Getting your Trinity Audio player ready...
|
Нарастващото търсене на енергийния ѝ бизнес и електромобили помогна на компанията да се върне към печалба, като акциите й скачат с близо 22%
Tesla се върна към печалба и ръст на приходите през третото тримесечие, възползвайки се от нарастващата тенденция за електрически превозни средства (електромобили) в световен мащаб и обрат в енергийния си бизнес. Акциите ѝ затвориха с близо 22% нагоре.
На 23 октомври пионерът в електромобилите отчете нетна печалба от 2,17 милиарда долара, или 0,62 долара на акция, увеличение от 1,85 милиарда долара, или 0,53 долара на акция година по-рано. Приходите бяха 25м18 милиарда долара, увеличение с 8% спрямо 23,35 милиарда долара година по-рано.
Тези резултати са значително различни от резултатите за второто тримесечие, когато компанията отчете нетна печалба от 1,48 милиарда долара, спад с 45% спрямо година по-рано. Приходите за второто тримесечие бяха 25,5 милиарда долара, увеличение с 2% спрямо предходните 12 месеца.
По-голямата част от печалбите дойдоха от енергийния и складов бизнес на компанията, който нарасна с 52%. Това беше последвано от 29-процентно увеличение в услугите и 2-процентно увеличение в автомобилния бизнес.
„Постигнахме силни резултати през третото тримесечие с ръст в доставките на превозни средства както последователно, така и на годишна база, което доведе до рекордни обеми за третото тримесечие,“ заяви ръководството на компанията в изявление, придружаващо публикуването на финансовите резултати. „Също така отчетохме второто си най-добро тримесечие по отношение на приходите от регулаторни кредити, тъй като други производители все още изостават в изпълнението на изискванията за емисии.“
В допълнение, ръководството на компанията се похвали с увеличението на маржовете на печалбата и свободния паричен поток. Брутните маржове бяха 19.8 процента, увеличение с 1.95 процента спрямо година по-рано; оперативният марж беше 18.8 процента, увеличение с 3.23 процента; а свободният паричен поток беше 2,742 милиарда долара, увеличение с 2.23 процента спрямо година по-рано.
Ръководството приписа тези по-високи маржове на подобрения в ефективността, които намалиха производствените разходи за превозните средства.
„Нашата себестойност на продадено превозно средство спадна до най-ниското си ниво досега от около 35 100 долара“, заяви ръководството. „За да продължим да ускоряваме световния преход към устойчива енергия, трябва да направим електромобилите достъпни за всички, включително да направим общата цена на притежание на миля конкурентна с всички форми на транспорт. Продължава подготовката за предлагането на нови превозни средства – включително по-достъпни модели – които ще започнем да пускаме през първата половина на 2025 г.“
Намаляването на разходите е част от усилията на компанията да намали цените на превозните средства и да достигне до чувствителните към цените потребители, където започва да усеща натиск от местната и чуждестранна конкуренция.
Сидхарт Рамсингханей, директор „Корпоративна стратегия и операции“ в Twilio, вижда представянето на компанията през третото тримесечие като потвърждение на нейната стратегия.
„Представянето на Tesla през третото тримесечие на 2024 г. сигнализира за фундаментална промяна в зрелостта на бизнес модела им,“ сподели той пред The Epoch Times. „Намаляването на себестойността на продадените стоки до 35 100 долара на превозно средство не е просто число – това е потвърждение на тяхната стратегия за вертикална интеграция и производствено съвършенство.“
В допълнение, Рамсингханей смята, че стабилизирането на брутните маржове над 19% показва, че Tesla успешно е преминала през фазата на ценови корекции и излиза по-силна.
„Това е особено впечатляващо предвид настоящия конкурентен натиск на пазара на електромобили,“ каза той.
Междувременно Рамсингханей приветства солидните брутни маржове на компанията в енергийното ѝ подразделение.
„Постигането на 30,5% брутен марж от енергийното подразделение на Tesla е повратен момент,“ посочи той. „Това доказва, че тяхната стратегия за диверсификация не е само за ръст на приходите – става въпрос за изграждане на бизнес сегменти с висок марж, които могат да осигурят устойчива рентабилност.“
Все пак, при по-внимателно разглеждане, нетната печалба на Tesla е по-ниска, отколкото изглежда в отчета за приходите и разходите, като подробностите са скрити в първите бележки под линия. Например, първата бележка казва, че нетните печалби не включват компенсации, базирани на акции (SBC).
За да намерят това число, анализаторите на собствения капитал трябва да разгледат отчета за паричните потоци на компанията, който показва, че SBC е била 285 милиона долара за четвъртото тримесечие, увеличение от 144 през второто тримесечие.
Въпреки това, поне в четвъртъчната търговска сесия миналата седмица, Уолстрийт изглежда не се интересува от подробностите. Вместо това обърна внимание на завръщането на Tesla към растеж и оптимистичните прогнози, като акциите се търгуваха с 21,92% по-високо, затваряйки на 260,48 долара.
Тези печалби помогнаха за обрат в технологичния сектор, който се разпродаде по време на редовната търговска сесия на 23 октомври, преди отчета за печалбата на Tesla.
Освен това, Уолстрийт засега не се притеснява от вътрешните и международните предизвикателства на Tesla на пазара на електромобили. Tesla се сблъсква с нарастваща конкуренция от General Motors и Ford на вътрешния фронт. И двете компании са разработили свои модели електромобили, предлагайки алтернативи на потребителите, които искат да се придържат към местни избори.
В чужбина Tesla се сблъсква с предизвикателства в Китай и би могла да се превърне от актив в пасив за Tesla, от пазар със значителен потенциал за печалби в пазар със съществени загуби, поради огромния натиск от множество китайски производители на електромобили.
Тези местни производители на електромобили са подкрепени от китайското правителство субекти чрез местни правителствени инвестиционни фондове, стратегически индустриални фондове или държавни предприятия в автомобилната индустрия, което означава, че Tesla се конкурира спрямо China Inc.
Панос Мурдукутас допринесе за настоящия материал.