Getting your Trinity Audio player ready...
|
Законодатели призоваха MSCI да понижи рейтинга на автопроизводителя поради опасения за използване на принудителен труд
Международни законодатели призоваха Volkswagen да се откаже от съвместното си предприятие в Синдзян, след като изтече и бе дискредитиран поръчан от компанията социален одит.
Без да публикува пълния документ, Volkswagen съобщи на инвеститорите през декември 2023 г., че одит на околната среда, социалните и управленските практики (ESG) не е открил „никакви индикации за използване на принудителен труд сред служителите“ в завода в китайския регион Синдзян.
Анализ на изтеклия одит обаче установи, че той „не е в състояние адекватно да оцени рисковете от принудителен труд“.
След публикуването на анализа, членове на Междупарламентарния алианс за Китай (IPAC) от повече от 20 законодателни органа призоваха Volkswagen „да се оттегли от Синдзян, признавайки невъзможността за смислена надлежна проверка на човешките права в региона“.
Законодателите също така призоваха индексния доставчик MSCI да възстанови предупреждението с червен флаг, което бе заменено с оранжево след изявлението на Volkswagen през декември, „докато обвиненията относно интегритета на одита не бъдат цялостно и независимо разследвани“. MSCI представлява също така стоков индекс, съставен от акции в автомобилната индустрия, с голяма и средна капитализация, в 23 държави с развити пазари (бел.ред.).
Докладът от анализа, публикуван на 19 септември от базирания във Вашингтон мозъчен тръст за отбранителна политика Jamestown Foundation, заяви, че одитът е проведен от китайски лица без доказан опит в областта и че не отговаря на международните стандарти.
На интервюираните служители са били задавани „само затворени въпроси, извън контекст, под формата на анкета“ в обстановка, в която анонимността им не може да бъде гарантирана.
Докладът е написан от Адриан Зенц, старши научен сътрудник и директор на изследванията за Китай във Фондацията в памет на жертвите на комунизма, един от първите изследователи, разкрили масовото задържане на уйгурски мюсюлмани и други малцинства в лагери за интерниране в Синдзян.
Призивите на IPAC бяха повторени от Конгресно-изпълнителната комисия на САЩ за Китай, която нарече констатациите в доклада „изключително обезпокоителни“.
Volkswagen влезе в съвместно предприятие в Китай с държавния производител на автомобили SAIC през 1984 г., като SAIC е мажоритарен акционер, а заводът в Урумчи, Синдзян, работи от около десетилетие.
Автопроизводителят поръча ESG одит на завода в Синдзян, след като инвеститорите повдигнаха въпроси за правата на човека на среща на акционерите през май 2023 г. и поискаха компанията да потърси сътрудничество от SAIC за провеждане на независим одит.
Това стана, след като MSCI маркира компанията с червен флаг заради твърдения за „принудителен труд в бизнес дейностите ѝ“, което компанията отрече.
Докладът
В изявлението на Volkswagen от декември 2023 г. компанията заяви, че одитът е извършен от неидентифицирана китайска адвокатска кантора в Шънджън „с богат опит в социалните одити и международното и китайското трудово законодателство“ и „придружен на място от Loening“, германска фирма за надлежна проверка, основана от Маркус Льонинг, бивш комисар по правата на човека на Германия.
По-късно фирмата уточни, че само Кристиан Еверт от фирмата е наблюдавал одита на място и никой друг не е участвал.
Volkswagen също така заяви, че Loening е решила да приложи международно признатия одиторски стандарт SA8000, разработен от Social Accountability International (SAI).
При анализа на одита Зенц заяви, че публичните записи показват, че нито Еверт, нито Liangma Law, китайската адвокатска кантора, провела одита, имат проверим опит в провеждането на SA8000 одити.
Нито една от фирмите не фигурира в списъка на SAI с акредитирани органи за провеждане на SA8000 одити, а Джуди Гирхарт, бивш директор на програмите на SAI, която е помогнала за разработването на стандарта и която е рецензирала одита, каза на Зенц, че самият стандарт също „не е предназначен за оценка на държавно наложен принудителен труд“.
Според доклада единственият човек в Liangma Law, който рекламира предполагаем опит в тази област – британец, живеещ в Китай от 1984 г. и който не е участвал в одита – в публикации в LinkedIn преди това е поставял под въпрос смисъла от извършване на надлежна проверка в Китай, предвид липсата на прозрачност във веригите за доставки в страната.
По време на одита фабриката е имала 197 служители, включително 150 китайци от хан, мажоритарната етническа група в Китай, и 47 представители на малцинства, включително уйгури, според Volkswagen.
Според Зенц, описаният в одита процес показва, че служителите са били колективно информирани за одита, а интервютата са били излъчвани на живо обратно в централния офис на фирмата в Шънджън.
Общоизвестният факт, че „държавата има пълен контрол върху цифрово предаваните данни“ и страхът от присъствието на китайци от хан би попречил на етническите малцинства „да дадат отговори, които биха могли да привлекат вниманието на държавата и потенциално да доведат до задържането им за превъзпитание“, се казва в доклада.
В доклада се подчертава констатацията, че фабриката е насърчавала дейности между етническите групи, за да се гарантира, че те са „в хармония“ помежду си, което повдига опасения за принудителна асимилация.
В него също така се посочва, че само мениджърите са били питани за принудителния труд и одиторите никога не са задавали въпроси как служителите са стигнали до кандидатстване за работа във фабриката, дали са участвали посредници или държавни агенции, или дали персоналът е бил повлиян от официалните политики при избора си на работа.
Корпоративно съучастие
В интервю за The Epoch Times Зенц заяви, че Volkswagen трябва да „се оттегли от Синдзян, да затвори фабриката си“ и „да се извини за подвеждането на инвеститорите относно одита“.
Той също така заяви, че случаят подчертава „обезпокоителен по-широк модел на корпоративно съучастие“.
„Volkswagen подведе и дори излъга инвеститорите публично за характера на одита, действителното прилагане на предполагаемия одиторски стандарт, опита на одиторите и констатациите от одита и валидността на тези констатации“, каза той пред The Epoch Times. „Volkswagen по същество носи благоволението на Китайската комунистическа партия, като е открил тази фабрика в Урумчи и я поддържа, не я затваря – въпреки че очевидно точно това трябва да направи.“
Сабрина Сохаил от Campaign for Uyghurs, която първа получи изтеклия одит, заяви, че Volkswagen е „пряко съучастник в принудителния труд на уйгурите“, като е една от малкото западни компании, присъстващи в региона.
„Ако този одит се счита за достоверен, това показва, че глобалният стандарт за провеждане на одит в този регион е нищо“, каза тя пред Ян Йекелек, водещ на „American Thought Leaders“ на EpochTV.
Според изследванията на Зенц Синцзян „в момента управлява най-голямата система за държавно наложен принудителен труд в света“, не само чрез използване на лагери за интерниране, но и чрез т.нар. намаляване на бедността чрез принудителен трудов трансфер, при който уйгури и други малцинства се изпращат на работа в отдалечени провинции.
Качеството на одита е „проблем“, защото се използва за убеждаване на инвеститорите, каза Сохаил.
„Ако оставим това да мине, то ефективно подкопава цялата система за отчетност на Международната организация на труда“, каза тя.
В изявление, публикувано на 19 септември, Volkswagen заяви, че SA8000 е използван като „основа“ за одита и че одиторите имат „многогодишен богат опит в одитирането на SA8000 и спазването на китайското и международното трудово законодателство“, докато надзорникът Еверт има „20-годишен опит със социални одити в Китай“.
„[Одиторите] са осигурили поверителност и при проверката на помещението не са открити подслушвателни устройства“, заяви компанията. „Льонинг посочи, че интервюираните вероятно въпреки това е трябвало да предположат, че изявленията им няма да останат поверителни и че следователно биха се изразили с подходяща предпазливост. Това е взето предвид в общата оценка.“
Volkswagen не отговори на молбата на The Epoch Times за коментар.
Льонинг отказа да коментира клиенти или проекти поради съображения за поверителност.