Николина Куцева, инициатор на образователното начинание: „Вярвам, че училището е място … за изграждане на характери и възпитаване на добродетели“
В ОУ „Никола Вапцаров“ в Асеновград възпитанието на ценности се превръща в живо преживяване, благодарение на оригиналната идея на старши учител Николина Куцева. По стените на учебното заведение оживява стихотворението „Азбука на добродетелите“ от Биляна Дар – своеобразен морален компас, който насочва учениците към етични ориентири чрез всяка буква от българската азбука.
„Б – Благодарността ценете!, Д – Добротата съхранете!, З – Злобата я забравете!, Л – Лъжата бързо накажете!“ – това са само част от вдъхновяващите послания, които не просто украсяват стените, а служат като основа за диалог, размисъл и личностно изграждане.
Идеята е дълбоко педагогическа – тя цели да ангажира учениците в процес на осмисляне на морални категории, развиване на езикови и социални умения и изграждане на личностна идентичност. „Вярвам, че училището е място за усвояване на знания и умения, за изграждане на характери и възпитаване на добродетели“, споделя Куцева. Тя подчертава, че в условията на отслабена семейна подкрепа и доминиращо влияние на социалните мрежи, ролята на училището като възпитателна институция става все по-ключова. „В още по-голяма степен това важи за учениците от ОУ „Никола Вапцаров“, които са от уязвими групи, и за много от тях българският не е майчин език“, казва учителката.
За да поддържа интереса им, Куцева внедрява интерактивни методи. „Учим букви, търсим думи, рисуваме по темата. Играем, следваме стрелките, питаме като не знаем и най-важното опитваме се да разберем защо? Какво е това? Кое е добро? Кое е лошо? Какъв съм аз?“, разказва Куцева. Тя споделя, че така се научават непознати думи, разбира се съдържанието им, а добродетелите се прилагат в ежедневието.
Инициативата предизвиква положителен отклик не само сред учениците, но и сред техните родители. Ценности като уважение, толерантност и съпричастност се превръщат в основа на училищната култура. Педагозите определят „Азбуката на добродетелите“ като ефективен дидактически инструмент, който подпомага междукултурния диалог и насърчава етническата търпимост.
В училището се обучават 469 деца, предимно от социално уязвими общности. Въпреки предизвикателствата, ОУ „Никола Вапцаров“ се утвърждава като пример за интеграция, хуманност и иновативен подход в образованието.