Компания Ecojet е описана като „флагмански превозвач за зелена Великобритания“ и ще предлага само ястия от растителен произход
В Обединеното кралство започва дейност първата електрическа авиокомпания, която ще се захранва с възобновяема енергия.
Ecojet – проектът на магната в областта на зелената енергия Дейл Винс – ще стартира в началото на следващата година. Авиокомпанията се състои от няколко 19-местни самолета, които могат да изминат 300 мили. Първият полет ще бъде от Единбург до Саутхемптън. Смята се, че в бъдеще ще има и други по-дълги маршрути. Винс заяви, че се надява след около 18 месеца да въведе 70-местните самолети, които могат да летят до континентална Европа.
Самолетите са конвенционални, а не нови модели. Първоначално те ще се движат с гориво на керосинова основа. След около една година обаче те ще бъдат оборудвани с двигатели, които могат да преобразуват зеления водород в електричество.
„Въпросът как да създадем устойчиви въздушни пътувания измъчва зеленото движение от десетилетия, а Ecojet е най-значимата стъпка към решение досега“, казва Винс в изявление. „Желанието за пътуване е дълбоко заложено в човешкия дух, а полетите без емисии на въглероден диоксид, задвижвани от възобновяема енергия, за първи път ще ни позволят да изследваме нашия невероятен свят, без да му вредим.“
Екологичните характеристики на Ecojet
Авиокомпанията ще сервира на борда си само растителна храна. Смята се, че животновъдството е отговорно за повече парникови газове, отколкото целият транспорт заедно (включително самолетите), така че това решение е в съответствие с екологичните ѝ качества. Съобщава се също, че персоналът ще носи екологични униформи и няма да се сервира пластмаса за еднократна употреба.
Въпреки че Ecojet няма да стартира като електрическа авиокомпания, Винс заяви пред Guardian, че първоначалното използване на гориво на керосинова основа е било от съществено значение за бързото стартиране, осигуряването на самолети и места за кацане и „поддържането на темпото“ на проекта.
„Наистина изглежда като противоречие, но в основата на този проект е преработката на съществуващи самолети и тяхното модернизиране“, казва той пред изданието. „Това е прагматичният подход, който означава, че няма да губим време. Ще изградим инфраструктурата, ще вдигнем самолетите във въздуха и ще сменим двигателите, когато те са налични.“
Според Винс пътуването с неговите самолети няма да ви струва по-скъпо от това с други конвенционални авиокомпании. Той се обръща към масовия пазар, което означава, че в идеалния случай на борда на неговите полети няма да се качат само потребители, които се съобразяват с околната среда.
Въздействието на самолетите върху околната среда
Смята се, че само авиационната индустрия е отговорна за 2,5% от глобалните емисии на въглероден диоксид. Повечето конвенционални самолети се задвижват с бензин, въпреки че някои използват биогорива, които при изгаряне се превръщат в въглеродни емисии.
Емисиите от авиацията са се удвоили от средата на 80-те години на миналия век. Освен това те нарастват с темпове, сходни с тези на другите емисии на въглероден диоксид, което означава, че делът им в тях е почти непроменен оттогава.