Компании за батерии се опитват да заобиколят Китай с местни материали, но анализатор казва, че Западът трябва да подкрепи изгряващи производители на литиево-йонни батерии като Унгария или Корея
Според някои американски производители хватката на Китай върху пазара на батерии може да бъде отслабена с нововъзникваща технология, която замества трудни за добиване минерали с алтернативи, широко достъпни на Запад – като например сярата.
През последните тридесет години Китай постепенно укрепи контрола си върху производството на всеки компонент от батерийните клетки – съвременните литиево-йонни батерии, които са неразделна част от днешното общество.
Традиционните литиево-йонни батерии се състоят от три ключови компонента: графитен анод, катод на литиева основа и електролит от литиеви соли.
Литият може да се добива от Австралия, Чили или Аржентина. Но всичко останало се добива, обработва и доставя от Китай.
Батериите съдържат също кобалт и никел, които се добиват главно от Демократична република Конго и Индонезия, като китайските компании доминират в преработката, според Американската администрация за енергийна информация.
Алтернативи като литиево-серните батерии заменят кобалта и никела със сяра (десетият най-разпространен елемент във Вселената) и използват американски литиев метал вместо внасяни материали.
Кийт Норман, главен директор по устойчивост в стартъпа Lyten от Силициевата долина, каза пред The Epoch Times, че Китай „определено създаде монополи“.
Западни стартъпи като неговия обаче твърдят, че макар да не могат да се конкурират с Китай в литиевите батерии, могат да създадат собствена игра чрез изцяло нови технологии.
Ново поколение
Доклад от 2024 г. на мозъчния тръст Carnegie Endowment for International Peace твърди, че американският политически отговор към кризата с батериите трябва да бъде „спешна комерсиализация на технологии от ново поколение“.
Според доклада батериите от следващо поколение представляват „коренно нова архитектура“ в сравнение с днешните литиево-йонни батерии. Те изоставят течните компоненти в полза на твърдотелна архитектура и елиминират графита – материал, върху чието производство Китай има „задушаващ контрол“.
Освен това цените на килограм китайски литиево-йонни батерии, изнасяни за САЩ, са по-ниски от цените на същия продукт за всички други пазари, според януарски доклад на Атлантическия съвет.
В доклада се предполага, че това може да се дължи на желанието на китайските износители да подкопаят американските и съюзническите производители.
Американски материали
За разлика от традиционните батерии, литиево-серните батерии на Lyten елиминират нуждата от никел, манган или кобалт – критични минерали, които Пекин контролира. Вместо това използват сяра и американски литиев метал.
Компанията също така започна американско производство на батериен литиев метал.
В момента огромната част от батерийния литий се обработва и произвежда в Китай.
Кийт Норман обясни, че литиево-серните батерии се произвеждат със същите съоръжения, оборудване и процеси като литиево-йонните батерии.
Той каза, че Китай ускори стратегията си да стане световен лидер в батериите.
„Направиха така, че да е изключително трудно за всеки друг да успее в производството на литиево-йонни батерии“, добави той.
„Това е много реален риск, когато зависиш от веригата за доставки на една държава – геополитическият аспект е огромен риск“, каза той.
Той отбеляза, че в пазара на дронове е видял как на някои американски производители им прекъснаха доставките на батерии.
По-рано тази година Skydio – най-големият американски производител на дронове – се изправи пред криза във веригата за доставки, след като Пекин забрани на китайските компании да доставят на Skydio литиево-йонни батерии и други критични компоненти за дроновете.
Lyten не е единствена в мисията си за независимост от китайските материали.
Бостънската компания Pure Lithium твърди, че всички материали за нейните батерии, включително литиеви разтвори и ванадий, са лесно достъпни в Северна Америка, което елиминира нуждата от международни вериги за доставки.
„Мащабирането винаги отнема време в огромен пазар като този на батериите. Десетки компании работят по технологията и очакваме литиево-серните батерии да станат следващата платформа, която ще заеме голяма част от световния пазар“, каза Норман.
Рискован бизнес
Производството на батерии е рискован бизнес с дълъг списък от фалити и гробище от провалени предприятия.
Основана от бивши ръководители на Tesla, Northvolt се стремеше да стане европейска гигафабрика, произвеждаща литиево-йонни клетки в голям мащаб и да завладее 25% от европейския батериен пазар до 2030 г.
На 12 март Northvolt обяви, че след „изчерпателни усилия за изследване на всички налични средства за осигуряване на жизнеспособно финансово и операционно бъдеще“, компанията подаде молба за фалит в Швеция.
През 2023 г. британският батериен стартъп Britishvolt фалира.
Тогава BBC съобщи, че Britishvolt поиска от правителството да предостави авансово 30 млн. лири от обещаните 100 млн. лири подкрепа, но получи отказ, тъй като компанията не постигна договорените етапи за достъп до средствата.
Великобритания има един значим завод за батерии в Съндърланд, управляван от AESC (Automotive Energy Supply Corporation), който е мажоритарна собственост на Envision Group – китайска мултинационална компания, специализирана в възобновяеми технологии, включително вятърна енергия и производство на батерии.
Според Европейската зелена сделка, започвайки от 2035 г., всички нови автомобили на пазара не могат да отделят въглероден диоксид, което прави незаконна продажбата на нови превозни средства с изкопаеми горива в блока – част от стремежа към електрификация на транспорта и постигане на климатичните цели.
Европейският батериен алианс, създаден през 2017 г. от Европейската комисия, има политическата цел да гарантира, че европейските производители ще произвеждат 90% от годишните нужди на ЕС от батерии до 2030 г.
„Никой не може да бъде сигурен“
Един критик обаче предупреди, че държавните цели могат да доведат до обратен ефект.
Анди Майер, енергиен анализатор в мозъчния тръст за свободен пазар Institute of Economic Affairs, посочи пред The Epoch Times, че целта на ЕС за вътрешно батериено производство „в най-добрия случай е неуместна“, а в най-лошия „ще насърчи лоши инвестиции в бъдещи бизнес провали“.
„Никой не може да бъде сигурен, че западните иновации не могат да изместят китайското господство в батерийните технологии – просто е малко вероятно, а още по-малко вероятно, ако е свързано с бюрократичен централен план под политическо ръководство“, каза той.
„Китай има предимства в достъпа до суровини, икономии от мащаба и доказан опит в бързото последване на всяко временно предимство от ново изобретение другаде“, добави той.
Той каза, че „по-вероятно предизвикателство за Китай“ може да дойде от друга развиваща се сила, като например Унгария или Корея, които според прогнози ще бъдат сред топ 10 производители на литиево-йонни батерии до 2030 г.
Или може да дойде от конкуренция от други технологии за съхранение като устойчиви биогорива, водород, сгъстен въздух, гравитационни системи и батерии от следващо поколение, каза той.
„Тези фактори подчертават стойността на глобалните партньорства за интелектуална собственост и диверсификацията на търговията“, каза той.
„Европейските производители би било по-добре да намерят следващата изгряваща сила и да правят сделки. Европейските потребители ще спечелят от по-ниски цени и по-добри решения за съхранение“, добави той.
„Това е важното, а не пощенският код на фабриките“, добави той.
Някои западни компании се обръщат към Китай, вместо да се опитват да го победят.
През февруари британският стартъп Volklec сключи лицензионно споразумение с китайската Far East Battery (FEB) за използване на нейната технология за производство на батерии за съхранение на енергия и електрически превозни средства.
FEB твърди, че също така ще предостави инженери и друга подкрепа, за да помогне на Volklec да разшири производството в Британския център за индустриализация на батерии (UKBIC) – частично финансиран от правителството завод за батерии в Ковънтри.
Китайската компания също така обеща да предостави на Volklec достъп до своята верига за доставки, за да намали разходите.
Спиране на Китай
Старши сътрудник в мозъчния тръст American Enterprise Institute и бивш служител в Пентагона Майкъл Рубин посочи пред The Epoch Times, че Западът трябва да ограничи западните доставки за Китай.
„Съединените щати не трябва да подхождат към стратегическите технологии и ресурси като към дилема „или-или““, каза той.
„Разбира се, някои технолози предполагат, че следващото поколение батерии може да замени нуждата от литий. Но докато това се случи и докато Китай се стреми да завладее литиевата търговия, Съединените щати трябва да се стремят да попречат на Китай да получи достъп до технологии или средства за господство над нас“, добави той.
Ройтерс допринесе за този материал.