Задържането на Hong Tai 58, кораб с китайски екипаж, е последният от поредица инциденти, свързани с подводната кабелна инфраструктура на Тайван
Бреговата охрана на Тайван съобщи във вторник, че е задържала товарен кораб, свързан с Китай, след като подводен кабел до островите Пенгу е бил прекъснат.
Бреговата охрана издаде изявление, според което Hong Tai 58, кораб с китайски екипаж, плаващ под „удобен“ флаг на африканската държава Того, е бил прихванат във водите между западния бряг на Тайван и островите Пенгу.
Бреговата охрана съобщи, че са били уведомени от телекомуникационния доставчик Chunghwa Telecom, че един от техните подводни кабели е бил прекъснат на 6 морски мили северозападно от риболовното пристанище Дзяндзюн.
Тайванското правителство се оплаква от т.нар. дейности в сивата зона от страна на китайците през последните години, включително прелитания на балони, драгиране на пясък и манипулиране на подводни кабели.
Миналия месец Тайван заяви, че ще засили наблюдението на корабите, плаващи под „удобни“ флагове, след като китайски кораб, регистриран в Камерун и Танзания, бе обвинен в прекъсване на подводен кабел край пристанището Килунг на 3 януари.
Този инцидент подтикна тайванския флот и други агенции да засилят усилията за защита на подводните кабели, които поддържат връзката на островната държава с останалата част от света, заяви бреговата охрана в изявление, добавяйки, че е необходимо допълнително разследване.
Китай претендира за Тайван като своя територия и въпреки че Китайската комунистическа партия (ККП) никога не е управлявала острова, китайският лидер Си Дзинпин нееднократно е обещавал да постигне „обединение“ и си запазва правото да използва сила.
При последния инцидент бреговата охрана съобщи, че Hong Tai 58 е бил закотвен близо до мястото, където кабелът е бил прекъснат, и не е отговорил на седем сигнала, които са били предадени от властите в пристанището Анпин между 22 февруари и ранните часове на 24 февруари.
След това започнал да плава в северозападна посока, но бил прихванат от три кораба на бреговата охрана и ескортиран до Анпин.
Тайванските власти заявиха, че случаят се разглежда деликатно, „в съответствие с принципите на ниво национална сигурност“.
Възможен „тормоз в сивата зона“
В изявление бреговата охрана заяви: „Всичките осем членове на екипажа са китайски граждани и [ние] не изключваме възможността за китайска дейност на тормоз в сивата зона“.
„Причината за прекъсването на подводния кабел, независимо дали се дължи на умишлен саботаж или просто на инцидент, все още подлежи на допълнително разследване за изясняване“, се добавя в изявлението.
Министерството на цифровизацията на Тайван заяви, че комуникациите между Тайван и островите Пенгу не са били засегнати от инцидента, тъй като услугите са били пренасочени към други кабели.
През февруари 2023 г. комуникациите с администрираните от Тайван острови Мацу – край бреговете на китайската провинция Фудзян – бяха преустановени за седмици, след като два подводни кабела бяха прекъснати.
14-те хиляди жители на островите нямаха връзка с интернет.
Тайванските власти заявиха тогава, че въз основа на данните от AIS (автоматични идентификационни системи) за проследяване на корабите, три китайски кораба изглежда са отговорни за щетите.
Министерството на цифровизацията на Тайван съобщи, че тази година е имало пет случая на неизправности при подводните кабели, в сравнение с по три през 2024 и 2023 г.
Разследванията разкриха патентни заявки, които показват, че изследователи в Китай разработват технологии за саботиране на подводни кабели.
Една такава патентна заявка, разкрита в разследване на Newsweek от януари 2025 г., показва, че изследователи от китайския университет Лишуи са се стремили през 2020 г. да разработят „режещо устройство за океанско теглене“ с форма на котва.
Защо се използва „удобен“ флаг?
Има много причини, поради които даден кораб може да плава под „удобен“ флаг, което означава регистрация в страна, която не е тази на действителния собственик на кораба или на месното пристанище.
Това може да е търговско решение, тъй като някои страни налагат много по-ниски такси за регистрация и не налагат такава висока морска бюрокрация като нации като САЩ, Великобритания и Франция.
Но понякога, както в случая с т.нар. сенчест флот на Русия, причината е зловредна и предполага умишлена измама, за да се прикрие истинската същност на плавателния съд.
В Балтийско море имаше няколко инцидента с манипулиране на подводни кабели, включително един случай, в който е участвал китайски кораб.
През ноември 2024 г. Yi Peng 3, товарен кораб, притежаван и управляван от китайци, е обвинен в прекъсване на комуникационен кабел, свързващ Финландия и Германия, и друг, свързващ Литва и Швеция.
Говорител на китайското Министерство на външните работи заяви по време на редовен брифинг във вторник, че не е запознат с проблема, свързан с Hong Tai 58, и няма да го коментира.
Associated Press и Reuters допринесоха за този материал.