Getting your Trinity Audio player ready...
|
Инсталацията „Съседите“ представя България на Биеналето на изкуствата във Венеция
Кураторът и авторите на инсталацията „Съседите“, която представя България на Биеналето на изкуствата във Венеция, бяха поканени от Leibniz ScienceCampus (LSC) и неговите партньори, включително Центъра за възпоменателна култура към Университета в Регенсбург (UR), за участие в творческа работилница.
Уъркшопът на Васил Владимиров, Красимира Буцева, Лилия Топузова и Юлиан Шехирян предизвика голям интерес сред студентите и преподавателите и бе пространно отразен в сайта на учебното заведение.
„Историкът от UR Улф Брунбауер, говорител на борда на LSC и директор на IOS, приветства художниците и участниците в семинара заедно с мениджъра на LSC Пол Викерс. [Инсталацията] „Съседите“ предоставя представа за историята на проекта, теренната работа и артистичния процес“, пише в прессъобщението на Университета в Регенсбург.
Проектът разказва как родената след 1989 година Красимира Буцева започва да се интересува от българския Гулаг – лагерите за инакомислещи по времето на комунизма. Общите интереси я срещат с Лилия Топузова и така се ражда творческото им сътрудничество в изследването и претворяването на травмата. Към тях по-късно се присъединява докторантът от Принстън Юлиан Шехирян.
„Държавата отсъства, когато става дума за възпоменание“, отбелязва изследователката Лилия Топузова в разговор със заинтересованата публика, воден от историка на изкуството от UR Вера Бейер. Многобройната аудитория научи, че в България половината от членовете на създадена комисия за истината за комунистическите лагери същевременно отговарят за целенасоченото прочистване на архивите, съдържащи документацията за лагерите и лагеристите. „Правосъдието на прехода отсъстваше в България толкова, колкото травмата отсъства в общественото съзнание днес“, споделя Топузова.
Пред сайта на университета Васил Владимиров, куратор на българския павилион на Биеналето, изказва убеждението си, че чрез „Съседите“ са се опитали да постигнат баланс и да интегрират документални материали, научни изследвания с архиви, социална теория, историческа информация, художествена литература и спекулативни идеи.
Валентин Калинов, философ и клиничен психолог, също участник в творческата работилница, говори пред студентите и преподавателите в Регенсбург за ретроспекциите и неформулираните въпроси, за „призраците“, които преследват „оцелелите“. На български човек би използвал една и съща дума за оцелял и жертва – „репресирани“. Калинов припомня социологическото измерение на травмата и разсъждава върху думата мълчание „като основно изразно средство, с което инсталацията се опитва да работи и говори“. Парадоксално, но тези гласове и звуци позволяват на посетителите да чуят или докоснат тишината.
Авторите на „Съседите“ приемат сериозно своя граждански дълг. Те искат да допринесат за усилията на България да се справи с миналото, включително и в сътрудничество с държавните институции. „Не можем да си отидем и да бъдем анархисти“, казва Красимира Буцева пред журналистите от сайта на университета с намигване – „колкото и да ми се иска“.
60-ото Венецианско биенале за изкуство се провежда от 20 април до 24 ноември 2024 под мотото Stranieri Ovunque – „Чужденци навсякъде“. Фокусът на изданието са темите за миграцията, изгнанието и „чуждестранния произход“.