Getting your Trinity Audio player ready...
|
„Ограниченията на износа от Китай вече спират производството в европейския сектор на доставчиците“, заяви генералният секретар на CLEPA Бенямин Кригер.
Основната европейска асоциация на автомобилните доставчици съобщи на 4 юни, че ограниченията на Китай върху износа на редкоземни елементи са довели до спиране на няколко производствени линии и заводи на континента.
CLEPA, Европейската асоциация на автомобилните доставчици, която представлява повече от 3000 компании в индустрията за автомобилни доставки, заяви в изявление от 4 юни, че се очакват допълнителни смущения с изчерпването на запасите през следващите седмици.
Китай обяви на 14 май, че затяга контрола върху цялата си верига за доставки на стратегически редкоземни минерали, включително добив, преработка, транспорт и износ.
CLEPA заяви, че засегнатите компоненти са „критични както за двигателите с вътрешно горене, така и за електрическите превозни средства“.
Асоциацията съобщи, че от началото на април стотици заявления за лицензи за износ са били подадени до китайските власти, но само „около една четвърт изглежда са били одобрени“.
Тя заяви, че процедурите „са непрозрачни и непоследователни в различните провинции, като някои лицензи се отказват на процедурни основания, а други изискват разкриване на чувствителна за интелектуалната собственост информация“.
Генералният секретар на CLEPA Бенямин Кригер каза: „С дълбоко преплетена глобална верига за доставки, ограниченията на Китай за износ вече спират производството в европейския сектор на доставчиците“.
На 4 юни германският автомобилен производител Mercedes-Benz заяви, че води разговори с основните си доставчици за изграждане на запаси от редкоземни елементи, въпреки че посочи, че не е забелязал въздействие от недостига.
„Ние [научихме] много от ситуацията с полупроводниците в автомобилната индустрия и постоянно … гледаме какъв рисков портфейл все още имаме във веригата за доставки“, каза пред журналисти Йорг Бурцер, член на борда на Mercedes-Benz, който отговаря за производството.
„Разбира се, ние сме в постоянен диалог с нашите доставчици и, разбира се, обсъждаме с тях кой е най-добрият инструмент за управление на риска, като темата за физическите буфери естествено играе роля тук“.
В публикация от 3 юни в социалната медийна платформа X, комисарят по търговията на Европейския съюз Марош Шефчович описа разговорите в Париж с китайския министър на търговията Ван Вентао като „фокусирани и задълбочени“.
Шефчович каза на 4 юни, че той и китайският му колега са се съгласили да изяснят ситуацията с редкоземните елементи възможно най-бързо.
Липсата на достъп до редкоземните елементи на Китай допринася за проблемите на европейската автомобилна индустрия.
Законодателството на ЕС предвижда, че от 2035 г. всички нови автомобили, които излизат на пазара, не могат да отделят въглероден диоксид (CO2), което прави незаконна продажбата в ЕС на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене, работещи с изкопаеми горива.
Volkswagen заяви миналата година, че обмисля затваряне на фабрики в Германия за първи път поради нарастващия натиск от по-евтините китайски електрически превозни средства (EVs).
За първи път през април китайският автомобилен производител BYD продаде повече електрически превозни средства с батерии в Европа от Tesla, според доклад, публикуван от базираната във Великобритания JATO Dynamics на 22 май.
С продължаващото затягане на контрола на Китай върху критичните минерали след налагането на американските мита, контролът върху редкоземните елементи става все по-важен. Редкоземните елементи са група от 17 елемента, които са от съществено значение за производството на много нови технологии като електрически превозни средства, вятърни турбини и смартфони.
На 30 май американският президент Доналд Тръмп заяви, че китайският комунистически режим е нарушил споразумението си със Съединените щати, след като двете нации поставиха на пауза ескалацията на митата.
Търговският представител на САЩ Джеймисън Гриър заяви пред CNBC на 30 май, че Съединените щати наблюдават спазването на последното споразумение от страна на Китай и са „много загрижени за това“.
„Съединените щати направиха точно това, което трябваше да направят, а китайците бавят изпълнението си, което е напълно неприемливо“, каза Гриър. „Отново и отново виждаме как китайците идват и не спазват споразуменията си, бавят прилагането, не отварят икономиката си, както би трябвало“.
Той каза, че китайският режим е единственото правителство, което отвърна на американските мита, когато Тръмп ги обяви за първи път, ограничавайки износа на редкоземни магнити и включвайки в черен списък американски компании, а след Женевското споразумение от 12 май, режимът не бърза да премахва тези контрамерки.
„Можете да видите, че Европа, Япония, Съединените щати и други, не получаваме очакваните обеми на доставки от тези критични минерали“, каза Гриър.
Въпреки че някои редкоземни елементи, като диспрозий, самарий и празеодим, са наричани „редки“, те всъщност не са редки в земната кора и са в изобилие на много места.
Тези критични елементи обикновено се намират в ниски концентрации и трудно се отделят от други материали, често изискващи специализирани или дори токсични процеси на добив.
Под ръководството на Китайската комунистическа партия, Китай държи почти пълен монопол над глобалния пазар на редки минерали, доминирайки както в минното дело, така и в преработката чрез държавно контролирани компании и строги регулации за износ.
Китай допринася за почти 90 процента от глобалното рафинирано производство и е определил редкоземните елементи като защитени и стратегически минерали от 1990 г.
Алекс Ву, Катрин Янг и Ройтерс допринесоха за този репортаж.