Иван Тренев: Ататюрк, създателят на съвременна Турция, е българин от мохамеданско семейство – това е историческата истина
През 1878 г. в авторитетното френско списание La Revue scientifique de la France et etranger, Мидхат паша пише, че в България няма османски турци, а ислямизирани българи.
Кой е Мидхат паша, какъв е произходът на бащата на модерна Турция Кемал Мустафа Ататюрк, кои са помаците и някои други въпроси си зададохме, запознавайки се със съдържанието на този материал.
За да отговори на тях и за да ни запознае с някои любопитни подробности по темата, поканихме изследователя-историк Иван Тренев, носител на наградата „Будител на годината – 2023“, присъдена му от Международната академия на обединените българи.
Г-н Тренев, кой е Мидхат паша и какво пише той за населението на България в La Revue de la France et etranger?
Ахмед Шефик Мидхат паша е виден високообразован османски държавник. Той е инициатор на приемането през 1876 г. на първата конституция на Османската империя. Последователно е бил Управител на Дунавския вилает, Велик везир и Председател на Държавния съвет на Османската империя. На 8 юни 1878 г. той заявява пред френското списание La Revue de la France et etranger:
”Трябва да се отбележи, че сред българите има повече от 1 милион мохамедани. В това число не са включени нито татари, нито черкези. Тези мохамедани не са дошли от Азия. Те са потомци на същите тези българи, преобърнати в исляма през епохата на завоеванието. Те са чеда на същата тази страна, на същата тази раса, произлезли от същото това коляно… А между тях има само една част, която говори само български.“ Мидхат паша (българин мохамеданин) – Велик везир на Османската империя.
Какво означава това?
Докладът на Мидхат паша е повече от ясен и точен. В България не е имало османски турци след Освобождението, че и преди това, а ислямизирани българи, които до днес, 150 г. след Освобождението, са настройвани от Великите сили един срещу друг верски и етнически, макар да сме от едно коляно – българското.
Къде можем да се запознаем с цялата статия?
Цялата статия може да прочетете във френското списание La Revue scientifique de la France et etranger – списанието се публикува за първи път в оригинал на сайта svobodniarhivi.com.
Наистина ли Мустафа Кемал Ататюрк е българин?
В „Българска енциклопедия“ на братя Данчови е написано изрично, че Мустафа Кемал е българин помак. Енциклопедията с публикацията се показва за първи път на сайта svobodniarchi.com.
В енциклопедията на братя Данчови, отпечатана през 1936 г. е записано, че Мустафа Кемал е с български произход – помак. Там се казва, че родителите на създателя на Турската република са българомохамедани от Солунско. В този край още има хора, които заявяват, че са рода с Кемал Ататюрк. Журналистът, писател и публицист Георги Кулов е срещал в Гърция българи мохамедани, които също твърдят, че са му роднини.
Какъв е произходът на помаците?
Преди време Георги Кулов писа в smolyan.bgvesti.net:„Ние сме български селяни от Солунско. Викат ни помаци, защото сме помагали на турската армия в османско време. Ататюрк е от нашето коляно”. С тези думи посрещнаха екипа ни жителите на одринското село Азатлъ. Това е най- многолюдното българомохамеданско село в Одринско. От България са се населили и околностите на Текирда и Люлебургаз в Европейска Турция“.
Има ли данни в биографията на Мустафа Кемал Ататюрк, свидетелстващи за българския му произход?
Изследователят Христо Красин в книгата си “Има ли турци в България” твърди, че Мустафа Кемал е роден в село Себища – област Голо бърдо, разположена между днешна Албания и Македония. В това село живеят само българи мохамедани, единствен ходжата навремето знаел малко турски. Според руския учен Афанасий Селишев в цялата област нямало дори един турчин. Там се залюбили левентът Али Реза и красивата Зюбейде. Името на хубавицата е от староперсийски произход и значи “Обичано цвете”. Те били деца на заможни родители, охридски търговци, а от техния брак се родил Мустафа. По-късно семейството се мести в Солун. Има и данни, че само Зюбейде е българомохамеданка.
Българският разузнавач и дипломат Сребрен Поппетров пише поверителен рапорт № 54 до министъра на външните работи за обиколката си в областта Малесия на 14 август 1930 г., където е изпратен с разузнавателна мисия. Той докладва, че в село Себища се е срещнал и разговарял с роднини на Мустафа Кемал. Никой от тях не знаел турски, въпреки че се опитвал да им говори на този език. Те си говорили на български и му разказали, че роднината им Али Реза възнамерявал да завърти търговийка и решил, че тя ще тръгне най-добре в Солун. Научил десетина турски думи от местния ходжа и се преселил там със семейството си. Провървяло му и започнал работа в тамошната митница.
Какво е било отношението на Ататюрк като държавник към България?
Самият Ататюрк е единственият държавник от Балканите, който многократно е заявявал не просто привързаността си към българския народ, а е изтъквал силната си любов към него. Нещо повече, той признава, че в детството си е играл само с българчета. Но защо само с тях? Може би защото други наоколо не е имало. Дали с думите, цитирани във в. “Утро” от 22 октомври 1931 г., не е искал да подскаже именно това: “Няма да забравя приятните моменти, които съм преживял в България. Бил съм, съм и винаги ще бъда приятел на българския народ. Обичам безпределно българския народ още от детинство. В Солун съм другарувал през всичкото време само с българи. Всяко българско нещастие ми причинява невъобразима болка. Винаги съм правил всичко възможно да помогна на България. Турция и България трябва да бъдат приятели. Който е против България, той е против Турция“?
Как мюсюлманското население в България гледа на българския произход на Ататюрк?
Преди 6 години сайтът на град Първомай писа, че българи с ислямско вероизповедание и турци алиани в Кърджалийско си оспорват Ататюрк. Тогава лидерите на двете общности водели лют спор за към коя от тях принадлежи Бащата на турците. Първите се позовават на написаното в енциклопедията на братя Данчови, както и на негова версия, повторена 70 години по-късно от писателя Петър Япов в книгата му “Помаците”.
Алианите пък посочват като аргумент името на баща му – Али Реза. Според изследователката на алианската общност у нас Невена Граматикова, която е с такъв произход, възрастното население в областта е убедено, че Ататюрк е последовател на Али. Даже през 30-те години на ХХ век доста алиани са се изселили от България в Турция с мисълта, че тя се управлява от техен човек.
Как историческата наука гледа на тези факти?
Учени установиха, че и по южните склонове на Родопите живеят българомохамедани, изповядващи алевизма. Още през 1943 – 1944 г. бъдещият патриарх Кирил е изследвал Южните Родопи и открил села с българомохамедани алевити.
Интересни са всички аспекти на топлата връзка на Мустафа Кемал с България.
Как е изглeждал Мустафа Кемал Ататюрк?
Физически е бил красавец, с български черти – рус, със сини очи.
Как е бил свързан Ататюрк професионално с България?
През 1914 г., веднага след Балканската война, Мустафа Кемал (тогава още не е Ататюрк) става военно аташе в София. Неслучайно го изпращат в България, защото знае майчиния си език.
Какво се знае за живота му по това време у нас?
Посещавал е много често дома на ген. Стилиан Ковачев, бивш командващ на 4-та българска армия в Балканската война. Влюбва се лудо в дъщерята на ген. Ковачев – Димитрина. Тя отвръща на чувствата му и работата стига до женитба. Русофилът и патриот ген. Ковачев обаче заявява: „Аз не давам дъщеря си на турчин“.
Генералът не знаел, че Мустафа Кемал е стопроцентов българин, че в жилите му тече българска кръв, но е приел като дете ислямската вяра и е турски офицер. Това разказва внукът на ген. Ковачев – Стилиян Нойков.
Мустафа Кемал се жени за кратко, но до края на живота си председателят на Турската република е обичал дъщерята на ген. Ковачев.
Как се е отнасял Мустафа Кемал Ататюрк към България и към българите?
До края на живота си се е отнасял приятелски към България и към българите. Ето едно негово признание:
„Спомените, които отнесох от моето кратко пребиваване в България, останаха живи в моята памет и те са за мене скъпи спомени. Чувствата на искрена симпатия към България, които се породиха у мене, съвсем не са угаснали“.
„Те са лежали винаги в основата на моята дейност в областта на взаимните отношения между двете страни… Аз се научих да уважавам и ценя България… България не е голяма, но е здрава. Тя има един народ, който притежава ценни качества. Те са залог за нейното бъдеще“.
Какви са официалните данни за произхода на Ататюрк според турската държава и каква е историческата истина за него?
Официалните данни, че Ататюрк е роден в Солун, са измислица – там той е бил като офицер, а е роден в с. Голо бърдо. Историческата истина е, че той е българомохамеданин.
Фалшифицирането на истината за Кемал Ататюрк трябва веднъж завинаги да се опровергае и в целия свят да се знае, че създателят на съвременна Турция е българин от мохамеданско семейство. Това е историческата истина.
И все пак, българи ли са помаците?
Помаците (на гръцки: Πομάκοι, Помаки, на турски: Pomaklar, Помаклар), или българи мюсюлмани, са известни в България като българи мохамедани. В миналото в България са наричани българомохамедани. Това е наименование, използвано за обозначаване на населението, чийто майчин език е българският и чиято религия е ислямът. Те живеят на Балканския полуостров – в България, Турция, Гърция, Северна Македония, Албания и Косово.
Помаците имат българско, помашко, турско, македонско и албанско самосъзнание, но те са българи. Традиционно до средата на 19 век българоговорещите мюсюлмани смятат себе си за част от ислямския миллет, а с разрастването на национализма в Османската империя започват да се приемат за турци.
Както става ясно от интервюто на Мидхат паша във вестник La Revue scientifique de la France et etranger, в България има над 1 милион ислямизирани българи, които смятат себе си за турци, но са от едно и също коляно с българите немюсюлмани.
Какво тогава означава изразът „етнически турци“?
Крайно време е да се знае истината, че в България няма етнически турци. Има българи мохамедани, приели мюсюлманството при падането на България под Османско иго. Днес политически от страна на САЩ, Русия и Република Турция се води целенасочена подривна дейност в България с цел разединение на българите. Умишлено се настройват българи мохамедани срещу българи християни и етнически се противопоставят. Умишлено се изкривява българската история, за да няма голяма и силна българска държава.
Затова апелирам: Българи, събудете се и се обединете отново в името на България!
Иван Тренев е завършил НМА „Проф. Панчо Владигеров“ – специалност пиано. Занимава се с музика, а от 10 години – активно и с история. Автор е на книгите „Раковски. 200 години безсмъртие. Един световен мъж“ и „Васил Левски. 150 години безсмъртие. Уставът на БРЦК“. Съавтор е на книгите „Ролята на масонството в борбите за освобождение на българите от османско иго“ и „Кратка клавирна енциклопедия за любители“. Отговорен редактор е на луксозното четвърто издание на книгата „Българите са в основата на човешката цивилизация“. Сценарист е на документалните филми „Ботев отвъд понятното“ и „Раковски извън известното“. Като част от екипа на фондация „Културна революция“ участва в създаването и развиването на свободно достъпната онлайн платформа за български исторически архиви svobodniarhivi.com. Вярва, че националната идентичност е в основата на националната ни сигурност.