Изявените млади кадри Адриана Ангелова и Борис Карагеоргиев споделят какво ще предприемат, ако станат министри на туризма в България
Днес е Световният ден на туризма. Той е определен от Световната организация по туризма (UNWTO) през септември 1979 г. Честването му започва през 1980 г., а датата е избрана, за да съвпадне с годишнината от приемането на Устава на Световната организация на туризма – 27 септември 1970 г. Празникът повишава осведомеността сред международната общност за значението на туризма и неговата социална, културна, политическа и икономическа стойност в световен мащаб.
В празничния ден продължаваме разговора ни с проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедра „Икономика на туризма“ в Университета за национално и световно стопанство (УНСС).
Проф. Янева, какви са най-хубавите подаръци, които можем да поднесем на българския туризъм по случай празника?
Благодаря Ви за чудесния въпрос! Всеки очаква подаръци на празника си, а на нашия любим туризъм би трябвало да поднесем специални! Като университетски преподавател, смятам, че безценни за него са младите таланти, на които цялото ни общество трябва да отдаде почит, защото те са бъдещето на България и на нашата нация. Те са устоят на традициите ни. На тях трябва да предадем най-ценното, което знаем, наред с вярванията и любовта ни към туризма.
Темата за младите таланти като дар за обществото, за бизнеса, в това число и за туризма, през последната година е основна тема в различни форуми, срещи и дискусии. Дълго време бизнесът беше съсредоточен върху инвестициите, материално-техническата база, инфраструктурата и суперструктурата. Оказа се обаче, че младите ни таланти не учат в България, не се връщат и не се развиват в нея и започнахме да губим най-ценния си капитал – човешкия.
Сред нас все пак има голям брой успешни млади хора, заемащи най-високи позиции в управлението на туристически обекти като хотели и туроператорски фирми. Тези млади таланти не са забравили своята Алма-матер, УНСС, най-големия бизнес университет в Югоизточна Европа, и в частност – катедрата „Икономика на туризма”, от която са тръгнали. Повечето от тях сме насочили по стажантски програми, в които са развили своя потенциал и са направили своите първи стъпки в бранша. Връзките ни с тях днес се основават на любов и благодарност. Взаимоотношенията ни, в които вече сме равнопоставени като бизнес партньори, спомагат за засилване на интегритета между средните училища в лицето на тийнейджърите, студентите и хората от бизнеса, възпитаници, не само на нашия университет.
Светът е динамичен, промените се извършват с висока скорост и туризмът в наши дни се различава доста от този преди 10 години. Днес работим по коренно различни правила. С тези наши възпитаници – бизнес партньори – извършваме редица експерименти с цел доближаване на нашия делови и личен живот до този на тийнейджърите, за да не се окаже в един момент, че с тях обитаваме различни галактики. Ние трябва да ги мотивираме през тяхната призма, през техния начин на живот.
Какви инициативи предприемате в тази връзка?
Създаваме видео подкасти в YouTube платформата на катедрата на общочовешки теми с участието на психолози и хора от бизнеса, за да може всичко, което дискутираме, да бъде близо до тях, да събудим интереса им към академичното образование и по-специално към туризма. Това е големият подарък, който му поднасяме. Най-новото са кратките клипчета в Tik Tok и Instagram, защото тийнейджърите са там. Докато си почиват, биха могли да следят предаванията ни. В дискусия на темата за любовта например става ясно, че ако не обичаш професията си, няма как да си успешен в нея, а в тази за лоялността, за която в момента снимаме предаване – че ако не си лоялен партньор, приятел и колега, няма как да бъдеш ценен в сферата, към която си се насочил. По този начин се стараем на бъдем иновативни, за да бъдем максимално полезни и в крак с най-младите.
Работят ли в сферата на българския туризъм млади кадри, които могат да го изведат напред?
Категорично да. Но в сегашната конюнктура на политическия пазар, уви, те не заемат места. Политиката ни не търси млади таланти. Съществуват такива, които са дори в нейните редици, а тя не ги забелязва. Доктор по туризъм, да речем, е член на партия „Демократична България“, работи върху програмата й. Изненадана съм защо такъв експерт не е лансиран, не е предлаган за висока позиция в туризма.
Участниците в политиката са много и големият проблем е, че всеки лобира за свои министри, независимо дали те притежават необходимата компетенция. Ако самите партии започнат да предлагат експертите от своите редици за подходящи политически постове, в случая – за туризма, вярвам, че цялото общество ще отиде да гласува. Самата система или матрицата, в която живеем, омаловажи експертните познания. Нито старите, нито новите партии го правят и ето защо се въртим в порочен кръг, в който доминира недоверието. Понякога сме търсени за съвети, но епизодично, а това не дава резултати. Катедрата ни има консултантски център, който би могъл да прави експертизи и консултантски проекти към Министерството на туризма и Народното събрание, подобно на развитите икономики. Искрено се надявам всичко в най-слабото ни звено – политиката – да се преосмисли, този неефективен модел да се промени и партиите да започнат да лансират сериозни експерти от високо ниво с богат опит.
Бихте ли споменали възпитаници на катедрата Ви, които имат идеи за развитие на българския туризъм и са готови да го оглавят на най-високо ниво?
Много наши възпитаници заемат високи позиции в туристическия бранш. Те са на възраст от 40 до 45 години и имат 15 – 20-годишен опит в областта. С добра преценка и поглед върху голямата картина биха могли да бъдат поне съветници. С удоволствие ще посоча Кирил Радоев, изпълнителен директор на „Интерконтинентал“ от българска страна; Адриана Ангелова с дългогодишен опит в маркетинг и продажби на „Хилтън“, понастоящем Директор „Бизнес развитие“ в Sofia Hotels Management, НИКМИ АД (включваща хотел „Милениум“ и други емблематични хотели); Дарина Сулева, която управлява 5-звездни летни морски хотели; Ася Панджерова, доцент в катедра със собствени компании за управление на европейски проекти и хотели в Несебър и Банско; младия предприемач, когото не бих пропуснала в никакъв случай, Борис Карагеоргиев от сферата на туроператорския бизнес; д-р Виолета Донева от „Демократична България“, с която заснехме подкаст за туризма, политиката и бизнеса.
Надявам се останалите многобройни наши възпитаници, заслужаващи да бъдат споменати, да не се засегнат. За някои, с които не контактуваме, знаем, че развиват международен бизнес от висока класа. Споменавам само тези, които поддържат тесни връзки с университета ни. Тези, които предават опита си и чрез участието си в многобройни мероприятия стимулират студентите, показвайки им, че имат възможности за реализация в България, дори на завидни световни нива.
Ако те станат министри на туризма в България…
Адриана Ангелова
Като Cluster Director of Business Development в Sofia Hotels Management, Адриана Ангелова ръководи два от най-забележителните столични хотела – Grand Hotel Sofia и Grand Hotel Millennium Sofia, както и Kings’ Valley Medical and Spa Hotel в сърцето на Розовата долина в Казанлък.
Адриана започва своята кариера в хотелиерството в туристическата агенция „Орбита”. Паралелно с това завършва бакалавърска степен по туризъм в УНСС.
През 2001 се присъединява към екип „Продажби“ на Hilton Sofia и става част от разработването и стартирането на мащабния проект. Работата в международна верига й дава възможност да надгради компетенциите си в Hilton University. След 10 години работа в структурата, Адриана застава начело на екип „Продажби“. Възможностите в организацията я отвеждат в Румъния, в емблематичния Athenee Palace Hilton Bucharest, където ръководи отдел „Маркетинг и Продажби“
След 16 години работа във веригата Hilton Адриана приема предизвикателството да стане част от ръководството на българска верига със седем зимни и летни хотела. В следващите шест години работи по разнообразни проекти в hospitality индустрията с местни и международни партньори и се специализира в развитието на млади таланти. Днес Адриана е един от менторите към NHL Stenden University, Холандия. Тя е чест гост на УНСС в ролята си на актуален глас на бизнес културата в бранша, гост-лектор на различни секторни конференции и мотивационен говорител на церемонии по дипломиране.
От есента на 2022 година Адриана поема ръководството на Sofia Hotels Management, като Cluster Director Of Business Development на Grand Hotel Sofia, Grand Hotel Millennium Sofia и Кings’ Valley Medical and Spa Hotel с общ капацитет от 788 помещения за настаняване, 36 конферентни зали и 12 заведения.
Г-жо Ангелова, ако станете министър на туризма в България, какви задачи ще си поставите най-напред за решаване?
Преодоляването на предизвикателствата пред българския туризъм изисква комплексен подход с едновременно ангажиране на държавата, бизнеса, местните общности и специалистите в сектора. Със сигурност най-разумното решение би било сформирането на работни групи с различни институции и представители на бизнеса, професионалните и неправителствените организации и университетите, с които да се създаде ясен и конкретен план, в който да има точни цели и стъпки за постигането им в определени срокове.
В първоначалния си вариант работните групи ще се фокусират върху дълго отлагани реформи в бранша, сред които диверсификацията на сектора и развитието на България като целогодишна дестинация с изградена адекватна инфраструктура. Изграждането на силен и разпознаваем туристически бранд с правилно маркетиране на съответните пазари, освен за летен и зимен туризъм, следва да се представи и като дестинация за конферентен, културен, еко-туризъм, селски и планински туризъм. Това ще допринесе за цялостното развитие на туризма в България. Наблюдавайки тенденции в търсенето, свързани с физическото и психическо здраве, имайки предвид и природните ресурси, с които разполагаме, особен фокус бих поставила и върху развитието на балнео, спа, уелнес и здравния туризъм.
Несъмнено, една от групите ще бъде ангажирана с развитието на устойчивия туризъм в страната и развитието на селските райони. С фокус върху природата, традициите на България и автентичните ястия, еко и селският туризъм могат да привлекат нов тип туристи и да помогнат за опазването на природното богатство на страната.
Съвместната работа с Министерство на културата и културните институции е от голямо значение. Насърчаване провеждането на фестивали и културни събития ще допринесе за привличането както на местни, така и на чуждестранни посетители, като съответно и до повишаване на икономическите резултати в съответните общини.
Ще се стремя към засилване на съвместната дейност с университетите и създаване на нови специализирани програми за обучения, насочени не само към редовия персонал, но и към мениджмънта в туризма. Бих насочила усилия към създаване на реално работещи хотели, агенции и заведения към университетите, за придобиване на опит в реална среда чрез задължителни стажове. Това ще допринесе за по-добро разбиране на теорията и повишаване на цялостната квалификация, която в последствие ще доведе до повишаване квалификацията на кадрите в бранша, по-добро обслужване и по-висока удовлетвореност на гостите при ползване на предлаганите от дестинацията услуги.
Ясната стратегия на Министерството на туризма и съвместната му дейност с държавните и местни институции ще създаде механизъм за подкрепа на малките и средни предприятия в туризма чрез финансови инструменти за обучения. Необходими ще бъдат ясни и точни критерии за постигнати резултати след преглед и актуализация на законодателството в туризма за отговаряне на съвременните нужди. Ще се прилагат стриктно стандартите за качество.
Сред основните фокуси на министерството ще бъдат също така създаване на стабилни партньорства с международни туристически организации, редовно участие в международни туристически изложения на ключови пазари и организиране на опознавателни турове за потенциални партньори и журналисти. Целта ще бъде взаимодействие с подобни сектори извън страната и постепенно репозициониране на България на международната сцена.
Борис Карагеоргиев
Борис Карагеоргиев, управител на „Мистрал травел“, е на 28 години. Казва, че пътят му „случайно“ се е отправил към туризма, макар че в семейството му има такава традиция от страна на майка му.
На шестнадесет годишна възраст, като ученик в 9-та Френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“, организирайки дневно забавление за съучениците си в нощен клуб, разбира, че усилията в тази дейност му допадат и започва да организира подобни събития.
19-годишен е поканен от управата на нощен клуб в София да привлича млади клиенти. Започва работа като хост-управител и увеличава значително броя на посетителите в заведението.
Малко по-късно, след закупуване на правото да ползва световната марка „Мистрал“, създава собствено дружество за организиране на събития – „Мистрал травъл енд ивентс“ (Mistral Travel and Events),
Воден от желанието си да опознае корпоративната среда, известно време работи в колцентър, където добива сериозен опит по отношение на организацията и работните системи и контрола на подобни звена.
С подкрепата и насоките на семейството си, на 21-годишна възраст създава собствено дружество, което първоначално организира събития по случай Студентския празник 8 декември, а днес работи успешно с 90% от хотелите в Банско, с повече от 12 хотела в Пампорово, както и с многобройни нощни клубове и механи. Осигурявайки участия на артисти от високо ниво, „Мистрал травел енд ивентс“ се превръща в едно от водещите дружества в тази сфера.
По време на пандемията от Covid, когато туристическата дейност намалява значително в световен мащаб, заедно с екипа си, започва да организира посещения на български хотели от български туристи. Чрез тази промяна на линията си, дружеството устоява по време на кризата.
През 2021 година, с подкрепата на екипа и семейството си, регистрира ново дружество на марката „Мистрал“, организиращо чартърни полети, почивки и екскурзии в далечни страни. Първото събитие е чартърен полет до Египет – в сътрудничество с голяма фитнес верига там осигурява спортни дейности и забавления.
На 26 годишна възраст Борис Карагеоргиев, заедно с българин, живеещ в чужбина, организира чартърен полет на 268 души, вкл. многобройни известни артисти, до Доминиканската република за новогодишно забавление, с което дружеството „Мистрал“ добива голяма популярност.
Отново на 26 годишна възраст, веднага след дипломирането си като магистър по туризъм в УНСС, Борис Карагеоргиев става докторант по специалността „Маркетинг на туроператорската дейност“ в катедрата по икономика на туризма към университета. Приема предизвикателството да се развива академично и го преплита с бизнес стратегията си – достъпът до способни млади хора увеличава значително възможностите за нарастване на младежкия екип на дружествата му. Същевременно е готов да оказва помощ и да споделя опит с колегите си от университета.
Преди близо 2 години Борис Карагеоргиев създава бранда „Медико конгрес“. Дружеството работи с големи фармацевтични компании в България, организирайки симпозиуми, конгреси, лекции, представяне на продукти и други събития от професионален и увеселителен характер за фармацевтичната гилдия. Новото начинание му дава възможност да контактува отблизо със специалисти фармацевти, лектори, потребители и производители от сферата на лекарствената индустрия и поражда ново желание за развитие на целия му екип.
Г-н Карагеоргиев, ако станете министър на туризма в България, какви задачи ще си поставите най-напред за решаване?
Въпреки крехката си възраст често мисля какво бих могъл да направя за просперитета на българския туризъм и мечтая да стигна до политическо ниво, от което да мога да допринеса максимално за това. На този етап се стремя да осигуря голям брой работни места.
Вярвам, че потенциалът на туризма ни е голям и ако стана министър, ще си поставя следните задачи: стимулиране на българските туроператори с цел увеличаване броя на входящите туристи; обмяна на опит и сътрудничество между България и страни с много развит туризъм като Италия, Тунис и Египет; усилено развитие на SPA и Welness туризма за максимално използване на природните ни богатства.