Getting your Trinity Audio player ready...
|
Някои големи компании възприемат изчаквателен подход, други ускоряват вноса
Големи и малки бизнеси се подготвят да вземат окончателни решения, докато се позиционират спрямо предложените митнически ставки на новоизбрания президент Доналд Тръмп.
Тръмп и преходният му екип все още не са обявили официално търговската си политика. Засега компаниите разполагат с това, което републиканецът очерта по време на кампанията за 2024 г.: 10-20% общо мито върху всички стоки, влизащи в Съединените щати и 60-100% такса върху всички китайски вносни стоки.
„Ще наложим 10 до 20% мита на чуждестранните държави, които ни ограбват от години“, обяви Тръмп на предизборно събитие през август. „Ще ги таксуваме 10 до 20%, за да влязат и да се възползват от нашата страна, защото това е, което правят безнаказано – отнемат работните ни места.“
Големи компании и по-малки фирми вече анализират плана на Тръмп да върне бизнеса в САЩ, като инвестира в американски работни места, без мита. Според данни на London Stock Exchange Group (LSEG), още от септември насам топ мениджъри от около 200 компании в индекса S&P 1500 Composite са обсъждали митата по време на конферентни разговори за приходите и инвеститорски конференции.
Повишаването на цените е сред най-честите опасения на водещите бизнесмени.
Брандън Синк, финансови директор на Lowe’s – американски хипермаркет в сектора „Направи си сам“, заяви по време на конферентен разговор за приходите за третото тримесечие на компанията, че митата „със сигурност биха увеличили разходите за продуктите.“
„Приблизително 40% от нашата себестойност на продадените стоки се доставят извън САЩ, и това включва както директен внос, така и национални марки чрез нашите партньори доставчици“, посочи Синк.
Производителят на инструменти Stanley Black and Decker съобщи на инвеститори и анализатори, че компанията се подготвя за възможни промени в икономическата политика, особено по отношение на митата. Въпреки че цели да гарантира, че продуктите ѝ остават достъпни за клиентите, Дон Алън, президент и главен изпълнителен директор, призна по време на конферентен разговор за третото тримесечие, че ще има повишения на цените.
Джон Дейвид Рейн, финансов директор на най-голямата в света компания – търговец на дребно Walmart, счита че цените за клиентите ще се повишат, въпреки че повечето от стоките, които компанията продава, са произведени, сглобени или отгледани в Съединените щати.
„Никога не искаме да увеличаваме цените“, увери Рейни в интервю за CNBC на 19 ноември. „Нашият модел е всекидневни ниски цени. Но вероятно ще има случаи, когато цените ще се повишат за потребителите.“
Една от стратегиите за смекчаване на потенциалните странични ефекти от митата е ускоряването на вноса преди новата година.
Xeneta, норвежка платформа за данни за океански и товарни ставки, оповести, че бизнесите увеличават вноса, за да избегнат по-високи мита, подобно на това, което се случи през 2018 г.
„Първата реакция на американските спедитори ще бъде да ускорят вноса, преди Тръмп да успее да наложи новите си мита“, сочи доклад на платформата. „Ако имате складово пространство и стоки за изпращане, ускоряването на вноса е най-простият начин да управлявате този риск в краткосрочен план.“
Други известни марки или започват да се адаптират, или възприемат изчаквателен подход.
Steve Madden, компания на стойност 3 милиарда долара, за обувки и други модни артикули, потвърди малко след президентските избори, че ще намали вноса от Китай с до 45% през следващата година.
Световноизвестният моден бранд Ralph Lauren увери инвеститорите и анализаторите, че няма много притеснения относно митата, тъй като неговата глобална верига за доставки вече е диверсифицирана.
Производителят на спортни и други стоки Yeti наскоро отбеляза, че много неща относно митническата политика във втория мандат на Тръмп все още не са уточнени.
За по-малките компании, потенциалното разрастване на митата от Тръмп би могло да помогне за изравняване на условията.
Роко Маланга, собственик на семейния бизнес за коледни елхи Cedar Grove Christmas Trees и основател на „Асоциацията на търговците на истински коледни дървета“, вярва, че търговските такси биха пренасочили търсенето към местни производители и биха подкрепили местния бизнес и фермите.
„Тази промяна би укрепила американската икономика, би засилила местните вериги за доставки и в крайна сметка би била от полза на американските семейства чрез по-добри цени и по-качествени дървета, отглеждани по-близо до дома“, коментира Маланга пред The Epoch Times.
Въпреки опасенията на бизнесмени и икономически наблюдатели, че митата ще доведат до по-високи цени, има и такива, които са на мнение, че тези опасения не се реализираха по време на първия мандат на Тръмп.
Равин Ганди, бивш главен изпълнителен директор на GMM Nonstick Coatings, един от най-големите световни доставчици на незалепващи покрития, призна, че е предупредил по CNBC през 2018 г., че митата на Тръмп ще предизвикат търговска война и ще срутят икономиката.
„Очевидно сгреших, защото те не го направиха, а после [президентът Джо] Байдън запази много от митата“, припомни Ганди в интервю за The Epoch Times.
Вместо това, той наблюдава нарастващ брой фирми в неговата индустрия, която е силно изнесена зад граница, да обмислят завръщане в Съединените щати. В крайна сметка Ганди е оптимистично настроен за следващите няколко години.
Връщането на производството в САЩ е нарастваща тенденция след коронавирус пандемията. Мери Лъвли, старши сътрудник в Peterson Institute for International Economics (PIIE), вярва, че следващото развитие може да бъде верига за доставки само в САЩ.
„Ако САЩ кажат: ‘Никакво китайско съдържание, без значение каква е стоката, какъв е продуктът, дали има последици за националната сигурност или не’, ще видите, че ще бъдат създадени вериги за доставки на по-висока цена само за да обслужват Съединените щати“, заяви Лъвли по време на скорошен прес брифинг на пристанището на Лос Анджелис.
Икономисти от глобалната консултантска фирма RSM са на мнение, че търговците на дребно биха могли да започнат да предоговарят договори, да инвестират в оперативна ефективност, да изтеглят напред покупки и да се подготвят по-добре за прекъсвания във веригата за доставки. Тяхното заключение е, че „Освен ако по-високите разходи, създадени от митата, не могат да бъдат прехвърлени към клиентите, компаниите за потребителски продукти ще трябва да смекчат тези промени или ще видят намаляване на маржовете си“.
Какво казват експертите
Различни икономисти и мозъчни тръстове предупреждават, че плановете на новоизбрания президент ще възродят натиска върху потребителските цени на широк спектър от продукти и ще натежат върху икономическия растеж, и нивата на заетост.
Лидерът в глобалното икономическо прогнозиране и иконометричен анализ Oxford Economics прогнозира, че по-високите мита биха отслабили потребителските разходи „поради по-голям инфлационен шок и намаляване на реалните доходи на домакинствата.“
„В заключение, докато данъчните облекчения на Тръмп се очаква да осигурят тласък на потребителските разходи, потенциалното въздействие на по-високите мита остава ключово опасение“, твърди Алекс Макъл, водещ корпоративен консултант. „Разбирането на баланса между данъчните облекчения и митата ще бъде от решаващо значение за определяне на цялостния ефект върху американския потребител.“
Вътрешният кръг на Тръмп от милиардери бизнесмени и финансисти от Уол Стрийт, който включва номинирания за министър на търговията Хауърд Лутник и номинирания за министър на финансите Скот Бесент, не са съгласни с прогнозите за висока ценова инфлация и забавен растеж.
Бесент, Лутник и други предстоящи да встъпят в длъжност служители на новата администрация, изтъкват ефективността на търговската тактика. Те я описват като инструмент за преговори, генератор на приходи и мярка за защита на американските компании и работни места от нелоялна чуждестранна конкуренция.
Назак Никахтар, адвокат, специализиращ в международната търговия и националната сигурност, коментира пред The Epoch Times, че Тръмп би могъл да наложи мита от 60% или повече върху китайските стоки още от първия ден.
Никахтар беше заместник-министър и помощник-министър в Министерството на търговията на САЩ по време на първата администрация на Тръмп. Тя има ключова роля в оформянето на стратегията за търговия с Китай на администрацията.
„Хищническите икономически практики на Китай са изкривили глобалните пазари за полупроводници, електроника, автомобили, критични минерали, списъкът продължава“, коментира Никахтар. Тя добави, че търговските изменения са толкова сериозни, че новите компании се борят да навлязат на пазара, докато съществуващите играчи бързо губят пазарен дял.
В октомврийско интервю за NTD TV, икономистът Питър Морици изрази подобно мнение, заявявайки, че „60% мито върху китайските стоки не би изкривило търговията, а по-скоро би я превърнало в такава, каквато би могла да бъде, ако имахме свободни пазари.“
Питър Морици, който е бивш директор на Службата по икономика в Комисията за международна търговия на САЩ, посочи също, че Китай се занимава с форма на меркантилизъм, експлоатирайки другите за своя собствена изгода.
Никахтар и Морици твърдят, че ефектът на митата върху инфлацията би бил минимален, както по време на първия президентски мандат на Тръмп.
Кристофър Тан, икономист и изтъкнат професор в UCLA, има съмнения относно предложеното от Тръмп универсално мито „защото то наистина би имало по-голям ефект върху американската икономика.“ Въпреки това, той вярва, че Тръмп ще продължи да въвежда повече мита върху китайския внос, за да стимулира работните заплати в страната.
Тан отбеляза, че американските компании вече са започнали да диверсифицират веригите си за доставки далеч от Китай, за да избегнат митата. Те местят базата си в Югоизточна Азия, с цел да ги намалят.
Ганди посочи, че предимствата от изнасянето на производствата в Китай са намалели. Той е управлявал два завода в Китай, но ги е затворил, защото са били твърде скъпи и ефективно е изнесъл производството от Китай в Индия през 2014 г.
„Много хора нямат представа каква инфлация е настъпила в Китай и как имахме служители в китайските ни операции, които печелеха шестцифрени заплати в щатски долари. Така че Китай вече не е доставчикът с ниски разходи.“, коментира бизнесменът.