Към Част I
Интервю с Ленко Славов, изпълнителен директор на Здравословен център Vita Rama с веган ресторант за целите, стратегиите и ценностите на един бизнес, подобряващ здравето и внасящ хармония в живота на хората. Съвети към млади предприемачи в областта.
Как Вие – лично, прилагате в ежедневието си ценностите на Vita Rama?
Ако човек следва здравословните принципи на Vita Rama, ценностите смирение, търпение, състрадание, както и семейните, се пробуждат по естествен начин. А ако се пробуждат все повече в екипа, работната среда ще става по-добра. Така влиянието ни върху всички останали ще се засилва. Това е ценността. В наши дни измерваме богатството с материални притежания, но в древността светите личности са били измервани според техните качества. В древните текстове на Ведите пише, че най-голямата ценност или колието на една свята личност е тя да прилага основните от общо 26 принципа, свързани със смирение, търпение и състрадание.
Прилагането им в ежедневието е най-голямото предизвикателство пред мен, защото поначало виждаме лесно чуждите грешки, но трудно – собствените си. В екипна среда често проявяваме негативните си черти. Тестът е какво ще проявим в конкретна ситуация и дали ще дадем воля на емоциите си. Човек трябва да бъде аналитичен и по принцип да бъде максимално критичен към себе си, а в другите да вижда основно положителните им черти. Ако всички обръщаме повече внимание на това, обществото ще бъде много по-добро и ще се развива по-добре физически и умствено.
Какви са основните Ви бизнес цели за следващите пет – десет години? Каква е дългосрочната Ви стратегия за развитие на Vita Rama?
През следващите 5 години ще се стремим да направим устойчиво това, което сме създали – дейностите, свързани с нашия Здравословен център в София: доставка на здравословни менюта, веган ресторант, йога практики, релаксация, медитация, семинари, работилници, градски ритрийти, кабинети за масажи, терапии и консултации за хранителни режими. Ще се стремим да развием нашия Онлайн магазин за хранителни добавки и натурални храни, правейки го много по-разпознаваем, и ще доставяме продуктите в масовите магазини и хипермаркети, за да са по-достъпни за хората. Имаме намерение да установим наше място за целогодишни здравословни ритрийти на подходящо уединено място сред природата според нашия принцип. Така хората ще могат да се потапят изцяло в програмата. Смятаме също да създадем още по-здравословна среда за екипа, който е ядрото и двигателят ни. Всичко споменато няма как да се прояви без добрите ни и здрави вътрешни взаимоотношения.
Планираме и малко по-сериозно участие в образователната система – училища, детски градини – и работа със съответни институции и държавни органи, които да ни помогнат да се включим в обучението на подрастващото поколение за здравословен начин на живот. Вече получихме запитвания от някои общини за конкретни дейности и мероприятия. Възнамеряваме и, както вече казах, да затворим кръга със собствено производство. Намерението ни е да се оформи устойчиво селище, т.е. напълно независимо от електричество и наличие на храна в магазините – това е най-дългосрочният проект на Vita Rama, който бихме искали да продължим за следващото поколение.
Какво Ви води при избора на служители?
Обясних защо значението на екипа е първостепенно. В това отношение ни предстои много работа. Според моята оценка сме свършили едва 30% от необходимото по отношение на вниманието, грижата и изграждането на най-здравословна среда за нашия колектив.
Когато говорим за ценности, става дума за личностни взаимоотношения. Vita Rama предоставя концепция и конкретна философия, но за да бъдат те живи, са необходими личности, прилагащи ги и мотивиращи другите да ги прилагат.
Имаме щастието, че при нас да идват хора с нашата насоченост, водени основно от мисията. Други просто се включват, стават част от средата и се повлияват от начина ни на живот и на общуване. Те усещат, че това място е наистина различно. Провеждаме първоначален разговор с всеки служител и разчитаме до голяма степен на личния си филтър, резултат от дългогодишната ни работа с най-различни хора. Прилагаме законодателството, в което има много добри практики при назначаването на нови служители, например 6-месечния изпитателен срок, по време на който наблюдаваме кой как се справя.
Как гледате на обучението на Вашите кадри?
Обучението на екипа е от голямо значение. Ако искаме да се развиваме и Vita Rama да е лидер във всичко, свързано със здравословния начин на живот, трябва да сме водещи в тенденциите. Основен предстоящ приоритет ни е да даваме повече възможност, особено на водещите ни специалисти, да отделят достатъчно време и да намират подходящи източници за обучение. Както вече казах, самите ние трябва да общуваме с по-напреднали личности, за да можем да се мотивираме. Обучението е форма на такъв вид общуване, при което можем да придобиваме още по-дълбоко знание и да мислим как то да бъде трансформирано, за да стане лесно достъпно за хората.
Каква е стратегията Ви за популяризиране на здравословния начин на живот сред по-широката аудитория?
Трябва да работим в няколко посоки: да поддържаме онлайн среда или общност за комуникация между хората, където да споделяме тенденции и да даваме съвети; хората да посещават Здравословния ни център в София и здравословните ни ритрийти, защото общуването на живо е на друго ниво; ние самите да гостуваме, започвайки веднъж годишно, в различни градове, в които има доста съмишленици и последователи на Vita Rama, и отново да контактуваме на живо; в по-големите градове наши последователи да основат клубове, в които хората да се събират, да общуват и да прилагат принципите на здравословния ни метод; да залагаме нашите принципи в образователната система; наши продукти да влязат в мрежата от хранителни магазини.
Предоставяте щедро своята компетентност и опита си. Не се ли страхувате, че някой може да „открадне“ бизнеса Ви?
Това неколкократно е вършено от хора, с които сме работили. Човек трябва да има механизми, с които да защити бранда, марката и дейностите си, но и не трябва да се страхува от такива неща, защото ако някой създаде нещо подобно, ще ни стане конкурент или допълнителен стимул за развитие. А и в крайна сметка, не ние сме измислили принципите. Просто сме успели да уловим това знание и да го приложим на практика. Съществуват действащи вселенски закони, има върховен контрольор, който определя нещата. Ние действаме както трябва, а каквото е отредено, ще стане. Това не означава, че не трябва да поемаме отговорност, а просто, че съществува и нещо друго. Немалко хора, работили при нас, с които все още поддържаме добри взаимоотношения, решават да се развият професионално, но индивидуално. Други остават с нас, въпреки високите си индивидуални и професионални качества, защото искат да вървят не бързо, а дълго. В колектива се крие нещо прекрасно – големият шанс да култивираш характера си, да проявиш повече ценности. В дългосрочен план колелото се задвижва по-бавно, но задвижи ли се веднъж, е могъщо.
Как виждате ролята на „Вита Рама“ в популяризирането на здравословния начин на живот извън България? Как оценявате влиянието на Вашата работа върху клиентите Ви и техния живот?
Идеята ни е тръгвайки от България, да продължим в страните около нас, в Европа и в целия свят. Сега сме върху неплодородна почва. Един приятел ми каза: „Ако бяхте в Берлин, където всеки е осъзнат и всеки търси храни без глутен, на растителна основа, без захар…“. Но успеем ли в тези трудни условия, ще виреем много по-добре в други среди, върху друга почва и в други страни.
Смятам да изградим различни нива. Много често хората възприемат здравословните принципи на Vita Rama – растително хранене, двигателна активност и медитация – като крайни. За да не губим тези хора, е добре да създадем различни нива, от които всеки да може да определи своето. Иначе може да отблъснем някои. Трябва да бъдем добър стимул за хората.
Какво е да бъдеш пионер в здравния туризъм, свързан с храненето и здравословния начин на живот?
Може да си пръв в определена област, но ако не съумееш да задържиш постигнатото, ще се появят други – независимо дали от екипа ти или отвън – и ще се развият много по-добре. Това е основно предизвикателство и, особено в социални дейности като нашата, изисква повече усилия. Със сигурност неща, които моят брат Слави е открил отдавна, са развити много по-добре от други. Има какво да учим в тази насока. Да си пионер ти дава предимството, че имаш по-голям опит от всички останали и че си правил нещо по-дълго време, но ако някой намери начин, по който да го предаде и приложи по-достъпно, по-лесно и по-практично за хората, той ще има по-голямо предимство. Поддържането е най-трудното, защото идеята не е да правим нещо за слава. Целта е да достигнем до повече хора, които да приложат и да следват здравословните принципи на Vita Rama.
Всичко се променя и трябва да бъдем адаптивни. Ако преди 10 години основно сме публикували статии и рецепти, очевидно сега трябва да поднасяме тази информация под формата на видеа или др. Човек трябва да следва тенденциите, но целта трябва да бъде неизменна.
Кои са най-големите предизвикателства, пред които се изправят хората, желаещи да направят промяна към по-здравословен начин на живот?
На първо място – средата. Някой може да реши да направи промяна, но никой вкъщи да не го подкрепи. Сложно е и на работа, и в социалния живот.
На второ място е слабата воля на хората – това, че искат всичко да се осъществи в един миг. Социалните мрежи имат особено голяма заслуга за това. А много често резултатът идва след определено време.
На трето място е заливащата ни дезинформация. В Google може да прочетете всякакви теории и да се питате коя е вярната. Ако търсите информация за здравословно хранене, ще се появят кето диета, тази, онази…, дори и прилагания от Vita Rama принцип основната част от менюто да е въглехидратна, на който малко хора ще се доверят.
Човек трябва да се убеди. Всичко е свързано с един вид вяра. Хората могат да общуват на тези теми помежду си чрез семинари, ритрийти, консултации и по този начин да придобиват вяра. Когато тя стане недостатъчна, човек трябва да започне да прилага въпросните принципи. С други думи, човек може да идва веднъж годишно с нас на ритрийт, но ние трябва да го мотивираме да започне да прави повече неща през останалото време от годината. Когато обаче средата е непреодолимото, той трябва или да идва по-често при нас, за да усилва вярата си, или да промени средата, навиците и общуването си. В подходяща среда и при правилно общуване човек ще бъде по-мотивиран и постепенно ще започне да променя навиците си. Това са първите стъпки в йога системата – определянето на йама и нейама или благоприятни и неблагоприятни неща за развитието ни. Трябва да си изготвим списък, да сме честни спрямо себе си и да започнем да усилваме благоприятните и да отслабваме неблагоприятните.
Как подбирате продуктите и услугите, които предлагате?
Изборът е основан изцяло на същността на Vita Rama, на този метод на хранене, движение и медитация. Някои стандартни и обичани от хората дейности могат да бъдат обърнати към здравословно изпълнение. Например предлагаме рецепти за традиционни български ястия, приготвени по здравословен начин. Обръщаме туризма – почивката на море и планина – като го правим здравен. Обичайно хората посещават лекари и спазват хранителни режими. Ние правим това от здравословна гледна точка. Ходят на ресторанти – предлагаме напълно здравословен ресторант. Така спомагаме за поддържането на здравословна обществена среда.
Как се поддържате мотивиран и енергичен, за да вдъхновявате и другите?
Чрез следване на системата ни. На пръв поглед изглежда, че следването на някакъв режим ограничава човек, но всъщност е точно обратното – дава му истинска свобода, вътрешен баланс и щастие, хармония и радост. А това, което е вътре, ще излезе навън. Във Ведите се описват основно 3 енергии, действащи в материалния свят: сатва – чистотата или доброто, раджас – страстта, и тамас – невежеството. Всички наши дейности, вкл. храненето, се влияят от тях. Човек трябва да се издигне до сатва, за да бъде максимално хармонизиран. Принципите на Vita Rama ни помагат да се издигнем. Всеки от нас ги проявява в ежедневието си, но ако се съберат прекалено много страсти, ще изпаднем в невежество, ще бъдем преуморени или депресирани. Всеки трябва да се стреми към баланс.
Кои са най-ценните уроци, които сте научили от клиентите си?
Обратната връзка с тях. Човек трябва да се научи да слуша. Винаги има нещо, което можем да подобрим и променим, така че да бъде по-приложимо за хората. И, разбира се, е чудесно, когато виждаме, че самите те прилагат успешно този начин на живот.
Ако можехте да обобщите „рецептата за успех“ на Vita Rama в три ключови думи, кои биха били те?
Постоянство. Общуване. Практика.
Ако можехте да дадете само един съвет на младите предприемачи, които стартират бизнес в сферата на здравословния начин на живот, какъв би бил той?
Да следват мечтите си и да мислят с размах, но същевременно да бъдат приземени и с ясна представа за това, с което се захващат. Ключовото е да се образоват достатъчно добре като намерят правилното място за това, тъй като днес не всяка образователна структура е добра. Да не бързат под влияние на социалните мрежи и слогани като „За 1 месец ще станеш богат“ и да осъзнаят, че всяко хубаво нещо изисква време и постоянство.
Очаквайте рубриката на Vita Rama със съвети на експерти и рецепти за здравословно хранене.