• За нас
  • Пишете ни!
вторник, 2 септември, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура и изкуство

Спектакълът „Безкрайните сцени“ в Народен театър „Иван Вазов“ – среща с историята му и с вечните му актьори

отГергана Костова
21 март , 2025
Спектакълът „Безкрайните сцени“ в Народен театър „Иван Вазов“ – среща с историята му и с вечните му актьори

Спектакълът „Безкрайните сцени“  в Народен театър „Иван Вазов“

Мартина Новакова: Работата с архиви е огромна отговорност, а подборът – изключително труден

Представлението „Безкрайните сцени“, чиято премиера ще се състои на 22 март в Народен театър „Иван Вазов“,  е посветено на историята му и на артистите, работили в него.

Драматурзите и режисьори Мартина Новакова и Мигел Валентин, актьорите Михаил Петров, Параскева Джукелова, Гергана Змийчарова, Павлин Петрунов, Велислав Павлов, Валентин Ганев (глас), Валерия Георгиева и Антония Здравков, композиторът Емилиян Гацов-Елби и художникът и костюмограф Розина Макавеева се обединяват в иновативен спектакъл, чиято крайна цел е да ни запознае с историята на Народния театър чрез разходка из него и чрез архивно записани гласове на вечните му актьори.

Под името „Паноптикум“ Мартина Новакова и Мигел Валентин създават театър, в който публиката се движи из различни пространства и сетивата – най-вече слухът – играят ключова роля. Както в много от техните представления, и тук има моменти, предназначени единствено за слушане, както и такива, в които чрез звука се изгражда нова връзка с пространството. Освен в театри, те работят в градски пространства и музеи.

„Безкрайните сцени“  е плод на половин година двуезична работа. „Нов подход – всичко по два пъти. Преживяване!“, споделя Мартина Новакова.

„Историята на театъра с многократно разрушаваната му и опожарявана сграда е драматична“, казва тя. „А какво остава от едно ефимерно изкуство като театъра? Гласовете.“ Спектакълът е своеобразна машина на времето или смесващи се времена и пространства. „Историята на театъра е нашата история“, казва още Мартина Новакова, която в работата си развива различни театрални форми като документален вербатим театър и театър на предметите. Работи с различни общности и използва театъра като метод на обучение. Основните теми, от които се вълнува, са националната идентичност, емиграцията, съхраняването на паметта и представянето на войната на сцена. 

„Ние не считаме, че странстващият театър е задължително по-добър, но вярваме, че може да ни накара да събудим критическото си мислене и чувствителността си“, казва Мигел Валентин, който в работата си основно търси връзките между киното и театъра.

Поводът за създаването на това представление е 120-тата годишнина от създаването на Народен театър „Иван Вазов“, отбелязана през 2024 година. Първият етап от работата е свързан с проучване на неговата и изобщо на театъра в България история. От самото начало най-важното за създателите е било постигането на преживяване за публиката, вместо просто разказване. В първата сцена действието се развива на входа на театъра. Представлението, в което се смесват историята и настоящето, започва пред фонтаните, след което публиката продължава да се движи.

Предизвикателства пред актьорите 

Михаил Петров: „Това е една материя, тип, жанр или течение в световния театър, в какъвто аз не бях участвал до сега. Много любопитно… Спектакъл, твърде сложен като конструкции, като замисъл – едновременно художествено-творческо и документално произведение. Положихме много усилия и смятам, че сме постигнали приятен и вълнуващ резултат, високо качество. Режисьорите са много добре възпитани и ние откликнахме по същия начин“.

Параскева Джукелова: „Сблъсквала съм се с представления, които се играят на нетипични места, но за първи път се срещам с такова, което взема за основа исторически факти и ги смесва с фикция, с измислени герои. Това е доста сложно за осмисляне от самите нас, но и възможност за мен да прочета отново историята на българския театър, на Народния театър“.

Гергана Змийчарова: „Беше сложно, защото ние сме от онзи тип актьори – мислещите, които искат да знаят какво правят, защо го правят, как да го направят, така че да изведат въпросните идеи. Това са творчески въпроси. Възприемам спектакъла като врата, която отваряме пред зрителя, към историята на театъра. Важно е да си даваме сметка, че не всичко започва от нас, че сме брънка в една голяма и много по-важна от нас верига. Това беше основната ми мотивация да устоя на всички предизвикателства“.

Деца-участници:

„Много интересна идея за пиеса! Научих много неща.“

„Интересно е да минаваш през целия театър, да се вглеждаш в детайли… А историята на театъра е много вълнуваща! Хубаво е!“

В статията са използвани цитати от представянето на „Безкрайните сцени“ пред Институт „Сервантес“ на 17 март 2025 г. в Камерна зала на Народен театър „Иван Вазов“.

ВИЖТЕ СЪЩО
sedmitsa na kuklenoto izkustvo 2025
България празнува Световния ден на кукления театър със „Седмица на кукленото изкуство“
ocharovatelnata obushtarka
НАТФИЗ навърши 77 години! Младите театрални таланти продължават да очароват публиката и днес
muzikata na litseto
„Музиката на лицето“ – премиера в Народния театър
g parcalev
Георги Парцалев – Дон Кихот на своето време
vasko and the violin
Документалният филм „Васко и цигулката“ обикаля България като част от концертно турне
school for hope
Филмът „Училище за надежда“ – една успешна благородна кауза
Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ЧЕТЕНИ ДНЕС

960 13d376a464a90db193e6c538753bc032

„Режимът си отива – левът остава“ – антиправителствен протест на 13 септември

0
0
Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
Георги Сираков (личен архив)

Тайната на Словото

0
0
Събраният плод от дренки се подготвя за производство на сироп (снимка: Милена Атанасова)

Рецепта за домашен сироп от дренки

0
0
Оригинален родопски пататник

Вкусен родопски пататник на тиган – лесна рецепта

0
0
Бурканчета с вкусна лютеница (снимка: предоставена с любезното съдействие на майстор готвача Иван Звездев)

Рецепта за традиционна домашна лютеница

0
2
Снимка: Министерство на икономиката и индустрията

България и Китай – сближаване, изискващо стратегическа бдителност

0
0

Свързани Публикации

balet v operata

„Балетът в операта“ – премиера в Летния театър на Бургас

0
0
Софийска филхармония и диригента Найден Тодоров

Софийската филхармония открива сезон 2025/2026 с концерт, посветен на Чайковски

0
0
„Опера на светилището“ 2025

„Набуко“ ще закрие „Опера на светилището“ 2025

0
0
„ПроменениТЕ – за живота след приемната грижа“ (снимка: БНР)

Изкуството като глас на невидимите: изложби в София разказват за мечтите на хора с психични затруднения и за прехода на младежи след приемната грижа

0
0
Музикалният фестивал в Летния театър е акцент в културния живот на крайморския ни град

Бургаски музикални празници „Емил Чакъров 2025“ ще завърши с две премиери

0
0
СОФИЙСКИ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ”

Софийският университет „Св. Климент Охридски“ обяви допълнителен прием на студенти за учебната 2025/2026 година

0
0
Агенцията по вписванията, София (https://justice.government.bg)

Предложен е нов краен срок за пререгистрация на ЮЛНЦ – 31 декември 2026 г.

0
0
След срещата „на четири очи“ в президентския дворец „Белвю“ в Берлин между германския президент Франк Валтер-Щайнмайер и българския му колега Румен Радев двамата ръководиха пленарните разговори между делегациите на двете страни. Снимки: Прес служба на президентската институция

Румен Радев: Диалогът с Германия е важен за укрепване на доверието

0
0
Китай отхвърли предложението на Тръмп за тристранни преговори за ядрено разоръжаване със САЩ и Русия

Китай отхвърли предложението на Тръмп за тристранни преговори за ядрено разоръжаване със САЩ и Русия

0
0
Илюстрация на Fei Meng

Щедростта – да жертваш малко, означава да придобиеш много

0
0
Следваща публикация
Централата на Европейската комисия в Брюксел (Johanna Geron/Reuters)

ЕК оттегли Директивата за равно третиране

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
  • Китай
    • COVID-19 и Ваксинация
  • Култура и изкуство
  • Наука и технологии
  • Начин на живот
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria