Новопубликувани свидетелства на пилоти от гражданската авиация за неидентифицирани аномални феномени подкрепят съществуващите през последните осем години подобни доклади на военни пилоти, особено след публикуването на известните видеоклипове за НЛО от Пентагона
Пилот, летящ близо до Международното летище „Роналд Рейгън“ във Вашингтон съобщава, че наблюдава „неизвестен феномен“, който мига и се движи като на състезателна писта, стотици метри над натовареното летище и преди да изчезне от сутрешното небе. Това се случва през 2021 г.
По-рано същата година пилоти съобщават за „дълъг цилиндричен обект“, който преминава точно над техния самолет.
Описанието съвпада с това за неидентифицирания аномален феномен (НАФ), за който Пентагонът докладва на Конгреса през 2024 г. Свидетелствата са за „голям метален цилиндър с размерите на пътнически самолет“, който се рее във въздуха, преди внезапно да изчезне.
Тези доклади на пилоти идват от централизиран дигитален хъб, съдържащ хиляди правителствени записи за неидентифицирани летящи обекти (НЛО) – които понастоящем Пентагона нарича НАФ. Националният архив на САЩ ги направи обществено достояние през април 2025 г.
Сред множеството снимки, документи и видеоклипове от разследванията на НАФ от американското правителство е и пакет от данни на Федералната авиационна администрация (ФАА) на САЩ. Те съдържат доклади за НАФ, подадени от пилоти в периода между 2007 и 2024 г.
The Epoch Times прегледа стотици от тези доклади и ги обсъди с авиационни експерти. Мненията относно достоверността им са разделени, като някои подкрепят свидетелствата на пилотите, а други предлагат по-скептично тълкуване.
Обяснени и необяснени доклади за НЛО
Както при всички доклади за потенциално неидентифицирани явления, много от наблюденията, съобщени от пилоти на ФАА между 2007 и 2024 г., включват погрешни идентификации на сателити, балони, космически отломки и други летящ обекти, заедно с наблюдения на светлини или обекти, които изглежда не се поддават на конвенционални обяснения.
Пилот съобщава през 2009 г., че е видял обект, който „прилича на много голямо хвърчило“.
През септември 2022 г. пилот, летящ близо до Либерал, Канзас, описва „море от мигащи бели светлини“, летящи под неговия самолет.
В много от докладите на ФАА явленията са определени като балони, подобно на обяснението, което американската армия даде за известното събитие в Розуел през 1947 г., чиито отломки в крайна сметка бяха приписани на метеорологичен балон. През 2021 г. агенцията заключи, че друг неидентифициран обект е бил „сребрист балон, движещ се нагоре на височина около 3353 м.
Множество сведения за голям голям балон са регистрирани на 3 февруари 2023 г., документирани в редица индивидуални доклади. Интересното в случая е, че това се случва ден преди Военновъздушните сили на САЩ да свалят китайски шпионски балон, който е забелязан над американското въздушно пространство предишната седмица.
Не е ясно дали докладите се отнасят за същия балон. От ФАА не са отговорили на поканата за коментар.
Някои от другите доклади на пилоти до ФАА за неидентифицирани аномални феномени са приписани на космически отломки, ракети или потенциално други самолети, а има и такива, които предполагат, че това са били сателити, включително сателити Starlink.
Някои от явленията обаче не са толкова лесно обясними. В доклад от 2007 г., поне 12 самолета съобщават, че са видели НАФ близо до Хейдън, Колорадо, който явно ги „следи“. ФАА не е отчела радарно засичане на обекта.
Много пилоти съобщават, че са наблюдавали светлини, които се движат хаотично или бързо променят височината, преди да изчезнат. В различен доклад, пилот свидетелства за НАФ с мигащи светлини в състезателна формация, близо до летище „Роналд Рейгън“ във Вашингтон, преди да изчезне минути по-късно.
Друг пилот съобщава, че е наблюдавал в продължение на повече от 15 минути НАФ с редуващи се червени, бели и зелени светлини, които съвпадат с неговата скорост, посока и височина. Друг самолет е потвърдил обекта, а от Северноамериканското командване за въздушно-космическа отбрана са заявили, че „в района не е наблюдавало нещо“ като други самолети или военни летателни апарати.
През ноември 2024 г. Пентагонът съобщи на Конгреса, че правителствени сътрудници в два автомобила са видели „голям метален цилиндър с размерите на пътнически самолет“, докато са си тръгвали от американски правителствен обект около 9 часа сутринта местно време.
Цилиндърът е бил неподвижен и е имало „много ярка бяла светлина зад или около него“.
След около 15 – 20 секунди обектът внезапно изчезнал. Заради размера му и факта, че изчезнал безследно, видяното остава необяснено или „аномално“, според Пентагона.
Според доклади на ФАА за НАФ, през 2018 г. множество свидетели са забелязали кръгъл обект с „червени и зелени мигащи светлини“ над болницата в Колумбия Сити, Индиана.
По време на свидетелските показания на Пентагона за НАФ пред Конгреса през 2024 г., Джон Т. Кослоски, новият директор на Офиса за разрешаване на аномалии във всички домейни към Министерството на отбраната, описва второ необяснимо явление.
Полицай е наблюдавал голяма сфера, рееща се на неколкостотин метра над земята и на няколко километра от местонахождението му. Когато се насочил към приблизителното й местоположение, което било добре осветено, той установил, че сферата е „по-черен от черен“ обект с ширина около 2 метра.
Кослоски описва, че когато полицаят бил на разстояние около 60 м, черният обект се наклонил на около 45 градуса, преди да се изстреля вертикално във въздуха много по-бързо от всеки дрон, който свидетелят бил виждал преди. Това станало без обектът да издаде никакъв звук. Изчезвайки от полезрението на полицая, който го наблюдавал през предното стъкло, обектът излъчил много ярки червени и сини светлини, които осветили вътрешността на превозното средство толкова ярко, сякаш някой бил запалил фойерверки.
Кослоски допълва, че случаят остава необяснен заради размера на обекта, бързото му ускорение и липсата на каквото и да е смущение на земята под него след изчезването му.
Дискусии след докладите за НАФ
Спекулациите относно източника на неидентифицираните обекти, за които съобщават пилотите, съществуват дълго преди ФАА да започне да ги събира в своите бази данни.
Опитен пилот, който говори под условие за анонимност заради работата си в американската гражданска авиация, предположи пред The Epoch Times, че е възможно някои от тези НАФ да са напреднали проекти на американската армия. Но допълни, че няма начин това да се знае със сигурност, освен ако човек не е „запознат“ с класифицираната програма.
Бившият пилот на Военноморските сили Райън Грейвс свидетелства пред Конгреса през юли 2023 г. за два инцидента, които е преживял край бреговете на Вирджиния Бийч.
През 2013 г., а след това и през 2014 г., Грейвс вижда НАФ, които нямали видими средства за издигане или задвижване, нямали контролни повърхности и не приличали на познати самолети с криле, клапи или двигатели.
По думите на Грейвс, някои от обектите летели в състезателна формация, както е посочено и в други доклади за НАФ на ФАА.
След като многократно вижда такива обекти да правят резки и необяснени маневри на радарните екрани преди повече от 10 години, Грейвс основава Americans for Safe Aerospace, за да предоставя подкрепа, изследвания и образование за пилоти, които са свидетели на неидентифицирани аномални феномени.
„Конкретното определение, което Пентагонът използва за НАФ … е, че демонстрират способности отвъд съвременното технологично ниво. Това е, което подкрепят и моите данни“, заяви Грейвс, описвайки обемистите доклади от пилоти, които е събрал.
Въпреки всичко, той не вярва на теориите, които предполагат, че видяното са американски военни тестове и отбеляза, че това би било незаконно съгласно изпълнителната заповед, която е създала настоящата система за класификация.
„Да ни изложат на технологични новости без да ни кажат би било незаконно“, коментира Грейвс пред The Epoch Times. „То не би било по-различно от това да ми подхвърлят файл със строго секретна информация, за която нямам разрешение. Това е защото не съм ‘запознат’ с програмата. Те имат отговорност да избегнат изтичания [на информация] като тази.“
Какво тогава казват експертите по гражданска авиация за пилотите, които докладват за НАФ?
Ричард Леви, който от десетилетия е пилот в American Airlines и консултант по авиационна безопасност, твърди, че въпреки че никога не е виждал НАФ, самият той подкрепя пилотите, които докладват за тях.
„Стоя зад тях, ако те свидетелстват, че със собствените си очи и преценка са видели нещо, което не могат да обяснят – някакъв самолет или някаква светлина, която няма логика за тях, или няма никакъв трафик на радара, който да обясни това“, посочи Леви пред The Epoch Times.
„Какво са видели, това е различен въпрос. Но стоя зад това, което казват.“
Други хора в индустрията обаче са скептични относно достоверността на докладите на пилотите за НАФ.
Шем Малмкуист, който работи от 40 години в авиацията, включително като пилот на пътнически самолет, професор и консултант по безопасност, сподели пред The Epoch Times, че според него повечето доклади са погрешни идентификации на обичайни явления като космически отломки или сателити, или просто оптически илюзии.
„Това са наистина интересни оптически илюзии. Работата е там, че нашият мозък просто не е еволюирал, за да бъде в такава среда“, обяснява той. „Твоето възприятие, пространството ти, разстоянията, височините, надморските височини – всичко това е просто отвъд начина, по който мозъкът обработва информацията.“
Той твърди, че както авиокомпаниите, така и военните пилоти „не са обучени за визуално възприятие или да гледат различни неща“, а вместо това са подготвени за множество специфични задачи.
„Те виждат нещо и мислят, че знаят за какво говорят. Мислят, че го разбират, но то е… нещо извън тяхната област на експертиза.“
Шон Пручники, авиационен професор в Университета на Охайо и бивш старши научен инженер в Изследователския център „Еймс“ на НАСА, е съгласен, че пилотите не са директно обучени да забелязват необясними явления в небето.
Той е разгледал множество доклади на пилоти за НАФ и е съгласен, че някои са наистина необичайни. Експертът допълва, че пилоти като него са запознати с характеристиките на самолетите.
„Не винаги става въпрос за цветове на сфери и подобни неща, а по-скоро просто за движенията, които видимите летателни обекти извършват, което ги прави интересни“, обясни той и допълни, че пилотите също имат разбиране за аеродинамиката на големи височини.
„Ние разбираме, че от аеродинамична гледна точка, да можеш изведнъж да завиеш или да отидеш право нагоре и да изчезнеш – и от гледна точка на стандарта за човешките възможности – това е изключително необичайно и много, много малко вероятно“.
Пручники отбеляза, че има някои доклади, потвърдени от радар, за обекти, пътуващи за секунди на невероятни разстояния, надвишаващи Мах 30.
„Това е невероятно. Никой не притежава подобно нещо“, заяви той. „Ние все още се борим на планетата с разработването на летателни средства, които могат да поддържат Мах 5 или Мах 6.“
Той също така е на мнение, че въпреки съществуващата възможност радарът да бъде подведен да възприема, че обектите се движат с тези скорости, докладите на пилотите за неидентифицираните аномални феномени все пак трябва да бъдат анализирани. И заключи: „В края на краищата, основният въпрос е, каква заплаха представлява това за безопасността на полетите?“