Getting your Trinity Audio player ready...
|
Тайвански военни експерти обясняват, че пилотите с реален боен опит са рядкост в комунистическата държава
Наскоро алиансът „Пет очи“ (The Five Eyes, FVEY), съставен от САЩ, Обединеното кралство, Канада, Австралия и Нова Зеландия, предприе стъпки за предотвратяване възможността западни военни летци да обучават китайски военни и морски летци на умения, без които Пекин не би могъл да атакува Тайван.
На 5 юни Националният център за контраразузнаване и сигурност (National Counterintelligence and Security Center, NSCS), представляващ FVEY, издаде съвместен бюлетин, в който предупреждава, че текущо се засилват усилията на Китайската комунистическа партия (ККП) да набира настоящи и пенсионирани западни военнослужещи за обучение на своите военни.
„За да преодолее недостатъците си, Китайската народноосвободителна армия интензивно набира западни военни таланти за обучение на своите летци, като използва [за посредници] частни фирми по целия свят, които прикриват връзките си с китайската армия и предлагат на новонаетите извънредно високи заплати“, заяви директорът на NCSC Майкъл К. Кейси.
Действията на Съединените щати и техните западни партньори за противодействие на тази заплаха включват търговски ограничения за Академия за тестово летене в Южна Африка (Test Flying Academy of South Africa, TFASA), Beijing China Aviation Technology Co. (BCAT), Stratos и други доставчици на Китайската народноосвободителна армия, използващи западен и натовски персонал, както и правни и регулаторни промени, забраняващи на бивши военни да работят в Китай след приключване на службата си.
Тони Ся, военен експерт и коментатор, отбелязва, че пилотите с реален боен опит са рядкост в Китай.
„Обучението на пилот на изтребител отнема най-малко пет години. Всъщност от пилота се изисква да лети до края на установените години служба“, споделя той пред The Epoch Times, като посочва, че основната причина ККП да наема опитни летци от западни армии е да изплагиатства западните системи за обучение, методи и опит.
„През последните няколко десетилетия китайските изтребители от четвърто поколение почти не са имали реален боен опит“.
Подготовка на ККП за нападение срещу Тайван
Джан Янтин, бивш заместник-командир на тайванските военновъздушни сили, а понастоящем професор в Колежа по политическо военно дело към Тайванския университет по национална отбрана, смята, че тези действия на ККП са подготовка за истинска война в Тайванския проток.
Пенсионираните пилоти имат боен опит, който липсва на Китайската народноосвободителна армия. Те могат да предадат на военните от ККП ценния си опит за цялостния реално случващ се боен сценарий, за всички възможни заплахи и как да използват пълноценно бойната си мощ – посочи той пред The Epoch Times.
Освен това всеки от тях има различен опит: някои летят на изтребители, други – на самолети за борба с подводници, а трети – на самолетоносачи.
Ци Лейи, високопоставен медиен деятел и военен коментатор в Тайван, отбелязва, че ККП цени практическия оперативен опит на наетите пенсионирани западни офицери.
Особено необходими са хората на първа линия. Освен че могат да придобият умения, те могат да се сдобият и с разузнавателни данни и информация, посочи той пред The Epoch Times.
Историята на ККП в набирането на западни военни
Практиката по набиране от ККП на западни пенсионирани пилоти е известна от 2022 г., а Министерството на търговията на САЩ през юни 2023 г. санкционира Академия за тестово летене в Южна Африка – TFASA.
Въпреки че TFASA отрича да е участвала в поверително военно обучение и да е наемала американски и британски граждани, Даниел Дъган, бивш пилот на американската морска пехота и австралийски гражданин, действително е бил инструктор за TFASA и е обучавал китайски пилоти за кацане върху самолетоносачи.
Даниел Дъган се премества в Австралия след повече от 10 години служба в американската армия и основава компания, наречена Top Gun Tasmania, в която работят бивши американски и британски военни пилоти, за да предоставят на туристите самолети за развлекателни разходки.
Даниел Дъган, с лиценз за транспортен пилот, издаден от САЩ и Австралия, е летял на AV-8B Harrier, T2C Buckeye и A4J Skyhawk. През май той признава, че е работил с китайския шпионин Су Бин, който е откраднал американски военни тайни, но отрича да е знаел, че е шпионин.
В Обединеното кралство през 2022 г. беше разкрито, че близо 30 пенсионирани британски пилоти са били наети от китайските военни, като са им предоставени високи заплати (около 270 000 щатски долара годишно). Набирането е извършено чрез трети страни, включително летателната академия, базирана в Южна Африка, а вербуваните пилоти са служили в британската армия, а не само в Кралските военновъздушни сили.
Франция също е обект на внимание от страна на ККП, която активно търси квалифицирани френски инструктори, които да обучават и ръководят китайските пилоти при кацане върху самолетоносачи и да изучават стратегиите на военновъздушните сили на НАТО. Освен Съединените щати и Китай, Франция е сред малкото държави, които разполагат с оборудвани с катапулт самолетоносачи.
ККП набира пенсионирани западни пилоти на самолетоносачи, за да обучава собствените си пилоти на самолетоносачи и да усвоява опита на западните държави в тактиката на бойните действия на самолетоносачите, казва пред The Epoch Times Оу Си-Фу, който ръководи отдела за китайска политика, военни и бойни концепции в Института за изследване на националната отбрана и сигурност в Тайван.
Приземяването на изтребител на тясната палуба на самолетоносача е изключително трудна задача. ККП започва от нулата по отношение на бойните операции, което налага обучение от западните държави, посочва експертът. Бойните стратегии, свързани със използването на самолетоносачи, са национална тайна, която никоя страна не желае да предава директно на Пекин, което кара режима да привлича пенсионирани западни пилоти, предоставяйки им големи заплати.
Военният експерт Тони Ся заявява, че с разработването на самолетоносачи ККП се стреми да осъществи своята „дълбока синя мечта“, която е „начин да се бори за регионална и световна хегемония“.
„За ККП обучението на пилоти на самолетоносачи е по същество без съдържание. Разбира се, западният опит е много важен за партията“, посочва той. „Военноморските сили на САЩ, когато наблюдаваха излитането и кацането на китайските самолети носители, възклицаваха за техните опасни [аматьорски] маневри.“
Оу Си-Фу също смята, че ККП прониква в тайванското общество с подобен подход, като поглъща пенсионирани военни, за да открадне тайвански военни тайни, и примамва специалисти в областта на полупроводниците за напреднали индустриални секретни технологии.
Според него Тайван и демократичните западни държави трябва да останат бдителни срещу тези незаконни мерки на ККП за кражба на военни и напреднали секретни технологии в областта на отбраната.