Getting your Trinity Audio player ready...
|
Василена Филимонова: „Младежите в България са невероятни, те мислят бързо, имат достъп до безкрайна информация, знаят много, имат интереси. Просто трябва да ги подкрепяме и да не им пречим, като изискваме наизустяване и подчинение.“
За първия учебен ден екипът на „Епок Таймс България“ потърси учители – будители по призвание, които носят надежда за бъдещето.
С настоящия материал ще ви запознаем с Василена Филимонова – учител по английски език и икономика. Тя е възпитаник на Втора английска гимназия в София, а след това и на Американския университет в Благоевград. Там се дипломира с профили политология и икономика. Докато е в университета, Василена продължава да практикува интензивно няколко спорта, както и пътува на студентски бригади в чужбина.
Василена започва работа по специалността си, когато е на 25 години и успоредно с това прави специализация в Манчестърския университет във Великобритания. Тъй като се налага едновременно да учи и да работи, бъдещият педагог се справя успешно с натовареното ежедневие, като си изгражда стриктен дневен режим.
Работата й в консултантска компания включвала ежедневни икономически и политически анализи за клиенти от международни финансови институции. След като работи в тази област в продължение на 12 години, тя взема решението да се преквалифицира и да стане учител на деца в гимназиална възраст.
ЕТ: Кога за първи път пожелахте да се занимавате с преподавателска дейност?
ВФ: Като политически и макроикономически анализатор следях задълбочено развитието на региона и на глобалната икономическа и политическа обстановка. През 2016 година се случиха важни събития като Брекзит и избора на президент на САЩ. В България обстановката също бе напрегната и имаше енергия за промяна. Тогава почувствах, че не искам да наблюдавам безучастно тъжните събития у дома и по света и искам България да се развие и стане истинска европейска държава с нормална среда за нашите деца. Икономическото развитие на една държава зависи от наличието на физически капитал, от количеството работна ръка и от качеството, производителността и уменията на човешкия капитал. За да има икономически напредък в България реших, че ще се съсредоточа в образованието или повишаване на качеството. Включих се в програмата за учители на „Заедно в час“, които обучават и подкрепят професионалисти да преподават на деца в непривилегировани общности. Така преподаването и общуването с децата стана мое призвание.
ЕТ: Какви специализации трябва да премине човек, ако иска да стане учител?
ВФ: Аз имам специализации за учител по английски език, икономика и физическо възпитание и спорт, които ми дават възможност да използвам различни перспективи в преподаването. Специализациите обаче не са най-важното. Според мен един учител трябва да разбира света и как знанието по една дисциплина допринася за разбирането на общата картина на живота. Също да е всеотдаен, да обича да учи и да общува с деца.
ЕТ: Какви са приликите и разликите при различните Ви професии?
ВФ: Като учител се наслаждавам на две дейности. Креативната – когато измислям уроците, дейностите в клас, анализирам резултатите, адаптирам и подобрявам. Тази част е много подобна на предишната ми работа като анализатор. Втората, различаваща се дейност е личният непосредствен контакт с учениците. Тогава задачата е да повиша мотивацията им, да ги разбера и подкрепя, за да дадат най-доброто от себе си. Да станат самостоятелни и отговорни учащи, които да умеят да си сътрудничат и подпомагат един друг, за да постигат успехи. Само критическо-мислещи, креативни хора, които умеят да работят заедно, ще донесат промяна в страната ни.
ЕТ: Как се адаптирахте към работните порядки в новата среда?
ВФ: Трудно ми бе да свикна в българската образователна система след придобития ми опит в западни образователни институции. Когато за първи път влязох в училище през 2017 г. помислих, че съм се телепортирала в 1976 г. Стари хартиени дневници и физическа среда, комбинирани със стари методи на преподаване. Адаптирах се с помощта на мои колеги, менторите на „Заедно в час“ и подкрепа от заместник-директорите.
ЕТ: Как преподавате? Имате ли собствена система? Как се подготвяте за уроците?
ВФ: В преподаването използвам обратното планиране, поставяйки си цели по знания, умения и нагласи според критичните нужди на учениците. Създавам обърната класна стая с ученика в центъра на процеса, както и използвам разнообразие от интерактивни материали, които да поддържат интерес и любопитство.
ЕТ: Какво според Вас липсва на съвременната образователна система в България?
ВФ: Критическо мислене, свобода и условия за развитие.
ЕТ: А кои са положителните фактори за развитието на младите хора в нашата страна?
ВФ: Младежите в България са невероятни, те мислят бързо, имат достъп до безкрайна информация, знаят много, имат интереси. Просто трябва да ги подкрепяме и да не им пречим, като изискваме наизустяване и подчинение.
ЕТ: Вие сте майка на две прекрасни деца. Как балансирате между „своите“ и „чуждите“? Какви черти на характера на едните бихте искали да виждате при другите и обратно?
ВФ: Всички деца са прекрасни и всички са мои до известна степен. У тях искам да виждам уважение, любознателност, сътрудничество, доброта и честност.
ЕТ: И учители, и ученици се вълнуват за новата учебна година. За какво мислите преди старта?
ВФ: Мисля за планове, уроци и материали, както и за усмивки и прегръдки. Желая една здрава, весела и успешна нова учебна година на всички ученици и учители!
Екипът на „Епок Таймс България“ се присъединяваме към пожеланията на Василена Филимонова и „На добър час“ на всички!