Споразумението касае нови леки автомобили и леки търговски превозни средства
Европейският парламент и Европейският съвет постигнаха предварително споразумение, изискващо от новите автомобили нулев въглероден отпечатък.
Според споразумението, постигнато от преговарящите на Европейския съюз с държавите членки, до 2035 г. регионът ще постигне пътна мобилност с нулеви емисии, се посочва в изявление от 28 октомври. Сделката има за цел да намали емисиите на въглероден диоксид (CO2), генерирани от новите леки и лекотоварни автомобили, със 100 % до 2035 г. в сравнение с нивата от 2021 г.
„С тези цели създаваме яснота за автомобилната индустрия и стимулираме иновациите и инвестициите за производителите на автомобили. Освен това покупката и управлението на автомобили с нулеви емисии ще станат по-евтини за потребителите“, заяви докладчикът Ян Хуйтема, член на политическата група „Обновена Европа“.
Споразумението е първата част от пакета „Fit for 55“ – набор от предложения, целящи да позволят на ЕС да постигне 55% намаление на нетните емисии на парникови газове до 2030 г.
Европейската комисия ще публикува доклад за оценка на напредъка към пътна мобилност с нулеви емисии до 2025 г. и на всеки две години след това.
ЕС ще насочи финансирането към прехода към превозни средства с нулеви емисии и свързаните с тях технологии. До края на 2024 г. ще бъдат преразгледани съществуващите правила за етикетиране на икономията на гориво и емисиите на CO2.
Преди да влезе в сила, сделката трябва да бъде официално одобрена от Европейския съвет и Европейския парламент.
Съществуват опасения относно настояването на ЕС за бързото въвеждане на превозни средства, които не използват изкопаеми горива. В интервю за CNBC главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес нарече плана на ЕС за забрана на продажбата на нови автомобили и микробуси с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. „чисто догматично решение“.
„Мисля, че има възможност – и необходимост – от по-прагматичен подход за управление на прехода“, каза Таварес. Марките на фирмата включват Fiat, Chrysler и Jeep.
ЕС следва подобни стъпки на САЩ
Решението на ЕС следва предприетите подобни стъпки в Съединените щати. През август Калифорния обяви, че до 2035 г. ще забрани продажбата на автомобили, задвижвани с бензин.
През септември губернаторът на Ню Йорк Кати Хочул обяви, че от 2035 г. всички нови продажби на пикапи, джипове и леки автомобили в щата трябва да бъдат хибридни или изцяло електрически.
Стремежът да се заменят автомобилите на горива с електрически, под претекста, че това е по-екологично, е подложен на критики.
Проучване от 2019 г., проведено от института Ifo в Германия, установи, че електрическата Tesla Model 3 отделя от 11 до 28% повече CO2 през целия си живот в сравнение с дизелов Mercedes C220d. Електрическите батерии, използвани в електромобилите, изискват енергоемко добиване и обработка, поради което генерират два пъти повече емисии на CO2 в сравнение с производството на двигатели с вътрешно горене.
С нарастването на търсенето на електромобили ще нараства и необходимостта от батерии. Това означава по-голям добив на суровини като кобалт, литий и никел, като по този начин се нанасят повече вреди на земята, водата и дивата природа.