Летящ автомобил на компанията Alef Aeronautics получи сертификат от федералния авио регулатор на САЩ – за първи път подобно превозно средство получава „законно одобрение за летене“ от правителството.
Летящият автомобил на Alef получи експериментален специален сертификат за летателна годност от Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA). Експерименталният сертификат се издава за превозни средства за цели като научноизследователска и развойна дейност, обучение на екипажи, пазарни проучвания, изложби и демонстриране на съответствие с нормативните изисквания. Това е „първият случай, в който превозно средство от този вид получава законно одобрение за полет от правителството на САЩ“, според прессъобщението от 27 юни на базираната в Калифорния компания Alef Aeronautics.
Сертифицирането е предоставено на Armada Model Zero на Alef, съобщиха от FAA за списание Flying. Armada е предшественик на автомобила Model A на компанията на стойност 300 000 щатски долара, който беше представен през октомври миналата година. „Нашите полети бяха много ограничени без това сертифициране“, заяви говорител на Alef пред изданието.
„Сега това сертифициране ни дава възможност да летим на местата, от които се нуждаем (например в близост до централата ни в Силициевата долина), и за целите, от които се нуждаем (като изложба например).“
Модел А, който в момента е в предварителна продажба, е 100-процентов електромобил, който има възможност за вертикално излитане и кацане. Очаква се той да бъде пуснат в продажба до 2025 г.
Тъй като сертифицирането е предоставено на неговия предходен модел, Model A ще трябва да получи сертификат за летене от FAA. Освен това той ще трябва да отговаря и на стандартите за безопасност, предложени от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA).
„Развълнувани сме да получим това сертифициране от FAA. То ни позволява да се доближим до това да предоставим на хората екологично чисто и по-бързо придвижване, спестявайки на хората и компаниите часове всяка седмица. Това е една малка крачка за самолетите, една гигантска крачка за автомобилите“, заяви Джим Духовни, главен изпълнителен директор на Alef.
Модел А
Понастоящем Модел А се предлага за предварителна поръчка на приблизителна стойност 299 999 щатски долара. Компанията събира напълно възстановим депозит от 1500 долара за „приоритетната опашка“ на предварителните поръчки, а за „общата опашка“ за поръчки депозитът е 150 долара.
В прессъобщение от 24 януари Alef разкри, че компанията е получила повече от 440 предварителни поръчки за своя летящ автомобил, което представлява приходи от близо 132 млн. долара. Това включва голяма поръчка от базирана в Хонконг авиационна фирма.
Alef Model A има за цел да бъде първият летящ автомобил с възможност за движение по улиците и за вертикално излитане. Той е проектиран така, че да се вписва в съществуващата градска инфраструктура за шофиране и паркиране“, заяви компанията.
Model A е нискоскоростен автомобил и може да се движи само със скорост до 25 мили (40,2 км) в час по обществени пътища. „Предположението е, че ако водачът се нуждае от по-бърз маршрут, той ще използва възможностите за полет на Alef“, посочи компанията.
„Летящият автомобил Alef предлага уникално изживяване на полет във всяка посока – напред, назад, надясно, наляво, нагоре, надолу, под ъгъл. Той предлага възможността да заобикаляте проблемните участъци на земята, като летите над тях. Той предлага кинематографична гледка от 180 градуса плюс за безопасен и приятен полет.“
В допълнение към електрическия вариант, Alef възнамерява да предлага своите летящи автомобили с вариант на водородно гориво, който ще бъде на по-висока цена, но с увеличен пробег и полет.
Предизвикателства пред летящите превозни средства
Индустрията на летящите автомобили е все още в начален етап на развитие, но е предизвикала някои сериозни опасения, свързани с безопасността и сигурността. В проучване, публикувано от Националния здравен институт на САЩ (NIH) през септември 2022 г., се посочва проблемът с регулирането на движението на летящите автомобили.
„Веднъж щом въздушните таксита се установят в реалния свят, те ще споделят въздушното пространство с други превозни средства, включително безпилотни летателни апарати, търговски самолети и други въздушни таксита. Доколкото ни е известно, все още няма задълбочени изследвания, насочени към безопасното планиране на това споделено пространство между въздушните таксита“, се посочва в доклада.
„Една проста повреда може да доведе до загуба на активи с висока стойност, загуба на превозното средство и/или наранявания на човешки живот, включително смъртни случаи.“
Освен това фактори като лошо време, пориви на вятъра, неочаквани въздушни събития и гръмотевични бури могат да окажат отрицателно въздействие върху летящите превозни средства. Необходимо е да се обърне внимание и на заплахите за киберсигурността.
Летящите автомобили могат да се сблъскат с по-строг регулаторен контрол, тъй като трябва да отговарят на стандартите за безопасност както на автомобилите, така и на самолетите. Превозните средства като тези, разработвани от Alef, са изправени и пред друго предизвикателство, тъй като са проектирани да излитат от пътища в градска среда, за разлика от специализираните места за излитане.
Alef Model A – летящ автомобил за 300 000 долара получава специален сертификат от FAA
СВЪРЗАНИ СТАТИИ: