Спектаклите на американската компания за сценични изкуства „Шен Юн“ под надслов „Китай преди комунизма“ възраждат на сцената традиционната китайска култура
„Красотата на танцуващите божествени същества“ – това в превод от китайски означава името на компанията за сценични изкуства „Шен Юн“. Създадена през 2006 г. в Ню Йорк, тя се заема с благородната мисия да възроди традиционната, петхилядолетна китайска култура, вдъхновена от божественото – такава, каквато е била преди комунизма. „Шен Юн“ започва с една единствена артистична трупа от еднакъв брой танцьори и музиканти. Днес, трупите вече са осем и ежегодно гастролират на световните сцени на пет континента, за да представят своето изкуство. Програмата на „Шен Юн“, която се обновява всяка година, е наситена с прецизна хореография, изящни, ръчно изработени костюми, оригинална музика, обединяваща източни и западни музикални инструменти, и не на последно място – зрелищни дигитални ефекти.
Но скоро след създаването на „Шен Юн“, на другия край на света Китайската комунистическа партия (ККП) започва да крои подмолен план, за да отстрани американската артистична трупа от бизнеса. Целта е да наводни пазара с десетки конкурентни групи – точно 60 на брой. Което да доведе до краха на „Шен Юн“. Идеята е, че публиката би предпочела китайско представление с официална държавна подкрепа, пред такова на дисиденти от Ню Йорк, опитващи се да възродят „5000 години китайска цивилизация“.
Но за разочарование на китайския режим се оказва, че малцина се интересуват от спонсорирани от Пекин спектакли. Те не правят особено впечатление на публиката и днес са почти забравени.
Междувременно „Шен Юн“ – който вече наближава 20-ата си годишнина – всеки сезон пълни театрални зали по целия свят.
Какво кара режимът в Пекин толкова отчаяно да се опитва да попречи на представленията на „Шен Юн“ и на публиката да ги посещава? Как „Шен Юн“ постигна такова световно признание? Свързани ли са тези два въпроса?
Най-големият страх на ККП
ККП наблюдава „Шен Юн“ от самото създаване на групата. Вниманието ѝ е съсредоточено върху двучасовите спектакли, които включват етнически и фолклорни танци от над 50-те етнически малцинства в Китай като монголци и тибетци, чиито култури режимът се опитва да заличи. Белкантовите песни с духовни текстове за Твореца и смисъла на живота рязко контрастират с атеизма, който партията налага на своите граждани. Сюжетите на танците, които рисуват жива картина на герои, императори и други знатни фигури от китайската история са в разрез с историята, която комунистическият режим се опитва да пренапише.

Но основната причина за страха и ненавистта на ККП към „Шен Юн“ е само една – основателите на компанията практикуват Фалун Гонг.
Фалун Гонг, известен също като Фалун Дафа, е мирна духовна практика, основана на принципите Истинност, Доброта, Търпение. Тя е представена в Китай през 1992 г. от нейния създател – г-н Ли Хонгджъ. Поради големия здравословен и морален ефект върху практикуващите, само за 7 години последователите на духовния метод в източната държава наброяват между 70 и 100 милиона души.
Изплашен от огромната популярност на Фалун Гонг, чийто брой надвишава този на членовете на ККП, тогавашният партиен лидер Дзян Дзъмин издава на 20 юли 1999 г. еднолична заповед за неговото изкореняване.
Оттогава насам в Китай, където всяка религиозна дейност извън държавния контрол е криминализирана, практикуващите Фалун Гонг са подложени на жестоко преследване. Свидетели, правозащитни организации, доктори, журналисти, политици, адвокати и активисти са регистрирали многобройни случаи на масови арести, принудителен труд, изтезания, промиване на мозъци и дори насилствено отнемане на органи от живи практикуващи Фалун Гонг от страна на китайския режим. Това грубо потъпкване на човешките права в Китай продължава с пълна сила и днес.
Въпреки студения геноцид срещу неговите симпатизанти в източната държава, днес Фалун Гонг се практикува в над 100 държави по света, включително България. Философията на учението е преведена на над 50 езика, включително и на български.

Бивш шпионин ККП дезертьор свидетелства през 2005 г. колко много популярността на Фалун Гонг извън граница тревожи ККП.
Чън Юнлин работи в китайското консулство в Австралия от 2001 година, където му е възложено да шпионира практикуващи Фалун Гонг. Впечатлен от тяхното поведение, съответстващо на трите принципа на практиката Истинност, Доброта, Търпение, в крайна сметка го вдъхновява да разкрие усилията на режима за транснационално преследване на симпатизантите на духовното учение.
Той споделя пред The Epoch Times, че ККП възприема Фалун Гонг като основна заплаха за режима, но описва, че това е губеща за режима битка, тъй като мирните демонстрации по света и усилията да се спре преследването продължават, а практикуващите отказват да се отрекат от вярата си.
Журналист, вербуван от ККП и нейните усилия за глобална пропаганда за оклеветяване на Фалун Гонг и свързаните с него организации, разкрива пред The Epoch Times, че според агенти на режима в Пекин, те са „изчерпали всички средства“ срещу „Шен Юн“, освен убийство. След повече от 10 години неуспешни опити да спре компанията за сценични изкуства, усилията на ККП рикошират като силен удар по самочувствието ѝ.
От дипломатически натиск до бомбени заплахи
Мисията за възраждане на някога изгубена цивилизация сама по себе си е много смело начинание. Но тази мисия става още по-предизвикателна, когато срещу нея се бори в продължение на години добре финансиран авторитарен режим.
Неспособността на ККП да „елиминира“ Фалун Гонг измъчва и настоящия партиен лидер Си Дзинпин. Агенти на ККП в чужбина работят усилено, за да не може техният лидер да вижда демонстрации, свързани с Фалун Гонг или реклами на „Шен Юн“. За тяхно разочарование популярността на „Шен Юн“ и свободата на словото в демократичните общества възпрепятстват усилията им.
Информатори разкриха през 2022 г. пред The Epoch Times, че Си е събрал ключови агенции и е заповядал масова, транснационална кампания срещу Фалун Гонг. А именно – да засилят преследването на духовния метод в чужбина, съсредоточавайки усилията си върху основани от негови последователи организации, като „Шен Юн“, заради глобалния престиж на компанията.
Членове на „Шен Юн“ споделят пред американската медия, че са били обект на тормоз от самото му създаване, като са предоставили най-различни доказателства, включително смъртни заплахи.
Инцидентите са от най-различно естество, като физическа разправа или саботиране на превозни средства. В един случай механик, който проверявал изправността на гумите на автобусите на компанията, свидетелства, че са били пробити по начин, без да се забелязват пробивите. Но те са били изчислени така, че гумите да се спукат при висока скорост, което би могло да доведе до тежки травми и дори смъртта на артистите.

Китайски официални лица отдавна използват дипломатически натиск, за да убедят театри – или в случая с Европа – правителства, които управляват държавните театри – да отменят представленията на „Шен Юн“. Тези усилия са добре документирани от местните медии. Европейски официални лица изразяват възмущение, че чужд режим се опитва да им диктува какво представлява изкуство. В много случаи местни служители споделят с медиите кореспонденция от китайски посолства, в която се иска отмяната или бойкотирането на „Шен Юн“.
Но има случаи, в които китайският режим успява.
Кралският театър в Мадрид отстъпи през 2019 г. пред китайския дипломатически натиск. Театърът отмени представленията на „Шен Юн“ без уведомление на притежателите на билети. Неправителствена организация се обадила тайно в китайското посолство в Мадрид и записала думите на китайския посланик в Испания Лу Фан, че е убедил театъра да отмени представлението. Той уверил главния мениджър, че не може да си позволи да загуби китайския пазар.
Подобни събития има и в Южна Корея, където местните организатори на „Шен Юн“ се сблъскват с рутинни отмени или откази от театри през годините. Китайското посолство в Сеул направи рядко публично признание през 2023 г., че е карало корейски организации като националната телевизия КБС, да не позволяват на „Шен Юн“ да се представя в техния театър.
От 2016 година китайският режим добави културните представления и театрите като подпрограма на глобалната си стратегия за икономическо развитие – инициативата „Един пояс, един път“. ККП създаде „Международната лига на театрите по Пътя на коприната“ – съюз от 130 театъра и културни институции по света, с прогнози за 24 милиона зрители годишно.
Китайският режим също така води кампании за дезинформация. Като например неверните твърдения, че „Пекинската държавна танцова академия“ е поставила началото на класическия китайски танц, докато всъщност той е много древна форма на изкуство. ККП подкрепя мрежи от ботове в социалните медии, които подхранват негативна пропаганда спрямо „Шен Юн“.
Последните опити за намеса в спектаклите на компанията включват „суотинг“ (swatting – англ.). Това е подаване на фалшив сигнал за спешна ситуация (като активен стрелец или ситуация със заложници), за да се предизвика мащабна, въоръжена полицейска реакция (SWAT екип) на адреса на жертвата.
През февруари операта „Кенеди център“ във Вашингтон беше евакуирана в деня, в който „Шен Юн“ трябваше да започне серия от 12 представления. Към театъра беше отправена фалшива бомбена заплаха, която съвпада с модела на подстрекателски заплахи срещу представления на „Шен Юн“ по целия свят. В няколко случая правоохранителните органи са потвърдили, че съобщенията произхождат от Китай.

Какво стои зад успеха на „Шен Юн“
„Шен Юн“ е водещата в света компания за класически китайски танци. Двучасовото представление се състои от около 15 сценки, които включват сюжетни, етнически и фолклорни танци, както и оригинална музика и песни, изпълнявани в традиционния стил белканто на китайски език. Много характеристики на продукцията са уникални: патентован дигитален фон, който превръща сцената в триизмерно преживяване; оркестър на живо, съчетаващ древни китайски със западни симфонични инструменти.
Диригент на оркестъра на една от осемте трупи, както и на Симфоничния оркестър на „Шен Юн“ е българинът Милен Начев.
Спектаклите на „Шен Юн“ не са просто зрелищна хармония от цветове, музика и танци, които галят сетивата. Те са балсам за душата със своето послание за ценността на добродетелите, традициите, историята и националната идентичност, вярата в божественото и твърдата увереност, че доброто в крайна сметка винаги ще надделее над злото. Точно това кара зрителите да напускат залите с оптимизъм, въодушевление и удовлетворение, като част от тях се завръща в театрите ежегодно, за да гледа обновената програма.
Изкуството на „Шен Юн“ е ренесанс на културата на една цивилизация, която Културната революция на Мао унищожи в своята кампания срещу „четирите старини“ – старите обичаи, старата култура, старите навици и старите идеи. Ето защо мотото на „Шен Юн“ е „Китай преди комунизма“ – надслов, с който китайският комунистически режим никога няма да се примири. Това е и причината, поради която засега представленията не могат да бъдат изнесени на територията на източната държава.
Но извън Китай „Шен Юн“ радва милиони зрители със своето впечатляващо сценично изкуство. Сред тях са знаменитости, като актрисата Кейт Бланшет, дизайнерката Дона Каран, китаристът на Queen, Брайън Мей, принцеса Лиа Белгийска, френският принц Жан Орлеански, британският лорд Стърлинг, принцеса Беатрис Мари Каролайн Луиз Франсоаз от Бурбон-две Сицилиил.
Българската оперна прима Райна Кабаиванска посети спектакъла на „Шен Юн“ в Модена, Италия на 19 януари 2020 г. Световноизвестното сопрано нарече видяното „съвършенство“ и „магия“, и го описа с думите:
„Това беше магия. Наистина беше магия от цветове, хармония и съвършенство. Трябва да кажа, че в живота си съм гледала много представления, много балети, но такъв професионализъм наистина е рядкост… Сякаш има дух, който ръководи тези прекрасни артисти. Наистина съм щастлива, че бях част от тази магия.“

По време на турнето за сезон 2024-2025 г., осемте трупи на „Шен Юн“ гастролираха в над 200 града на пет континента.
Българските зрители могат да гледат представленията в редица градове на Австрия, Чехия, Дания, Франция, Германия, Италия, Латвия, Нидерландия, Норвегия, Полша, Испания, Швеция, Швейцария и Великобритания, тъй като засега „Шен Юн“ няма спектакли в България. Билетите за предстоящия сезон 2025-2026 могат да се закупят на официалния сайт на компанията.
















