Сутрешното ви кисело мляко може да пропуска две съставки, които биха могли да дадат тласък на чревните ви бактерии
Канелата и джинджифилът може да добавят не само вкус. Малко ново проучване установи, че добавянето им към хранителния режим може да стимулира чревни бактерии, свързани с по-добър контрол на кръвната захар, което ги прави евтина промяна, за която изследователите казаха, че си заслужава.
Проучването, представено на Nutrition 2026, провери дали полифенолите – естествени съединения, които се съдържат в тези подправки – могат да подхранят полезните чревни бактерии и да предизвикат освобождаването на вещества в организма, които подпомагат здравето.
Още полезни съединения в червата
Изследователите накараха 25 жени, средно на около 58 години, да ядат кисело мляко със или без кулинарна доза джинджифил и канела два пъти дневно в продължение на четири седмици, с двуседмична пауза между отделните периоди.
Киселото мляко беше използвано като основа, защото е добър носител на пребиотици и вече е известно, че подпомага здравето на червата; подправките бяха добавени допълнително, за да се види дали носят и допълнителни ползи за здравето.
Изследователите анализираха проби от изпражнения и установиха, че общият състав на чревните бактерии при участничките не се е променил драстично. Въпреки това се увеличиха три конкретни бактериални групи – Alistipes, Roseburia и Ruminococcaceae. Трите се свързват с по-високи нива на пептид YY и повече бутират – късоверижна мастна киселина (SCFA), свързана с по-добър контрол на кръвната захар.
Пептид YY подпомага отслабването, като намалява апетита и забавя храносмилането. В проучването нивата на пептид YY останаха повишени дори след края на фазата с подправките.
SCFA включват различни мастни киселини, като всяка от тях носи различни ползи. Бутиратът също е често срещана SCFA, която активира механизми, помагащи да се предотвратят прекомерно високите нива на кръвната захар; тази мастна киселина също така подхранва лигавицата на дебелото черво и е от съществено значение за поддържането на целостта на чревната бариера.
Тези резултати подсказват, че добавянето на подправки като канела и джинджифил към киселото мляко може да насърчи растежа на полезни чревни бактерии, които произвеждат съединения, подобряващи контрола на кръвната захар.
Кой може да има полза
Даяна Куса, старши диетолог в Plainview Hospital, част от Northwell Health в Ню Йорк, която не е участвала в проучването, каза пред The Epoch Times, че хората, които биха могли да имат най-голяма полза от този тип интервенция с подправки, включват:
– Хора с лек храносмилателен дискомфорт: от време на време подуване, газове или нередовен стомах, без диагностицирано заболяване.
– Хора, възстановяващи се след антибиотици: защото антибиотиците унищожават полезните бактерии заедно с вредните.
– Хора, които се фокусират върху общото поддържане на здравето на червата: включително по-възрастни възрастни, тъй като храносмилателните проблеми стават по-чести с възрастта.
– Хора с леко, нискостепенно възпаление: защото и канелата, и джинджифилът имат противовъзпалителни свойства.
„[Това би могло да е от полза и за] хора, които понякога изпитват симптоми като подуване от мляко, газове, нередовни изхождания или общ храносмилателен дискомфорт, но нямат диагностицирано тежко чревно заболяване“, каза Куса.
Други начини за подобряване на здравето на червата
Даването на приоритет на фибрите е най-важният фактор, каза Куса.
Несмлените фибри достигат до дебелото черво, където подхранват полезните чревни микроби. Куса препоръча да се ядат плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, ядки и семена.
Храните, богати на пребиотици, са особено богати на несмлени фибри, които подхранват микробите в червата. Примери за това са растения от рода лук, аспержи, банани, овес, ябълки, ленено и чиа семе, бобови култури, йерусалимски артишок, корен от цикория и ечемик.
Куса подчерта значението на ферментиралите храни, богати на пробиотици, които съдържат живи полезни бактерии, способни да заселят червата или да повлияят на съществуващия ни микробиом. Сред тях са кисело мляко, кефир, кисело зеле, кимчи, темпе, мисо, комбуча и натурално ферментирали кисели краставички.
Няколко предпазни мерки
Преди да започнете да приемате повече подправки, Куса препоръчва да го правите постепенно и да пиете много вода.
„Започнете с меки подправки и се вслушвайте в тялото си“, каза тя. „Дискомфортът е знак да намалите темпото.“
Децата като цяло са по-чувствителни към подправки, каза тя. „Въвеждайте много меки подправки бавно и в малки количества и уважавайте предпочитанията им.“
Някои подправки, като джинджифил, куркума и кайенски пипер, имат лек ефект на разреждане на кръвта, а големи количества могат да взаимодействат с антикоагуланти или да повлияят на усвояването или метаболизма на някои лекарства. Всеки, който приема лекарства, трябва да се консултира с лекар, фармацевт или регистриран диетолог, преди да ги добави към хранителния си режим.
Канелата има и свое собствено предупреждение, особено по-евтиният сорт касия, който се среща в повечето супермаркети, тъй като съдържа по-голямо количество кумарин и крие риск от кървене. Кумаринът присъства само в следи в по-скъпата цейлонска канела, често наричана „истинска канела“.
Кумаринът може да крие здравни рискове за хора с чернодробно заболяване или увреждане, за деца, както и за бременни или кърмещи жени.

















