събота, 22 ноември, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура и изкуство

Спектакълът „Безкрайните сцени“ в Народен театър „Иван Вазов“ – среща с историята му и с вечните му актьори

отГергана Костова
21 март , 2025
Спектакълът „Безкрайните сцени“ в Народен театър „Иван Вазов“ – среща с историята му и с вечните му актьори

Спектакълът „Безкрайните сцени“  в Народен театър „Иван Вазов“

Мартина Новакова: Работата с архиви е огромна отговорност, а подборът – изключително труден

Представлението „Безкрайните сцени“, чиято премиера ще се състои на 22 март в Народен театър „Иван Вазов“,  е посветено на историята му и на артистите, работили в него.

Драматурзите и режисьори Мартина Новакова и Мигел Валентин, актьорите Михаил Петров, Параскева Джукелова, Гергана Змийчарова, Павлин Петрунов, Велислав Павлов, Валентин Ганев (глас), Валерия Георгиева и Антония Здравков, композиторът Емилиян Гацов-Елби и художникът и костюмограф Розина Макавеева се обединяват в иновативен спектакъл, чиято крайна цел е да ни запознае с историята на Народния театър чрез разходка из него и чрез архивно записани гласове на вечните му актьори.

Под името „Паноптикум“ Мартина Новакова и Мигел Валентин създават театър, в който публиката се движи из различни пространства и сетивата – най-вече слухът – играят ключова роля. Както в много от техните представления, и тук има моменти, предназначени единствено за слушане, както и такива, в които чрез звука се изгражда нова връзка с пространството. Освен в театри, те работят в градски пространства и музеи.

„Безкрайните сцени“  е плод на половин година двуезична работа. „Нов подход – всичко по два пъти. Преживяване!“, споделя Мартина Новакова.

„Историята на театъра с многократно разрушаваната му и опожарявана сграда е драматична“, казва тя. „А какво остава от едно ефимерно изкуство като театъра? Гласовете.“ Спектакълът е своеобразна машина на времето или смесващи се времена и пространства. „Историята на театъра е нашата история“, казва още Мартина Новакова, която в работата си развива различни театрални форми като документален вербатим театър и театър на предметите. Работи с различни общности и използва театъра като метод на обучение. Основните теми, от които се вълнува, са националната идентичност, емиграцията, съхраняването на паметта и представянето на войната на сцена. 

„Ние не считаме, че странстващият театър е задължително по-добър, но вярваме, че може да ни накара да събудим критическото си мислене и чувствителността си“, казва Мигел Валентин, който в работата си основно търси връзките между киното и театъра.

Поводът за създаването на това представление е 120-тата годишнина от създаването на Народен театър „Иван Вазов“, отбелязана през 2024 година. Първият етап от работата е свързан с проучване на неговата и изобщо на театъра в България история. От самото начало най-важното за създателите е било постигането на преживяване за публиката, вместо просто разказване. В първата сцена действието се развива на входа на театъра. Представлението, в което се смесват историята и настоящето, започва пред фонтаните, след което публиката продължава да се движи.

Предизвикателства пред актьорите 

Михаил Петров: „Това е една материя, тип, жанр или течение в световния театър, в какъвто аз не бях участвал до сега. Много любопитно… Спектакъл, твърде сложен като конструкции, като замисъл – едновременно художествено-творческо и документално произведение. Положихме много усилия и смятам, че сме постигнали приятен и вълнуващ резултат, високо качество. Режисьорите са много добре възпитани и ние откликнахме по същия начин“.

Параскева Джукелова: „Сблъсквала съм се с представления, които се играят на нетипични места, но за първи път се срещам с такова, което взема за основа исторически факти и ги смесва с фикция, с измислени герои. Това е доста сложно за осмисляне от самите нас, но и възможност за мен да прочета отново историята на българския театър, на Народния театър“.

Гергана Змийчарова: „Беше сложно, защото ние сме от онзи тип актьори – мислещите, които искат да знаят какво правят, защо го правят, как да го направят, така че да изведат въпросните идеи. Това са творчески въпроси. Възприемам спектакъла като врата, която отваряме пред зрителя, към историята на театъра. Важно е да си даваме сметка, че не всичко започва от нас, че сме брънка в една голяма и много по-важна от нас верига. Това беше основната ми мотивация да устоя на всички предизвикателства“.

Деца-участници:

„Много интересна идея за пиеса! Научих много неща.“

„Интересно е да минаваш през целия театър, да се вглеждаш в детайли… А историята на театъра е много вълнуваща! Хубаво е!“

В статията са използвани цитати от представянето на „Безкрайните сцени“ пред Институт „Сервантес“ на 17 март 2025 г. в Камерна зала на Народен театър „Иван Вазов“.

ВИЖТЕ СЪЩО
sedmitsa na kuklenoto izkustvo 2025
България празнува Световния ден на кукления театър със „Седмица на кукленото изкуство“
ocharovatelnata obushtarka
НАТФИЗ навърши 77 години! Младите театрални таланти продължават да очароват публиката и днес
muzikata na litseto
„Музиката на лицето“ – премиера в Народния театър
g parcalev
Георги Парцалев – Дон Кихот на своето време
vasko and the violin
Документалният филм „Васко и цигулката“ обикаля България като част от концертно турне
school for hope
Филмът „Училище за надежда“ – една успешна благородна кауза
Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ТЪРСЕНИ ДНЕС

kak se pravi kiselo zele s morska sol

Изпитана рецепта за кисело зеле в бидон

0
0
Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
"Къщата с ягодите" в София

Емблематичната „Къща с ягодите“ в София с нови, отговорни собственици

0
0
крем супа от тиква

Вкусна крем супа от тиква цигулка

0
0
Демократите в Камарата на представителите искат да спрат финансирането на американски военни действия срещу Венецуела

Демократите в Конгреса на САЩ спират финансирането на американски военни действия срещу Венецуела?

0
0
Как да отгледаме благодарни деца в един свят на претенциозност

Как да възпитаме благодарни деца в свят на привилегии

0
0
Плодове хинап (снимка: Ева Иванова)

Хинап (китайска фурма) – 10 ползи за здравето

0
0

Свързани Публикации

d2f7ebe6 6e2e 4fa4 b765 e9446f6c1d30

Моцартова вечер със Симфоничния оркестър на БНР

0
0
Георги Пчеларов

„Кунсткамера“ – нова изложба на Георги Пчеларов в „София Прес“

0
0
Актьорите на Народния играха „Глембаеви“ в дом за възрастни хора

„Глембаеви“ на Народния театър се игра в дом за възрастни хора

0
0
Спектакълът "На една длан под едно слънце"

„На една длан под едно слънце“ – спектакъл на Оркестъра за народна музика на БНР

0
0
Смесен хор на Българското национално радио

Вълнуващ концерт ще изнесе Смесеният хор на БНР

0
0
Актьорите на Народния играха „Глембаеви“ в дом за възрастни хора

„Глембаеви“ на Народния театър се игра в дом за възрастни хора

0
0
Проф. Михаил Мирчев

Проф. Мирчев: Тръмп и Путин са се разбрали за Балканите още в Аляска

0
0
Спектакълът "На една длан под едно слънце"

„На една длан под едно слънце“ – спектакъл на Оркестъра за народна музика на БНР

0
0
Войната в Судан

Судан: прехвърляне на оръжия към бойните полета

0
0
Смесен хор на Българското национално радио

Вълнуващ концерт ще изнесе Смесеният хор на БНР

0
0
Следваща публикация
Централата на Европейската комисия в Брюксел (Johanna Geron/Reuters)

ЕК оттегли Директивата за равно третиране

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram

35 страни, 21 езика

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria