Getting your Trinity Audio player ready...
|
Въпреки че компанията заяви, че решението е взето по икономически причини, присъствието на автомобилния производител в Синдзян се превърна в източник на етични разследвания през годините
Германският автомобилен гигант „Фолксваген“ (Volkswagen Group) заяви миналата седмица, че ще продаде операциите си в далечния западен регион Синдзян в Китай, като се позова на необходимостта да поддържа бизнес конкурентоспособността си и подчерта, че компанията е насочена предимно към производството на традиционни автомобили с бензинови двигатели – фокус, който все повече се разминава с бързото възприемане на електрическите превозни средства в Китай.
Volkswagen имаше съвместен завод за сглобяване в Урумчи, столицата на Синдзян – където китайският комунистически режим е обвинен в извършване на масови нарушения на човешките права – както и тестова писта в региона.
Автомобилният производител заяви, че конкурентният натиск нараства, тъй като търсенето на електромобили на китайския пазар продължава да се увеличава. Например през юли и август половината от всички продадени автомобили в Китай са били нови електромобили или plug-in хибриди, показват данните от индустрията.
„В този контекст съществуващият производствен капацитет за автомобили с вътрешно горене ще бъде постепенно намален през следващите години“, заяви компанията в изявлението си от 27 ноември, отбелязвайки, че много от китайските ѝ обекти са в процес на преустройство или вече са преустроени за производство на електромобили въз основа на търсенето на клиентите. „Алтернативни икономически решения ще бъдат разгледани в отделни случаи. Това важи и за съвместния обект в Урумчи.“
Собствеността върху завода и тестовата писта в Синдзян ще бъде прехвърлена на партньора на „Фолксваген“ в съвместното предприятие, SAIC Motor, който е собственост на шанхайското правителство. Цената на сделката не беше оповестена.
Противоречия около присъствието в Синдзян
Въпреки че автомобилният производител заяви, че решението е взето по икономически причини, присъствието на „Фолксваген“ в Синдзян се превърна в източник на политически и етични разследвания през годините.
Volkswagen и SAIC построиха завода за сглобяване в Урумчи през 2012 г., за да произвеждат достъпни автомобили за по-слабо развитите вътрешни райони на Китай. Но с нарастването на международната критика към действията на Китайската комунистическа партия в Синдзян – включително изграждането на обширна мрежа за наблюдение и задържането на повече от 1 милион уйгури в т.нар. лагери за „превъзпитание“ – „Фолксваген“ е подложен на все по-голям натиск да обясни операциите си там.
Критиците поставиха под въпрос дали в някоя част от веригата за доставки на „Фолксваген“ е използван принудителен труд. Проучване от месец май на Мемориалната фондация за жертвите на комунизма описва Синдзян като дом на „най-голямата система за държавно наложен принудителен труд в света“, която включва интернационални лагери и принудителни трудови трансфери в името на „намаляването на бедността“.
Volkswagen отдавна поддържа позицията, че не знае за използването на принудителен труд в съоръженията си в Синдзян. През декември 2023 г. компанията съобщи на инвеститорите, че вътрешният ѝ одит не е установил „никакви индикации за използване на принудителен труд или принудителни работници сред служителите“ в комплекса в Урумчи.
Критиците обаче твърдят, че интервютата на място с уйгурски работници са ненадеждни в принудителната среда на ККП.
Акционери, защитници на човешките права и двупартийни членове на Конгреса на САЩ оттогава призовават „Фолксваген“ да напусне Синдзян.
През февруари представителите Майк Галахър (републиканец от Уисконсин) и Раджа Кришнамурти (демократ от Илинойс) написаха писмо до главния изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме, призовавайки компанията да спазва Закона за превенция на принудителния труд на уйгурите, който автоматично приема, че всеки продукт, идващ от Синдзян, е продукт на принудителен труд, освен ако не бъде доказано противното с „ясни и убедителни доказателства“.
„Volkswagen не трябва да се опитва да отхвърля или омаловажава доказателствата за принудителен труд на уйгурите във веригата си за доставки, когато Законът за превенция на принудителния труд на уйгурите изрично забранява вноса в Съединените щати на всякакви продукти, независимо от размера, произведени изцяло или частично с такъв принудителен труд“, пишат законодателите.
Сред групите, които призоваха за оттегляне на Volkswagen, беше и Междупарламентарният алианс за Китай (IPAC), група, която обединява стотици законодатели от 35 държави, за да се справи с предизвикателството, поставено от Пекин. Тя приветства обявлението от 27 ноември като „значителна победа за всички, които са се борили за това с години“.
„За компаниите, които все още печелят от тези злоупотреби, това служи като ярко напомняне: Нито една марка не може да игнорира нарушенията на човешките права, без да застраши репутацията и етичната си позиция“, заяви основателят и изпълнителен директор на IPAC Люк де Пулфорд пред The Epoch Times.
„Време е и другите да последват примера или да се изправят пред последствията.“
Volkswagen не е единствената западна компания, която се изтегля от Синдзян. BASF, най-големият производител на химикали в света, обяви през февруари, че ускорява оттеглянето си, след като се появиха съобщения, че партньорът му в съвместното предприятие, Xinjiang Markor Chemical Industry, е придружавал служители на ККП при посещения в домовете на уйгурски семейства като част от кампания в целия регион за шпиониране и сплашване.
„BASF няма индикации, че служители на двете съвместни предприятия в Корла са били замесени в нарушения на човешките права“, заяви германската компания по това време.