Getting your Trinity Audio player ready...
|
В разгара си е световното турне за сезон 2025 г. на компанията за сценични изкуства „Шен Юн“
Обновената програма за сезон 2025 г. на компанията за сценични изкуства „Шен Юн“ отново ни повежда на вълнуващо пътешествие през древни китайски династии, легенди от „Небесното царство“ и съвременни събития. Етнически танци, вдъхновени от уникалната култура на многобройни етнически групи се редуват с фолклорните ритми, звучащи от различни региони на източната държава. Истории за героизъм, любов, себеотрицание и духовна вяра карат публиката да аплодира възторжено или да затаява дъх в очакване на развръзката. Някои от сценките дори пълнят очите със сълзи, докосвайки сърцата на зрителите, които споделят емоциите на героите на сцената.
Създадена през 2006 г. с благородната цел да възроди традиционната, петхилядолетна китайска култура, каквато е била преди комунизма, базираната в Ню Йорк компания „Шен Юн“ започва с една единствена артистична трупа от еднакъв брой танцьори и музиканти. Днес, трупите вече са осем и ежегодно представят на световните сцени своята нова програма, наситена с прецизна хореография, изящни костюми, оригинална музика, обединяваща източни и западни музикални инструменти, и не на последно място – зрелищни дигитални ефекти. Диригент на оркестъра на една от трупите, както и на Симфоничния оркестър на „Шен Юн“ е българинът Милен Начев.
През текущия сезон осемте еднакви по големина трупи на „Шен Юн“ ще гастролират в над 200 града на пет континента.
Тазгодишната програма се състои 18 сценки, от които две са вокални изпълнения в стил „белканто“ и едно солово изпълнение на традиционния, двуструнен китайски инструмент арху. Програмата е както винаги в две части, разделени с петнадесетминутен антракт.
Истории за любов, лоялност, храброст и непоклатима духовна вяра
Въвеждащата сценка, наречена „Началото на нова ера“ ни отвежда във висините на небесно царство, където Създателят призовава безбройни божества да Го последват на Земята, за да поставят началото на нова ера на цивилизацията. Божествата се спускат в нашия свят, където се прераждат в китайския императорски двор. Изпълнявайки своята свещена мисия, те създават богата култура, втъкана дълбоко в гоблена на човешката история.
Зрелищното духовно въведение е последвано от втората сценка, в която танцьорите представят „Мъжки класически китайски танц“. Танцувалните движения на мъжете се редуват с енергични подскоци и серии от премятания и превъртания, които са уникални характеристики на традиционния китайски танц. Мнозина може би мислят, че тези акробатични скокове идват от акробатиката или гимнастиката, но истината е, че те водят началото си от традиционния китайски танц.
След забързания ритъм на мъжете, на сцената се появяват грациозни танцьорки на дигиталния фон на езеро в императорската градина. Те пристъпват с плавни стъпки и изобразяват изящни фигури със своите дълги копринени ръкави в танца, наречен „Водни ръкави“. Грацията на танцьорките, подсилена от ефекта на водните ръкави, превъплъщава ефирността и безтегловността на водата.
Както винаги, в програмата на „Шен Юн“ присъстват хумористични сценки, в една от които главен герой е Сун Укун (Кралят Маймуна) от може би най-известната китайска творба „Пътешествие на Запад“. В сценката „Пигзи тръгва на пътешествие“, човекоподобното прасе Джу Бадзие, наречено Пигзи, се забърква в неприятности заради увлечението му по красивата Чан-О, Богинята на Луната. С помощта на Краля Маймуна, Пигзи успява да избегне божественото наказание и да продължи пътешествието си към свещените писания.
След митичното пътуване се пренасяме в югозападен Китай, за да се любуваме на пъстроцветните рокли и игривите движения на танцьорките в „Етнически танц на И“. Този етнос населява китайската провинция Юнан от хилядолетия и зрителите имат възможност да зърнат емблематичната ѝ култура.
„Историята на селското момче и феята“ е романтична фолклорна сценка за невъзможната любов между честен и добър селски младеж и небесна девица, спуснала се за кратко на земята на смъртните. Но боговете забраняват смъртните да се женят за божества! Дали забранената любов ще просъществува? Зрителите ще разберат накрая, след като станат свидетели на премеждията, през които преминава селският момък, заради дързостта да се влюби в небесна фея.
Друга хумористична танцувална сценка е „Училищна история“, където непокорните ученици скоро ще научат, че техният застаряващ учител някога е бил генерал в императорския двор и притежава върховни атлетични и бойни умения, въпреки че дава вид на немощен старец.
От класната стая се пренасяме в съвременен Китай, за да разберем каква е реалността на последователите на духовното медитативно учение Фалун Дафа (Фалун Гонг), базирано на принципите Истинност, Доброта, Търпение.
Фалун Дафа е представен в Китай през 90-те години на миналия век. Заради огромния благотворителен ефект върху физическото, психическото състояние и морала на неговите последователи, до 1999 г. те стават близо 100 милиона в Китай, по официални правителствени данни. Уплашен от огромната популярност на мирната, аполитична религиозна практика, тогавашният лидер на Китайската комунистическа партия (ККП) Дзян Дзъмин започва през юли 1999 г. национална кампания за нейното унищожаване. Методите включват брутално преследване на последователите ѝ, незаконни арести, лишаване от свобода в затвори, трудови лагери и лагери за промиване на съзнанието, варварски изтезания, и дори насилствено отнемане на органи от живи практикуващи Фалун Дафа.
В сценката „Безпрецедентно престъпление“, двойка младоженци, практикуващи Фалун Дафа са разделени насилствено от агентите на ККП в деня на сватбата. Младоженецът е арестуван, но въпреки мъченията, отказва да се отрече от своите духовни убеждения. Той е освободен, но е инвалид в един чужд, непознат за него свят. Благодарение на искрената любов и силата на праведната вяра, надеждата се превръща в чудо.
Мъжкият „Тибетски танц“ слага край на първата половина на спектакъла. На фона на величествени планински хълмове, танцьорите изпълняват забързан, енергичен тибетски танц, олицетворяващ почитта на тази духовна група към божественото.
Втората част на тазгодишния спектакъл на „Шен Юн“ започва с магическа сцена, в която златни птици феникс долитат от небето и се превъплъщават в чаровни феи. Техният „Танц на златния феникс“ е хармония от грация, изящество, невероятно красиви рокли, украсени със златни, шифонени орнаменти, които се разперват и трептят като крилете на тази митична птица. Зрелищният завършек на танца всеки път кара публиката да „ахва“ в захлас.
Следващата история е за известния „Поет Ли Бай“ от династията Тан. Това е весела танцувална сценка за желанието му да напише поема, вдъхновена от красотата на императорската наложница Лейди Ян и….няколко чаши алкохол. В крайна сметка от комбинацията се ражда безсмъртната поема „Песен за чистота и мир“.
Историята „Просветление“ изобразява на сцената силата на вярата, волята и характера. Успешен завършек на духовния път може да постигне само човек със сърце, което не се поддава на съблазните на светския живот.
Следва „Класически женски китайски танц“, който демонстрира, че нежните танцьорки не само притежават изключителна грация и прецизност на движенията, но изпълняват също акробатични подскоци, премятания и превъртания, съчетани с перфектни въздушни шпагати.
„Ресторантска история“ е хумористична сценка, която се развива в заведение за китайски нудели, чиято собственичка изглежда беззащитна пред набезите на банда хулигани. Но те нямат никаква представа, че крехката на вид жена е всъщност кунг-фу майстор и ще си научат урока по болезнен, но смехотворен начин.
Както винаги, финалната история в представленията на „Шен Юн“ е на спасението, което носи духовната вяра. Петхилядолетната китайска култура винаги се е базирала на чест, лоялност и духовност. Хората са били убедени, че тяхната традиционна култура е вдъхновена от божественото и че запазвайки тези традиционни ценности в сърцата си, могат да поддържат връзката с божественото и да се завърнат в своя небесен дом.
Този път историята отново ни пренася в съвременен Китай, където зрителите стават свидетели на силата на принципите Истинност, Доброта, Търпение. Посланието е, че тези върховни добродетели не само носят надежда, но и път към спасение.
Финалната сцена е грандиозна и оставя в зрителя усещане за духовна насита и удовлетвореност от красотата на танците, водопадите от цветове и вдъхновяващата музика. „Шен Юн“ за пореден път успява да ни припомни чрез своето изящно сценично изкуство за нашето божествено начало.
Българските зрители могат да гледат представленията в редица градове на Австрия, Чехия, Дания, Франция, Германия, Италия, Латвия, Нидерландия, Норвегия, Полша, Испания, Швеция, Швейцария и Великобритания, тъй като засега „Шен Юн“ няма спектакли в България.
Билети и пълната програма на световното турне на „Шен Юн“ за 2025 г. можете да видите тук.