Getting your Trinity Audio player ready...
|
ЕС е „уверен“, че митата за електрически автомобили са в съответствие с правилата на СТО след жалбата на Пекин
Брюксел заяви, че е „уверен“, че митата, които е наложил на китайските електромобили, са в съответствие със световните търговски правила след жалбата от страна на Китай.
На 10 август китайският режим поиска консултация със Световната търговска организация (СТО) във връзка с антисубсидийните мита на Европейския съюз върху китайските електромобили.
В отговор Европейската комисия заяви, че това развитие на събитията няма да повлияе на текущото ѝ проучване на китайските субсидии, което доведе до временното решение за налагане на мита върху китайските електромобили.
Временни мита от ЕС за китайските електромобили
Миналия месец Брюксел обяви, че вносът на акумулаторни електрически превозни средства (BEV), произведени в Китай, ще бъде обложен с временни мита между 17,4% и 37,6%.
До този ход се стигна след осеммесечно разследване, което установи, че „веригата за създаване на стойност на BEV в Китай се възползва от несправедливо субсидиране, което причинява заплаха от икономическа вреда на производителите на BEV в ЕС“.
Временните мита засягат китайски марки като BYD, за която се прилага митническа ставка от 17,4%, както и западни марки, които се произвеждат в Китай.
Комисията заяви, че по това време се водят преговори с китайския режим с цел да се постигне решение, съвместимо със СТО.
На 9 август говорител на китайското министерство на търговията потвърди, че Пекин задейства арбитражните механизми на СТО във връзка с антисубсидийните мерки на ЕС.
Според публикуваната от отдела стенограма говорителят е заявил, че междинните констатации на ЕС „нямат фактическа и правна основа, сериозно нарушават правилата на СТО и подкопават глобалния отговор за изменението на климата“.
В отговор говорител на Европейската комисия заяви, че блокът смята, че неговите мерки са в съответствие с правилата на СТО.
„Комисията е уверена в съвместимостта на своето разследване и временни мерки с правилата на СТО“, заяви говорителят.
„Това искане за консултации в рамките на СТО не засяга графика на антисубсидийното разследване, което междувременно продължава.“
Очаква се Европейската комисия да приключи разследването си и да вземе окончателно решение до ноември.
През последните години Китай се превърна в основен доставчик на електрически превозни средства и батерии, отчасти благодарение на увеличените държавни субсидии. През 2021 г. близо 80% от всички литиево-йонни батерии за електромобили в световен мащаб идват от Китай, а до 2023 г. почти всеки пети електромобил, продаден в Европа, е произведен в Китай.
САЩ и Канада с митнически политики спрямо Китай
Временните мита на ЕС дойдоха, след като през май президентът Джо Байдън нареди четирикратно увеличаване на митническата ставка за китайските електромобили от 25 на 100 процента
Междувременно канадското правителство наскоро приключи 30-дневна обществена консултация относно плановете за налагане на мита върху китайските електромобили в опит да защити канадските работни места.
При стартирането на консултацията през юни заместник министър-председателят Кристия Фрийланд обвини Пекин, че провежда „умишлена държавна политика“ на свръхпроизводство на електрически превозни средства, което подкопава канадския сектор на електрическите превозни средства. Тя също така заяви, че тези китайски превозни средства се произвеждат при лоши трудови и екологични стандарти.
Опити за заобикаляне на митническото облагане
Междувременно китайските производители на електромобили и батерии за тях се опитват да заобиколят митата, като откриват цехове в чужбина, като миналия месец BYD подписа инвестиционна сделка на стойност 1 млрд. долара (770 млн. паунда) за изграждане на завод в Турция, която е част от Митническия съюз на ЕС и се ползва с нулева процентна тарифа за износ на превозни средства за Обединеното кралство.
Ако компанията успее да избегне плащането на мита, това ще направи много трудно за британските производители да се конкурират с китайските си колеги, заяви тогава експерт пред The Epoch Times.
Въпреки това, за да могат да се ползват от по-ниски тарифи чрез създаване на заводи в Турция или другаде, изнасяните продукти ще трябва да отговарят на правилата за произход, което означава, че определена част от автомобила ще трябва да бъде произведена в тези страни, вместо да бъде сглобена с части, произведени в Китай.