• За нас
  • Пишете ни!
петък, 24 октомври, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура и изкуство

Пиета – шедьовърът на Микеланджело

отКалина Костова
3 май , 2024
Пиета – шедьовърът на Микеланджело

Пиета на Микеланджело, Базиликата "Свети Петър", Ватикана (публична снимка)

Страданията на Исус Христос в деня на разпятието са често изобразявани в религиозното изкуство. Сцената, при която Дева Мария поема тялото на своя син, след свалянето му от кръста представлява цяла тема в този вид изкуство, наречена „Пиета“- от латински „съжаление“ или „състрадание“. Темата за скърбящата майка присъства в картини и скулптури на много от майсторите на ренесансовото изкуство, но може би никоя от тях не е по-забележителна от скулптурата на Микеланджело.

„Пиета“ на Микеланджело се превръща в нарицателно за изящество и съвършенство. Създадена е през 1499 г. от един единствен къс мрамор и е с размери 174 см на 195 см.

Погребален паметник

През 1498 г. френския кардинал Жан Билер, който по това време е представител в Рим, поръчва на Микеланджело паметник за гробницата си. Според подписания договор, скулпторът получава за изработването 450 златни дуката при предаване на творбата в срок до една година. Микеланджело изпълнява дадения му срок, малко след като и самият кардинал умира, така че първоначално скулптурата е поставена в параклиса „Санта Петронила“ във Ватикана. През 1749 г. творбата е преместена в Базиликата „Свети Петър“, където е и до днес.

Микеланджело е на 24 години, когато получава тази поръчка. Резултатът е толкова успешен, че значително повлиява кариерата на Микеланджело за разлика от всички предишни негови творби. Пиета бързо се превръща в атракция. Нейният автор обаче е неизвестен за зрителите.

„Пиета“ е единственото произведение, върху което Микеланджело се подписва. Историята за това е разказана от Джорджо Вазари през XVI в. Един ден Микеланджело вижда хора от Ломбардия, които се възхищават на скулптурата му, а един от тях възкликва: „Това е нашият Гоббо от Милано.“ Става дума за Кристофоро Солари, друг известен по онова време скулптор. Провокиран от тази несправедливост, Микеланджело издълбава името си върху скулптурата. После съжалява за проявената суета и Пиета остава единственото му подписано произведение на изкуството: „Микеланджело Буонароти, флорентинецът, направи това.“

Посланията на автора

Микеланджело твърди, че блокът от карарски мрамор, който използва за изработката на тази скулптура, е най-съвършеният, който някога е използвал, и че ще продължи да полира и усъвършенства тази творба повече от всяка друга статуя, която е създал.

pieta
„Пиета“ на Микеланджело, Базиликата „Свети Петър, Ватикана (снимка: Калина Иванова, Епок Таймс България)

Сцената на „Пиета“ показва Дева Мария, която държи мъртвото тяло на Христос след разпятието, смъртта и свалянето му от кръста, преди да бъде положен в гроба. Това е едно от ключовите събития от живота на Девата, известно като Седемте болки на Мария. Това е особено произведение на изкуството дори през Ренесанса, тъй като по онова време многофигурните скулптури са рядкост.

Тези две фигури са изваяни така, че да се появят в единна композиция, която образува пирамидална структура. В нея Микеланджело изобразява и противопоставя мъжкото на женското, живото на мъртвото, голото на прикритото, вертикалното на хоризонталното, посоката надолу и посоката нагоре.

Въпреки че тази статуя не е единствената Пиета, Микеланджело използва художествени похвати, за да направи статуята си уникална:

Младостта на Мария

Вместо да я изобрази като по-възрастна жена на около 50-годишна възраст, изтощена и състарена от скръбта и болката, Микеланджело извайва Дева Мария млада и спокойна. Това ни напомня както за Благовещението и раждането на Христос, така и за нейното вечно място на небето. Напомня за нейната увереност, че синът й продължава да живее. Противопоставя смъртта и тленността на вечната младост и безсмъртието.

Въпреки трагичния характер на тази сцена, в пълната си тъга и опустошение Дева Мария изглежда примирена със случилото се и обзета от благодатно приемане.

Запитан защо е изобразил Двата толкова млада, Микеланджело отговаря:

Нима не знаете, че целомъдрените жени остават свежи много по-дълго от тези, които не са такива? Колко повече това може да се отнася до Дева Мария, която никога не е изпитвала и най-малкото ласкателно желание, способно да промени тялото ѝ?

Върху лицето на Исус също няма признаци на болка и страдание. Микеланджело искал да покаже другото лице на смъртта – като спокойно напускане на света. Христос също е изобразен почти като в спокоен сън, а не като човек, който е бил окървавен и посинен след часове мъчения и страдания.

viber izobrazhenie 2023 04 14 14 45 28 457 1
Изражението на Исус от „Пиета“ на Микеланджело, (публична снимка)

Придържайки Христос, дясната ръка на Девата не влиза в пряк контакт с плътта му, а вместо това е покрита с плат. Това демонстрира свещеността и неприкосновеността на Христовото тяло. Двете фигури са красиви и идеализирани, въпреки страданието си. Това отразява вярата на висшия ренесанс в неоплатоническите идеали, според които красотата на земята отразява небесната красота, така че тези красиви фигури отразяват красотата на божественото.

Неправилно оразмеряване

Тялото на Мария е пропорционално по-голямо. Това има две цели. Едната е Мария да може лесно да държи тялото на възрастния си син, без да изглежда смазана под него. Второ, това ни напомня за Рождество Христово, когато Мария за първи път държи сина си. Това, от своя страна, подсказва за възкресението, когато Христос ще се роди за вечен живот.

За да постигне това, Микеланджело е събрал дрехите в скута ѝ в море от сгънати драперии, за да я направи да изглежда по-голяма. Въпреки че тази драперия изпълнява тази практическа цел, тя също така позволява на Микеланджело да покаже своята виртуозност и превъзходна техника, когато използва свредло, за да дяла дълбоко в мрамора.

Микеланджело е бил толкова опитен в това, че гънките на дрехите и плата изглеждат меки, сякаш могат да се движат от вятъра. Трябва да се отбележи също, че плътта на Мария никога не докосва сина ѝ. Платът винаги ги разделя.

Пирамидална структура

Статуята е изградена така, че главата на Мария е на върха на пирамида или триъгълник. Главата на Исус и лявата ѝ ръка образуват двете хоризонтални точки на пирамидата. Това привлича погледа навътре между тези три точки, като лявата ръка на Мария почти ни подканва към своя син. Перспективата може също така да подсказва за гроба и предстоящото възкресение.

Българската писателка Теодора Димова заявява: „Мариам не е просто една майка, която скърби за мъртвия си син. Тя е поела част от Неговото възкресение. Тя вече е възкръснала с Него, който още лежи мъртъв в скута ѝ. И така двете човешки състояния образуват кръста на композицията – смъртта и възкресението, смъртта и безсмъртието.“

ВИЖТЕ СЪЩО
1 7 14 Chapelle sistine chapel
Постоянството на Микеланджело: урок за постигане на величие
Драматизация на насилствено отнемане на органи в Китай от практикуващи Фалун Гонг, в Тайпе, Тайван, 23 април 2006 г. (Патрик Лин/AFP/Getty Images)
Изтезавани до смърт, защото вярват в Истинност, Доброта, Търпение
kak prizrakyt na komunizma upravlyava nashia svyat
Глава 11: Оскверняване на изкуствата
10 1200x1200 1 e1587532061821
Как Рафаело, „виртуозът на Ренесанса“, улaвя цялостно човешката природа
Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ТЪРСЕНИ ДНЕС

kak se pravi kiselo zele s morska sol

Изпитана рецепта за кисело зеле в бидон

0
0
Плодове хинап (снимка: Ева Иванова)

Хинап (китайска фурма) – 10 ползи за здравето

0
0
Кръгла маса „България в еврозоната – очаквания и реалност“, УНСС, София, 13 октомври 2025 г.

Кръгла маса „България в еврозоната – очаквания и реалност“ (Част II)

0
0
Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
крем супа от тиква

Вкусна крем супа от тиква цигулка

0
0
gettyimages 2227399174 801x534 1

Нови правила на ЕС за CO₂: домакинствата ще плащат с хиляди евро повече

0
0
Оригинален родопски пататник

Вкусен родопски пататник на тиган – лесна рецепта

0
0

Свързани Публикации

Спектакът "Петя и вълкът“

Симфоничният оркестър на БНР поставя „Петя и вълкът“

0
0
На 29 октомври в Първо студио на Българското национално радио почитателите на джаза ще имат възможност да се насладят на специален авторски концерт на изключителния саксофонист Тобиас Хофман заедно с Биг бенда на БНР.

Биг бендът на БНР открива сезона с музика на Тобиас Хофман

0
0
Постановката "Театър" в НТ "Иван Вазов"

„Театър“ – новата на премиера на Народния театър

0
0
b6352e59 b277 4afe 84e2 2be73680decf

„Музикални зографи“ освежава и въздига София

0
0
„Моя прекрасна лейди“

„Моя прекрасна лейди“ ще се играе в Бургаската и Старозагорската опера

0
0
Енергийните министри на ЕС подкрепиха пълното спиране на вноса на руски газ до 2028 година

Енергийните министри на ЕС подкрепиха пълното спиране на вноса на руски газ до 2028 година

0
0
Държавните медии на ККП заявиха за успех, но анализатори посочват очевидни признаци за икономически спад

Държавните медии на Китайската комунистическа партия обявиха икономиката за успех; анализаторите сочат ясни признаци за икономически спад

0
0
Европейски страни подкрепиха призива на Тръмп за примирие по настоящите фронтови линии в Украйна

Европейски страни подкрепиха призива на Тръмп за примирие по настоящите фронтови линии в Украйна

0
0
Кръгла маса „България в еврозоната – очаквания и реалност“, УНСС, София, 13 октомври 2025 г.

Кръгла маса „България в еврозоната – очаквания и реалност“ (Част II)

0
0
Бившият френски президент Никола Саркози постъпи в парижки затвор, за да изтърпи наложената му присъда

Бившият френски президент Никола Саркози влезе в затвор в Париж в изпълнение на присъдата си

0
0
Следваща публикация
img 0209

Лятото идва - да събудим метаболизма

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
  • Китай
    • COVID-19 и Ваксинация
  • Култура и изкуство
  • Наука и технологии
  • Начин на живот
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria