Платформата за видеоклипове YouТube обяви, че започва опити да направи броя „нехаресвания“ на видеоклиповете невидим. Според технологичния гигант, собственост на Google, това се прави в отговор на „целенасочени кампании на неприязън, повлияващи благосъстоянието на авторите“.
„В отговор на отзивите на авторите относно благосъстоянието им и целенасочените кампании на неприязън тестваме няколко нови дизайна, които не показват броя на „дислайкове“ – обяви YouTube в Twitter. – Ако сте част от този малък експеримент, може да забележите един от тези дизайни през следващите седмици.“
Освен това на страницата за поддръжка на Google се казва: „Отзивите на зрителите винаги са били и ще продължат да бъдат важна част за YouTube. Но получаваме от авторите обратна връзка, че публичният брой нехаресвания влияе на тяхното благосъстояние и може да мотивира целенасочена кампания на неприязън срещу видеоклипа на създател. И така, тестваме дизайни, които не показват броя харесвания или нехаресвания, за да балансираме и подобрим преживяванията на авторите, като същевременно гарантираме, че отзивите на зрителите ще бъдат отчетени и споделени със създателя.”
По-голямата част от отговорите на съобщението в Twitter, а и на страницата за поддръжка, не одобряват идеята. Някои коментари предполагат, че промяната е вследствие на огромния брой „нехаресвания“ върху видеоклиповете на канала на Белия дом и настоящата президентска администрация.
Някои други коментатори изразяват опасения, че това не би било добре за хората, които искат да получат обратна връзка за качеството на видеото, независимо дали е за създатели или зрители.
През януари YouTube изтри хиляди „нехаресвания“ от видеоклипове в официалния канал на Белия дом на президента Джо Байдън. Компанията заяви, че част от нейните отговорности е да премахва ангажираността, която счита за неавтентична.
Малко след като новата администрация пое канала на Белия дом и публикува първите си видеоклипове, потребителите на Youtube забелязаха, че нехаресванията под видеата намаляват с хиляди и започнаха да публикуват в социалните мрежи екранни снимки на разликата.
Скрийншотове показват, че от три видеоклипа са премахнати общо поне 16 000 нехаресвания. Дори след корекциите петте видеоклипа в канала наброяват около 14 000 харесвания срещу близо 60 000 нехаресвания към 15:30 часа на 21 януари.
В отговор на екранна снимка на един от видеоклиповете YouTube заяви пред „Епок Таймс“, че наблюдава ангажираността на сайта, за да открива и премахва активност, която счита за неавтентична и целенасочена, така че да остане само тази, която е органична и реална. Механизмът е работил по предназначение в случая с видеото на Байдън, заявяват от компанията.
„YouTube редовно премахва всякакви спам харесвания или нехаресвания от вашите видеоклипове – заяви компанията в туит през 2019 г., – Може да отнеме до 48 часа, докато цифрите бъдат актуализирани.“
Не е ясно как YouTube различава спам от автентичните ангажименти. Компанията не отговори веднага на молбата за допълнителни подробности.
YouTube и собственикът му Google отдавна са изправени пред обвинения в политическа пристрастност. Технологичните гиганти твърдят, че продуктите им са създадени и работят като политически неутрални, но профили на служителите и изтекли вътрешни документи сочат, че компаниите наистина смесват политика в своите продукти.
Според психологът Робърт Епщайн от Института за поведенчески изследвания и технологии Google е изменил с милиони гласове резултатите от президентските избори на 3 ноември 2020 г., налагайки на потребители си политическата си пропаганда.
Епщайн, след проведен експеримент, в който оборудва екип от над 700 гласоподаватели със специален софтуер, който да следи цялата им активност в платформи като Google, Bing, и Yahoo, стига до извода, че манипулациите на Google са изместили поне 6 милиона гласа.