити.
Фестивалът се организира от фондация „Имам идея“ в партньорство с Националния дворец на културата (НДК). Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата и е част от Календара на културните събития на Столична община за 2025 г.
Билетите за всички обявени заглавия са в продажба онлайн и на касите на Билетния център на НДК. За повече информация следете официалния сайт: kinomania.bg и профилите на фестивала във Facebook и Instagram.
















