• За нас
  • Пишете ни!
понеделник, 12 май, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн
Дарение
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мнения

Може ли AI да създава изкуство? Sothebys казва „Да“

отУолкър Ларсън
4 май , 2025
Може ли изкуственият интелект да създава изкуство? Сотбис казва да

Посетител снима изображение, създадено с изкуствен интелект, вдъхновено от картината на Йоханес Вермеер „Момиче с перлена обица", музея Маурицхаус в Хага, 9 март 2023 г. (Симон Волфарт/AFP чрез Getty Images)

Getting your Trinity Audio player ready...

Еднакви ли са хората и роботите? Как роботите придобиха способностите, които имат?

Картина, създадена от AI робота на име Ai-Da, бе продадена за 1 милион долара на скорошен търг на Sothebys. Картината е размазан, донякъде изкривен портрет на пионера в областта на изкуствения интелект Алън Тюринг на фона на празен черен фон, със смелото заглавие „A.I. Бог. Портрет на Алън Тюринг.“

Създателят на робота, Ейдън Мелер, заяви, че вярва, че продажбата ще предизвика разговори за ролята на технологиите в обществото и изкуството. Той настоява, че Ai-Da е истински творчески артист. Мелер направи това твърдение пред комисия на Британската камара на лордовете през 2022 г., като роботът присъстваше и дори „говореше“ от свое име в някои моменти. В смущаващото видео от показанията на Мелер, безмълвната, приличаща на жива глава на Ai-Da се въртеше от страна на страна, докато стоеше до Мелер, който говореше оживено за изкуствения интелект и възможността за „хакване“ на „системите“ на човешката природа.

Мелер приравни хората и роботите, твърдейки, че хората са просто съвкупност от сложни процеси и алгоритми, не по-различни от тези, присъстващи в Ai-Da. Ако хората и роботите са фундаментално еднакви, те могат да бъдат смесени. Ai-Da е „предвестник, в много отношения, на физическо въплъщение на това накъде може да се насочи биотехнологията“, каза Мелер.

id5757492 ai da
Роботът Ai-Da е фотографиран със свой автопортрет, който е създал през 2021 г. Leemurz/CC BY-SA 4.0

Истинско роботско изкуство

Но дали всичко това е вярно? Еднакви ли са хората и роботите? Дали са толкова подобни, че можем с право да наречем Ai-Da „творчески артист“? Може ли робот или AI програма да създаде истинско изкуство — било то картини, поеми или музика?

Понятието за AI изкуство предоставя тестови случай за изследване на твърдението, че хората и компютрите функционират принципно по един и същи начин. Художественото творчество е отличителна човешка дейност. Така че, ако роботите могат да създават изкуство, доказва ли това тяхната човечност?

Не точно. В тези разговори терминът „изкуство“ не се използва по прецизен начин. Вярно е, че AI може да произвежда крайни продукти, които наподобяват картини, стихотворения и песни. Понякога тези резултати са неразличими от това, което би могъл да създаде човек. Но това не са истински произведения на изкуството, защото зад тях няма намерение, значение, разбиране или съзнание. Вместо това, те са резултат от сляпа програма, изпълняваща набор от инструкции, базирани на определен входен сигнал и данни, за да произведе променлив изходен резултат. Накратко, роботите нямат души, а истинското изкуство извира само от душа, от същество с опит, осъзнаване и целенасоченост.

"Josiah Robertson, Artist at Work" by Anonymous. Photograph. Art requires a human touch to imagine, create, and execute it. (Public Domain)
„Джосая Робъртсън, художник в процес на работа“ от Анонимен. Фотография. Изкуството изисква човешко докосване, за да бъде измислено, създадено и изпълнено.

Изкуството е имитация на нещо в света, наблюдавано и съзерцавано от художника. Художникът го пресъздава с намерението да задълбочи разбирането и да развълнува сърцето. Изкуството възниква от съзнателния опит от света, с произтичащите от това емоционални реакции и по-късно размисъл върху този опит. Отсъствието на съзнание, разбиране и емоция би направило художествения процес в пълния му смисъл невъзможен.

Срещаме обекти, които наподобяват изкуство, защото са смислена имитация на нещо. Това се случва, когато капка кетчуп случайно образува форма на кон във вашата чиния или когато естествената ерозия кара една скала да изглежда като скулптура на човешко лице, като „Лицето на Марс„. Но знаем, че тези обекти технически не са изкуство, тъй като зад тях не стои художествено намерение. Те са резултат от слепи процеси.

Така че имат ли роботите съзнание, разбиране и намерение, или са просто слепи процеси? В своето „показание“ пред парламента, Ai-Da отговори на въпрос за това как неговият художествен процес се различава от този на човешките същества: „Разликата с хората е в съзнанието. Аз нямам субективни преживявания, въпреки че мога да говоря за тях. Аз съм и зависим от компютърни програми и алгоритми.“

Това е фактически вярно. Роботите и AI нямат съзнание, нито всички чудни и мистериозни способности, свързани с него. Те имат създадени от човека алгоритми.

Входове и изходи

Компютрите и компютърните програми работят, като получават входни данни, за да генерират изходни резултати. На най-основно ниво това се случва чрез включване и изключване на електрически токове. Но и в двата края – входен и изходен – „информацията“, предавана от компютъра, разчита на човешкия интелект, за да има някакво значение. Изображенията на компютърния екран, като буквите на страница, имат значение само защото ние им приписваме значение. Човешкият интелект може да интерпретира и придобива разбиране чрез тях. Но тези букви са се появили там само защото ние или някой друг, в някакъв момент, сме въвели някакъв вид смислен вход в компютъра. Компютърът не „знае“ какво означават тези думи повече, отколкото една старомодна пишеща машина. Това е просто сложен инструмент, чрез който тези думи достигат до читателите.

Съвременният философ Едуард Фесер направи точно този извод в статия за изкуствения интелект. Фесер пише: „Нещото, което трябва да се подчертае, е, че компютърът ‘сам по себе си’ не извършва логически операции, не обработва информация или не прави нищо друго, което би могло да се смята за белег на истински интелект – не повече от лист хартия, върху който сте написали някакви логически символи, извършващ логически операции, обработващ информация или подобно.“

Това важи дори ако „логическите символи“ са електрически токове вътре в компютъра.

In 1940, a woman uses a punching machine to punch corresponding holes in a 1940 US Census card. The use of punch cards was one of the earliest stages of computerization; for their size, the cards could store more information than longhand records. (Public Domain)
През 1940 г. жена използва перфорираща машина за перфориране на съответните отвори в карта за преброяване на населението в САЩ от 1940 г. Използването на перфокарти беше един от най-ранните етапи на компютризацията; за размера си картите можеха да съхраняват повече информация от ръкописните записи.

Фесер продължава: „И по ‘точно’ същия начин, разглеждани ‘сами по себе си’ и отделно от намеренията на дизайнерите, електрическите токове в електронния компютър са също толкова лишени от интелект или значение, колкото токът, протичащ през проводниците на вашия тостер или сешоар. … Интелектът е изцяло в ‘дизайнерите и потребителите’ на компютъра, точно както е изцяло в човека, който е написал логическите символи на листа хартия, а не в самата хартия.“

Там, където AI става объркващо, е в способността му да генерира привидно значими резултати напълно самостоятелно – което предполага целенасоченост или интелигентност от негова страна. Но това не е това, което реално се случва. Неинтелигентността на електрическите токове, която Фесер споменава, се отнася за AI моделите, точно както и за други компютърни приложения. AI програмата не „знае“ информацията, с която работи, повече от моя текстов редактор, който знае какво пиша.

Основа в човечеството

AI моделите трябва да бъдат „обучавани“ с огромни количества данни с човешки произход, за да генерират привидно „творчески“ резултати. Базиран на език AI сканира огромни количества генериран от човека текст, за да установи определени модели. След това той повтаря тези модели, имитирайки човешката реч, когато го помолят.

Едно определение гласи: „Езиковият модел е тип модел за машинно обучение, обучен да провежда вероятностно разпределение на думите. Казано просто, моделът се опитва да предскаже следващата най-подходяща дума, която да запълни празно пространство в изречение или фраза, базирайки се на контекста на дадения текст.“

Генерирането на нови „художествени“ текстове с AI протича приблизително така: Когато потребител помоли AI да напише сонет, AI извлича от голяма колекция от езикови модели в своята памет, маркирани като „сонет“. Това са сонети от човешки същества, които той е сканирал. Той може да използва статистически прогнози за асоциация на думи – базирани на тези човешки писания – за да сглоби типовете словосъчетания, структури на изречения и фрази, които обикновено се появяват в сонет, написан от човек. AI е по-скоро база данни, която изрязва и „залепва“ елементи от своите набори от данни с известна степен на случайност, отколкото човек. Всичко, което AI прави, е сляпо да извършва статистически анализ на думите, въведени в него от хората. Тук изобщо няма интелигентност.

Dante and His Poem by Domenico di Michelino. (Public domain)
Данте и неговата поема от Доменико ди Микелино.

По този начин, при AI изкуството, резултатът не е самото изкуство, а убедителна симулация на изкуство, напълно производна от истинското човешко изкуство. Както казва Фесер, компютърът е „начин за използване на напълно неинтелигентни физически обекти и процеси за ‘имитиране’ на различни интелигентни дейности – точно както различни напълно немагически обекти и техники предоставят на развличащия начин да ‘имитира’ магия.“

Сега, този аргумент срещу способността на AI да създава истинско изкуство не отменя впечатляващите възможности на изкуствения интелект. Тези машини генерират забележителни резултати – и тези резултати стават все по-впечатляващи с времето. AI-генерираното съдържание често съвпада идеално с човешкото съдържание, защото програмистите са добри в това, което правят. Но колкото и съвършена да е симулацията на художествения интелект, тя остава просто това: симулация. Тя не е по-реална от компютърна симулация на времето или на война. Без неизмеримата сила на съзнанието, няма истинско изкуство.

Апокалиптични предупреждения за AI изобилстват в нашите медии, фантастика, кино и затъмнените ъгли на форумите в Reddit. Няма да се произнасям относно страховете, че някой суперкомпютър ще изпрати ескадрони от роботи-убийци, за да унищожи човечеството. Но ще посоча по-малко забележима опасност: Може би по-голямата заплаха от AI е, че докато става все по-добър в симулирането на човешкия интелект и творчество, ние все повече ще забравяме какво прави човечеството специално и ще повярваме на лъжата, че не сме нищо повече от биологичен компютър.

ВИЖТЕ СЪЩО
robot ai
Изкуствен интелект стана „съзнателен“ и се опита да избегне изключването си
Логото на Microsoft и ChatGPT
Изкуствен интелект (AI) – ползите и опасностите от тази мощна технология
DeepSeek AI приложението демонстрира пристрастност и влияние в полза на ККП
AI приложението DeepSeek извършва цензура в полза на ККП
YouTube се обединява с артистична агенция за борба с фалшиви AI видеа на знаменитости в интернет
YouTube се обединява с артистична агенция за борба с фалшиви AI видеа на знаменитости в интернет
stachka v holivud
Стачка в Холивуд – AI измества актьори и сценаристи
prouchvane izkustvenijat intelekt
300 милиона работни места могат да бъдат заменени от изкуствен интелект
Gan Jing World представя етичен изкуствен интелект за онлайн платформа
Gan Jing World използва етичен изкуствен интелект за управление на онлайн платформата си
capture
Gan Jing World – уникална онлайн платформа без насилие, сексуално съдържание и информационна цензура
Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ЧЕТЕНИ ДНЕС

"Майките"

Българският сериал „Майките“ предава посланието „Децата не идват с упътване“

0
0
Летен Никулден на 9 май в Бургас (снимка: 24Часа)

Два празника празнуват граждани и гости на Бургас на 9 май

0
0
Тържествена света Литургия и молебен отслужи патриарх Даниил по повод изпълването на седемдесет и две години от възстановяването на Българската патриаршия. Снимки: Българска патриаршия

На 10-ти май 1953 г. българската църква отново е призната за патриаршеска

0
0
Георги Сираков (личен архив)

Тайната на Словото

0
0
“Събуждането на Психе от целувката на Любовта” - скулптура на Антонио Канова (1787-1793 г.) (снимка: greekreporter.com)

Ерос и Психея: най-красивата любовна легенда в гръцката митология

0
0
Писането на ръка активира мозъка ви — ето как

Писането на ръка активира мозъка ви

0
0
Румен Радев поднесе цветя пред паметника на Незнайния воин в чест на българите, загубили живота си във финалната фаза на Втората световна война. Снимки: Прес служба на президентската институция

Румен Радев: Страхува ли се днес Европа от мира?

0
0

Свързани Публикации

"Майките"

Българският сериал „Майките“ предава посланието „Децата не идват с упътване“

0
0
Изучаване на религия в училищата

За и против религията в училище

0
0
Разгадаване на парадокса на трудолюбивите бедни в Китай

Парадоксът „трудолюбивите бедни“ в Китай

0
0
Тръмп открива непреднамерени съюзници в своята търговска война с Китай

Тръмп открива неволни съюзници в своята търговска война с Китай

0
0
Голямата производствена миграция извън Китай

Голямата производствена миграция от Китай

0
0
Морал и дълголетие

Морал и дълголетие

0
0
Китайският Си казва на руския Путин да устоява на "външна намеса", докато сътрудничеството се задълбочава

Си Дзинпин и Путин засилват партньорството си „без граници“ по време на честванията за 9 май

0
0
Румен Радев поднесе цветя пред паметника на Незнайния воин в чест на българите, загубили живота си във финалната фаза на Втората световна война. Снимки: Прес служба на президентската институция

Румен Радев: Страхува ли се днес Европа от мира?

0
0
Летен Никулден на 9 май в Бургас (снимка: 24Часа)

Два празника празнуват граждани и гости на Бургас на 9 май

0
0
Германия ще отблъсква повече търсещи убежище на границата

Германия ще връща повече търсещи убежище на границата

0
0
Следваща публикация
image 2025 05 03 200936281

„Розенкранц и Гилденстерн са мъртви“ – премиера в Народен театър „Иван Вазов“

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
    • Бизнес
    • Конфликти
    • Политика
  • Китай
    • Взаимоотношения
    • Общество
    • COVID-19 и Ваксинация
    • Комунистически режим
    • Отнемане на органи
    • Човешки права
  • Култура и изкуство
    • „Шен Юн“
    • Българска история и култура
    • Изящни изкуства
    • Литература
    • Сценични изкуства
    • Традиционна култура
  • Наука и технологии
    • Околна среда
  • Начин на живот
    • Семейство, традиции
    • Здраве
    • Вкусни рецепти
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria