Getting your Trinity Audio player ready...
|
Ново проучване показва, че най-богатият 1% от населението на света произвежда толкова въглероден диоксид, колкото по-бедните 66%
Ново проучване подкрепя критиците, които се възмущават от лицемерието на богатите световни елити, превозващи се с бълващи въглеродни емисии частни самолети, докато в същото време ни убеждават в необходимостта да намалим нашия отпечатък върху климата.
Оказва се, че най-богатият 1% в света отделя приблизително същото количество въглерод, колкото най-бедните две трети в света, според проучване на НПО организацията Oxfam International.
Това означава, че една малка част от световния елит, или 77 милиона души, произвеждат толкова въглероден диоксид, колкото 5 милиарда души, които съставляват долните 66% по богатство, сочи анализът.
Той също така изчислява, че на човек от останалите 99% от населението ще му трябват около 1500 години, за да произведе толкова въглерод, колкото най-богатите милиардери само за една година.
Проучването се основава на изследвания, изготвени от Стокхолмския институт по околната среда (SEI) и разглежда емисиите на групите с различни доходи до 2019 г. От него става ясно, че класата на световните лидери и законотворци, пътуващи с частни самолети, за да водят срещи на високо равнище за предполагаемите опасности от изменението на климата, напълно заслужават обвиненията в лицемерие.
Анализът бе публикуван в момент, когато топ лидери се подготвят за срещата на върха COP28 в Дубай на 30 ноември по въпроси, свързани с климата. Там, подобно на други конференции по темата, някои елитни участници вероятно ще изложат тезата, че обикновените хора трябва да спрат да разчитат на евтината енергия от изкопаеми горива, за да могат да свързват двата края.
„Абсурдно лицемерие“
Световните лидери и политици, които се борят с предполагаемите вреди от въглеродните емисии заради моделите, предсказващи опасно изменение на климата, летят с частни самолети, отделящи много въглерод.
Така например използването на частни самолети по време на миналогодишните срещи в Давос, Швейцария, е увеличило въглеродните емисии четири пъти в сравнение със средното за седмица.
По време на срещата на Световния икономически форум (СИФ) в Давос между 22 май и 26 май 2022 г., от летищата, обслужващи Давос са кацнали и излетели 1040 частни самолета. Това сочи доклад на Грийнпийс от януари т.г. Броят на самолетите, влизащи и излизащи от Давос, се е удвоил през тази конкретна седмица, което е довело до 9 700 тона емисии на въглероден диоксид, което се равнява на около 350 000 средностатистически автомобила. По-голямата част от тези самолети са изпълнявали частните полети на участниците в срещата на СИФ.
Клара Мария Шенк, активист към европейската кампания на Грийнпийс „Мобилност за всички“ (Мobility4Аll), нарече използването на частни самолети в Давос „отвратителен майсторски урок по лицемерие“, тъй като СИФ твърди, че е посветен на Парижкото споразумение относно изменението на климата, целящо да поддържа климатичното затопляне до 1,5 градуса по Целзий.
„В Давос има железопътна гара, но тези хора не могат да си нарушат комфорта и да се качат на влака, дори за разстояние от 21 километра. Наистина ли вярваме, че това са хората, които могат да решат проблемите, пред които е изправен светът?“, пита Клара Мария Шенк.
Подобна е и ситуацията с конференцията за климата COP26 през 2021 г. в Глазгоу, Шотландия, където около 400 световни лидери се появиха с частни самолети, разкрива Daily Mail.
„И всичко това заради „климатични“ преговори, които очевидно биха могли да бъдат проведени също толкова лесно през Zoom или подобна онлайн платформа, както се имат предвид незначителните резултати, до които водят.“, посочва писателят Роджър Л. Саймън, сътрудник на The Epoch Times, в статия, озаглавена „Продължава абсурдното лицемерие на конференциите за климата“.
„Царят на климата“ под прицел
Смята се, че частните самолети отделят 10 пъти повече въглероден диоксид на човек в сравнение с гражданската авиация и около 50 пъти повече в сравнение с влаковете. Като цяло авиацията е отговорна за около 2% от въглеродните емисии в световен мащаб.
Критиките относно използването на частен самолет за пътувания за срещи на върха по климатичните въпроси може да са били фактор за решението на семейството на Джон Кери – специален пратеник по въпросите на климата на президента Джо Байдън, да продаде частния семеен самолет.
Кери си навлече критики, когато през 2019 г. летя с частен самолет до Исландия, за да приеме награда за лидерство в областта на климата. Изчисленията сочат, че при двупосочно пътуване до Исландия с частен самолет се отделят около 90 тона въглероден диоксид. За сравнение, по данни на Агенцията за опазване на околната среда на САЩ (EPA), средностатистическият пътнически автомобил отделя около 4,6 тона въглероден диоксид годишно.
Миналото лято семейството на Джон Кери тихомълком продаде своя самолет Gulfstream G-IV. Година преди това той се опита да оправдае решението си да лети до Исландия, за да приеме наградата, тъй като по думите му „това е единственият избор“ на човек като него, „който пътува по света, за да спечели тази битка“.
„Не съм сигурен, че да летиш по света с частен самолет и едновременно с това да се опитваш да лишиш от работа работниците, които доставят горивото ти, е печеливша стратегия като цар на климата“ – написа сенаторът от Луизиана Бил Касиди в публикация в X (бившия Twitter), в отговор на коментарите на Кери.
Неуспешен опит за добър пример
Друг неуспешен пример за опазване на климата е този на испанския министър на околната среда Тереза Рибера, която се опита да убеди света, че е пристигнала с електрически велосипед на Срещата на върха за климата през юли 2023 г. във Валядолид.
В станало вирусно в социалните мрежи видео с над седем милиона гледания, показано дори от медийни гиганти като Wall Street Journal, Рибера пристига на мястото на срещата, карайки егологичен електровелосипед. Но според очевидци, около 100 метра преди дестинацията, министърката е слязла от лимузина и се е качила на колелото. Камерите дори показват, че ескортът ѝ от лимузини продължава да я придружава през цялото време докато кара ековелосипеда.
Според испанския сайт за проследяване на самолети Falcon Despega, преди това Рибера е пристигнала с частен военен самолет. Екипът на министърката обаче настоява, че не е използвала частен самолет, тъй като офисът ѝ е в Мадрид, който се намира само на около 200 км от Валядолид. Критиците припомят, че Рибера призова за забрана на колите с вътрешно горене до 2035 г.
Искане за свобода на информацията, цитирано от Politico разкрива, че само 18 от всичките 112 полета на президента на Европейския съвет Шарл Мишел между 2019 и 2022 г. са били с гражданска авиация. Което е нищожна цифра, предвид че повечето от тях са били за обсъждане на вредите от изкопаемите горива и изменението на климата. Медията сочи, че Мишел е използвал чартърни въздушни полети при 72 пътувания, включително за разговорите на COP27 и COP26 в Глазгоу година по-рано.
Има ли наистина климатична криза?
1609 учени и експерти от цял свят, от които 321 от САЩ, съвместно подписаха декларацията „Няма извънредна климатична ситуация“, публикувана през месец август тази година. Те отхвърлят съществуването на климатична криза и настояват, че въглеродният диоксид е полезен за планетата.
„Няма климатична извънредна ситуация“, твърди CLINTEL – „Глобална група разследваща климата“ в своята Световна декларация за климата. „Науката за климата трябва да бъде по-малко политическа, докато политиките за климата трябва да бъдат по-научни. Учените трябва открито да обърнат внимание на неточностите и преувеличенията в своите прогнози за глобалното затопляне, докато политиците трябва безпристрастно да калкулират реалните разходи, както и предполагаемите ползи от своите политически мерки.“
Учените посочват в декларацията, че въглеродният диоксид е „съществен“ за целия живот на земята и е „благоприятен“ за природата. Допълнителното количество CO2 води до растеж на глобалната растителна биомаса, като същевременно повишава добивите от култури в световен мащаб.
CLINTEL също така отхвърля пропагандата, че глобалното затопляне е свързано с увеличаване на природните бедствия като урагани, наводнения и суши, и подчертава, че няма „никакви статистически доказателства“ в подкрепа на тези твърдения. „Няма климатична извънредна ситуация.“, заявяват учените. „Следователно няма повод за паника и тревога. Ние категорично се противопоставяме на вредната и нереалистична политика за нулев нетен CO2, предложена за 2050 г.“