Турската автомобилна индустрия навлиза на европейските пазари и конкурира Китай
Турция повиши тарифите за внос на електромобили от Китай. На фона на бързо развиващата се електромобилна индустрия в Турция, президентът Реджеп Ердоган ще наложи допълнително мито от 40% върху електрическите коли, произведени в Китай.
Турция не налага такси на електромобилите, произведение в други страни. Например на Тесла и Тойота не е наложила подобна такса, а само на марки, произведени в Китай. Специалисти предполагат, че като стратегически търговски център, Турция следва примера на САЩ (27,5%), за да предотврати подкопаване на цените, като същевременно защити европейския пазар и собствената си процъфтяваща индустрия.
Локализация на електромобили
През годините Ердоган се стреми да насърчи местното производство на електрически автомобили като част от кампанията си за предстоящите президентски избори през юни.
Публичният ангажимент на Ердоган включва изграждане на национална инфраструктура за зареждане на електромобили, както и стимули като данъчни облекчения, безплатна земя, ниски разходи по заеми и гаранция за държавни поръчки за 30 000 електромобила годишно след 2035 г.
По-рано, през ноември 2017 г., той ръководеше създаването на първата местна марка автомобили в Турция TOGG, създадена от съвместно начинание на акционерите Anadolu Group, BMC Turkey, Kök Group, Turkcell и Zorlu Holding.
През 2020 г. TOGG заяви, че ще инвестира 22 млрд. турски лири (2,4 млрд. долара) за 13 години в производството на автомобили и очаква да произвежда 175 000 електрически автомобила годишно. Компанията също така е подписала договор с китайския производител на литиеви батерии Farasis, докато акумулаторните модули и пакети ще бъдат разработени и произведени съвместно с Турция, съобщи Ройтерс на 20 октомври 2020 г.
Турският министър на промишлеността Мустафа Варанк заяви през януари, че TOGG има за цел да започне износ в чужбина през следващите две години, а пускането на пазара в Турция е планирано за март.
TOGG все още разчита на внос на компоненти като батерии, двигатели и някои електрически системи, въпреки че е проектиран и сглобен на местно ниво. През октомври миналата година Варанк заяви, че 51% от материалите за производството на TOGG могат да се доставят от страната, а до 2025 г. да станат 65%.
В края на миналата година TOGG определи годишна производствена цел от 20 000 C-SUV (спортни автомобили) през 2023 г. Заводът е увеличил производствения си капацитет от първоначалните 100 000 единици на 175 000 единици.
Перспективи на турския пазар на електрически превозни средства
Според пазарната статистика продажбите на електрически превозни средства в Турция са над 7000 през 2022 г., което е двойно повече в сравнение с 2021 г.
Потенциалът на потребителския пазар се изразява в добрия демографски потенциал на Турция. По данни на Турския статистически институт до края на 2022 г. общият брой на населението на Турция ще бъде 85,27 милиона души, което представлява увеличение с близо 600 000 души в сравнение с 2021 г., а годишният темп на растеж е 7,1 на хиляда души.
Демографските данни също така показват, че турската работна сила се състои предимно от млади хора, които са по-млади, отколкото в други европейски страни.
Турция се фокусира върху Европа като важен чуждестранен автомобилен пазар благодарение на търговското споразумение за митнически съюз между Европейския съюз и Турция. Освен това Турция следва европейската програма за намаляване на въглеродните емисии и се очаква да се превърне в център за производство на електрически превозни средства.
Развиващият се автомобилен пазар в Турция дори привлече вниманието на BYD, китайски гигант в производството на електрически превозни средства, който сключи сделка с турския дистрибутор ALJ Turkiye за продажба на своите леки и лекотоварни автомобили в Турция.
Високи данъци за евтините китайски автомобили
Със своите ценови предимства Китай вероятно е най-големият конкурент на Турция на европейския пазар на електромобили и произвежда по-голямата част от автомобилните батерии в света.
Патрик Колер, главен изпълнителен директор на Forvia, седмия по големина производител на автомобилни части в света, заяви на конференцията Consumer Electronics Show (CES) в Лас Вегас в началото на януари, че разходите за производство на електрически автомобили за китайските производители на автомобили са с 10 000 евро (около 10 700 USD) по-ниски, отколкото за европейските производители. Тези разходи са главно за проучване и разработка, капиталови и трудови разходи.
Подобна стратегия за дъмпинг на ниски цени на световния пазар на електрически автомобили, прилагана от китайския комунистически режим, включва субсидии, освобождаване от данъци при покупка и ограничения върху доставките на превозни средства и литиеви батерии, произведени в чужбина. Тази тактика е позволила на китайските производители на електромобили да завладеят пазарите в няколко държави, като са направили чуждестранните автомобилни компании (включително TOGG) зависими от произвежданите в Китай литиеви батерии.
Таксата от 10%, която Европа налага на китайските електромобили, е равносилна на приемането на голям брой китайски електромобили в Европа, което също може да подкопае европейския пазар на Турция.
Г-н Хуан, автомеханик в Тайван, който е посочил само фамилното си име от съображения за сигурност, заявява пред The Epoch Times на 5 март, че Китайската комунистическа партия не пести средства, за да налива евтини китайски електромобили в чужбина.
Това е предизвикало въвеждането на данъци от страна на Турция за защита на местните предприятия: „Колкото по-висока е таксата, толкова по-голяма е защитата на правителството [на Турция]“, каза Хуан.