• За нас
  • Пишете ни!
четвъртък, 30 март, 2023
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн
Дарение
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура и изкуство

„Акварелът е поезия“ – международно триенале „Духът на акварела” (12 юли – 11 август)

отАлександра Ботева
4 август , 2022
„Акварелът е поезия“ – международно триенале „Духът на акварела” (12 юли – 11 август)

„Интернационалното акварелно общество рисува своята култура“

Важно място в културния афиш на Варна това лято заема третото издание на Международното триенале „Духът на акварела” (12 юли – 11 август). Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ е домакин на внушителната експозиция, в която участват 352 акварелни творби на художници от 55 държави.

Всеки акварелист присъства с по една одобрена от журито на фестивала творба, като оригиналните картини са поместени на първия етаж на галерията.

Gallery Image
Международното трианале „Духът на акварела“ (12 юли – 11 август) в Градската художествена галерия – Варна
(снимка: „Епок Таймс“)

Основен организатор на форума е фондация „Международно акварелно общество – България“. Фестивалната част на триеналето беше открита на 12 юли и продължи до 16 юли с майсторски демонстрации на наши и чуждестранни акварелисти, паралелни изложби в четири варненски галерии и други съпътстващи събития.

В деня на откриването на Международното триенале „Духът на акварела” 2022 г. художници и ценители се събраха, за да отпразнуват това уникално събитие. От 2016 г. на всеки три години форумът обогатява духа на акварелното изобразително изкуство, като позволява почитателите му да проследят и развитието на творческите умения и търсения на художниците, които намират своето постоянно място сред участниците във форума.

Gallery Boris Georgiev
Откриването на изложбата „Духът на акварела“ на 12 юли 2022 в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ – Варна (снимка: „Епок Таймс“)

Тази година 25 отличили се художници от България, Китай, САЩ, Русия, Италия, Испания, Украйна, Перу и др. получиха награди, които освен парични, бяха и различни материали за акварел, както и възможност за излагане на самостоятелна изложба в една от частните галерии във Варна.

В настоящото, както и в предишните 2 издания на триеналето, се включват и дебютанти. На въпроса какво мотивира участието ѝ Татяна Георгиева отговаря с усмивка: „За мен е огромна чест и приятна изненада, че творбата ми беше избрана и е изложена заедно с творбите на такива майстори на акварела и утвърдени имена от цял свят. Това е един допълнителен стимул, освен чистото, неподправено удоволствие от рисуването, да работя и да се развивам в акварела“.

Tatyana Georgieva
Младият автор Татяна Георгиева с творбата си „Златната планина“ в Международното трианале „Духът на акварела“ във Варна (снимка: Костадин Костадинов / „Епок Таймс“)

В рамките на триеналето се провеждат демонстрации на живо. В рамките на всяка една демонстрация артистът представя своя любима акварелна техника, като публиката в Музикалната зала на галерията имаше възможност да наблюдава отблизо процеса на създаване на уникален акварел, споделяйки творческата емоция на художника. Съорганизатор на триеналето сподели, че няма друго изкуство като акварела, в което за 1 час художникът да направи такава емоционална, лична изповед. Сякаш на шега той илюстрира мисълта си с известната сред акварелното общество поговорка, че докато на художник с масло му трябват 2 години, за да нарисува картина, то на акварелиста му трябват 2 часа… и още 2 години, за да се възстанови от емоцията.

По време на демонстрациите всеки художник разказваше на събралите се любопитни зрители за качествата на любимите си акварелни бои и четки, самоделни инструменти, както и предпочитаната марка хартия. Дълбокото въздействие на демонстрацията обаче беше свързано именно с проявените пред публиката емоции на художника в действие, неговия замах като част от индивидуалистично приложена техника на рисунъка, на избора, нанасянето и преливането на цветовете, прилагането на интересни техники за изваждане на преден план на избрано изображение и много други утвърдени или индивидуални похвати в акварелното изкуство.

Първият художник, който отбеляза началото на 3-дневните демонстрации, беше номинираният в триеналето Хари Атанасов. Той завършва Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий“, специалност живопис и работи като учител по изобразително изкуство в СОУ „Владимир Д. Майстора“ в Кърджали, където е един от основателите на паралелките по изкуствата. Понастоящем пастор в Кърджали, по време на своята демонстрация богословът-художник сподели пред публиката: „Изкуството е естествена нужда, не го превръщам в идол, за да не стана роб на самия себе си. Понякога и аз като човек попадам в клопката на съвременните проблеми, но оставам в търсене на светлината…“. За „Епок Таймс“ художникът разказа, че темата за борбата между материалното и нематериалното е водеща в творчеството и житейския му път.

Атанасов
Хари Атанасов с творбата от демонстрацията си по време на фестивалната програма на трианалето „Духът на акварела“ (12 юли – 11 август) в Градската художествена галерия – Варна (снимка: „Епок Таймс“)

Художникът Парашкев Фереджанов, завършил в Национална художествена академия в специалност „Приложна графика – плакат“ се включи в панела с демонстрациите по изключително въздействащ начин. Художникът работи в печатни издания и рекламни агенции 50 години, като сподели, че всичко, което прави сега за 5 минути, е всъщност 5 минути и петдесет години. Пред екипа на „Епок Таймс“ той разказа, че се е случило да преподава рисуване в школа в чужбина и е бил много близо до децата, които ще учат изкуство и искат да се подготвят, както и до възрастните хора, които с удоволствие идват да рисуват. Разказвайки ни, че всички те са искали да рисуват гипсови отливки и други ренесансови обекти, художникът обясни, че не трябва да се пропускат тези основи, защото там се научаваш на полутонове, че трябва да има светлина, сянка, колонна сянка, рефлекс. „Иначе рисуват с линия и се чудат“, разказа художникът и продължи „Линия няма в природата, всичко е светло и тъмно, има граница между светло и тъмно, но пак не е черта, не е линия, а всичко е меко“. В края на разговора г-н Фереджанов сподели: „Ненавиждам пошлото, простащината. Особеност на младите поколения е опростяване на морала. Не искам да казвам кой е виновен за това… има цели телевизии, които допринасят за това. Така наречената „чалга“ у нас, такава дума нямаше преди. Това е най-простото възприемане на нещата. Ние трябва да се стремим към обратното, претендирайки, че сме цивилизован свят.“ В демонстрацията си художникът използваше боя стик акварелен ефект, като присъстващите следяха отблизо високото му художествено майсторство.   

Parashkev Feredzhelov
Парашкев Фереджанов от София по време на демострацията си в акварелния форум „Духът на акварела“ 2022 г. (снимка „Епок Таймс“).

По време на демонстрациите повечето от художниците използваха предварително подготвена от тях фотография, като нямаше преобладаващо мнение дали предпочитат да рисуват от натура или от снимка. За целите на демонстрацията млада авторка от Полша – Анета Гайос (Aneta Gajos) нарисува многоцветен ирис с техниката „мокро в мокро“. Докато полагаше старателно цветовете, тя сподели пред публиката: „Природата е художникът, не аз“. Художничката не завърши картината си, като сподели, че в утрешния ден ще положи още цветове, „за да не разваля магията, и да има дълбочина, тъй като водата работи 24 часа и променя изображението“

Aneta Gajos
Младата художничка Анета Гайос от Полша проведе демострация по време на трианалето „Духът на акварела“ във Варна (снимка „Епок Таймс“).

Вдъхновени от демонстрациите, много от присъстващите, наред с професионалните художници, се възползваха от възможността да усетят свободата на акварела.  По време на фестивалната програма бяха представени нови за българския пазар акварелни бои „Aquarius”, произведени във Полша, като всеки можеше да изпробвa качествата им и да получи избран цвят като подарък.

Aquarius
По време на акварелното трианале бяха представени полските бои „Aquarius“, които всеки художник и гост на фестивала можеше свободно да изпробва (снимка: „Епок Таймс“)

Последната демонстрация на триеналето беше тази на изтъкнатия български акварелист Иван Додов. Той нарисува вечерна картина на катедралния храм „Св. Успение Богородично“ на Варна, като използва техниката „мокро в мокро“. Иван Додов е част от акварелното общество на България от дълги години. Той работи и се развива изключително в областта на тази техника и има уникален, лесно разпознаваем почерк. Неговият запазен знак са смелите цветови комбинации, експресивността и изключителното майсторство на рисунъка.

След като завършва художествената гимназия „Илия Петров“ в гр. София и Националната художествена академия, Иван Додов специализира в областта на акварела в Cité internationale des arts в Париж. Има много международни награди, самостоятелни изложби и участия. Картините му са собственост на колекционери в България, Франция, САЩ, Германия и др. Вдъхновява се, както от своите преподаватели през годините, така и от великите художници Уилям Търнър, Клод Моне, Константин Щъркелов, Никола Маринов и други. Най-важно за Иван Додов е духовното послание, което се предава чрез картините, положителната енергия, любовта и красотата.

Ivan Dodov
Акварелистът Иван Додов по време на своята демонстрация в трианалето „Духът на акварела“ в Градската художествена галерия – Варна (снимка: „Епок Таймс“)

Всички участници в Международното акварелно трианале 2022 г. са представени в двуезично печатно издание – каталог на фестивала, който може да бъде разгледан и закупен в Градската художествена галерия. Галерията заема емблематичната сграда на мъжката гимназия в неоготически стил, като в нея е поместена уникалната постоянна експозиция на Борис Георгиев, чието име галерията носи. Градската художествена галерия – Варна на ул. „Любен Каравелов“ №1 има лятно работно време от 10.00 до 18.00 часа, с почивен ден – понеделник. Експозицията на Международното триенале „Духът на акварела” може да бъде видяна в нея до 11 август.

След Варна по-голямата част от акварелите ще бъдат включени в пътуваща изложба в още девет български града.

Настоящият материал е изготвен със съдействието на Татяна Георгиева  и Костадин Костадинов.

Споделете тази статия

Последвайте ни във Фейсбук:

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Свързани Публикации

Връчването на наградите „Икар“ 2023 г. (снимка: artportal)

Наградените с „Икар” за 2023 година

0
0
classical music2 1200x1482 1

Защо е важно децата да оценят класическата музика

0
0
Христо Грозев

Христо Грозев с Оскар за филма „Навални“

0
0
Малкото момче с бутилка

„Извинете, господине, продавате ли Бог?“ – приказка за момчето, което търси лек

0
0
Фото изложбата „ЗДРАВЕЙ ЛЯТО!“ на Емил Рашковски  в галерия „Синтезис“ (19 януари - 04 март, 2023 г.)

Фотографът Емил Рашковски представя втора самостоятелна изложба в галерия „Синтезис“

0
0
Стивън Спилбърг приема наградата за най-добър режисьор за "Семейство Фейбълман" по време на 80-ите годишни награди "Златен глобус" в Бевърли Хилс, Калифорния, на 10 януари 2023 г. (Rich Polk/NBC via AP)

Спилбърг и Макдона са големите победители в „Златния глобус“

0
0
Картина „Раходка с лодка“ на Елисавета Консулова-Вазова от изложбата „Жените художници. Нови хоризонти между двете световни войни”, 2022 г.(https://sghg.bg/)

„Площад Славейков“ класира културните събития за 2022 година

0
0
Снимка: Forum Film

„Чуден свят“ на Disney отново провокира общественото мнение

0
1
Новогодишна картичка от началото на XX в. (royalbulgariaincolour.com/

Коледни празници и обичаи в Следосвобожденска България

0
0
Централен фрагмент от „Маеста“, 1308-1311 г., автор Дучо ди Буонинсеня. Музеят в Сиена - Museo dell'Opera metropolitana del Duomo, Италия (публичен архив)

Дучо ди Буонинсеня и емблематичните му картини с Мадона и Младенеца

0
0
„Музите Урания и Калиопа“, 1634 г., Симон Вуе (маслени бои върху дърво 80/125 см)

„Музите Урания и Калиопа“ на Симон Вуе – възхвала на небесното великолепие

0
0
Pixabay.com

Династия Амати – създателите на цигулката каквато я познаваме днес

0
0
Следваща публикация
Ракетни сили под командването на Източния фронт на Народноосвободителната армия на Китай (НОАК) изстрелва във водите до Тайван ракети от неясна локация в Китай на 4 август 2022 г. (снимка: Ройтерс)

Тайван се готви за нахлуване от Китай в териториалните му води

Epoch Times лого
Facebook Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
    • Бизнес
    • Конфликти
    • Политика
  • Китай
    • Взаимоотношения
    • Общество
    • COVID-19 и Ваксинация
    • Комунистически режим
    • Отнемане на органи
    • Човешки права
  • Култура и изкуство
    • „Шен Юн“
    • Българска история и култура
    • Изящни изкуства
    • Литература
    • Сценични изкуства
    • Традиционна култура
  • Наука и технологии
    • Околна среда
  • Начин на живот
    • Семейство, традиции
    • Здраве
    • Вкусно и полезно
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
Copyright © 2021 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове
Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн

© 2019 Epoch Times България.