Getting your Trinity Audio player ready...
|
Батериите на електромобили, претърпели катастрофално „топлинно бягство“, са предизвикали поне шест пожара по време на наводненията от урагана Хелийн във Флорида
Наводненията във Флорида, предизвикани от урагана Хелийн на 28 септември, са залели батериите на електрически превозни средства (EV) и са ги подпалили, което е предизвикало пожари в поне шест къщи. За това съобщиха властите в Слънчевия щат на 2 октомври.
По време на пресконференция с губернатора на Флорида Рон ДеСантис в Мадейра Бийч, главният финансов директор и шеф на противопожарната охрана на щата Джими Патронис заяви, че пожарникарите са регистрирали поне 16 пожара от електромобили само в района на залива Тампа.
Губернаторът предупреди собствениците на електромобили в щата още преди пристигането на Хелийн да качат превозните си средства на по-високи места.
Контактът със солена вода може да доведе до късо съединение в техните батерии, което причинява катастрофална верижна реакция, известна като „топлинно бягство“. При нея топлинната енергия се освобождава от батерията и предизвиква пожар.
По думите на Патронис, една от заплахите, която дава повод за опасения по време на урагани е технологията на литиево-йонни батерии, каквито имат електромобилите, количките за голф и скутерите. „Тези устройства не се смесват добре със солена вода“, предупреди държавният служител, както и че тези пожари не могат да бъдат загасени с вода.
Eлектромобилите се запалват, когато късото съединение се разпространи между множество клетки в литиевата батерия. Ако солената вода е в състояние да преодолее празнината между положителните и отрицателните клеми на батерията, тогава тя може да причини късо съединение.
Изглежда че този феномен е свързан само със солената вода, тъй като „топлинно бягство“ не е установено по време на сладководните наводнения в Калифорния.
Когато ураганът Иън връхлетя Шарлот Харбър, Флорида, през 2022 г., с категория 4 ветрове от 241 км/ч и 5-метрови вълни,той предизвика наводнения, които повредиха 5000 батерии на електрически превозни средства и запали 36 от тях.
Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) към Министерството на транспорта на САЩ съобщи, че първите случаи на пожари на електромобили, причинени от солена вода, са установени по време на урагана Санди през 2012 г., който заля части от Нюарк, Ню Джърси, наред с други райони.
„Наблюдавани са пожари от литиево-йонни батерии на превозни средства, които се запалват веднага или няколко седмици след повредата на батерията. Моментът на започване на пожара е специфичен за дизайна на батерията, химията и повредата на батерията“, посочва агенцията. „Както при други форми на повреда на батерията, периодът за преход от самонагряване към запалване може да варира значително.“
Тя също така дава насоки всички повредени превозни средства с литиево-йонни батерии да не се оставят вътре или на по-малко от 15 м разстояние от каквато и да е конструкция, превозно средство или запалими вещества.
Tesla, която е един от най-популярните производители на електромобили, издаде наръчник на своя уебсайт в случай на наводнение. Компанията препоръчва електромобилите да се преместят на по-високо място преди потенциално „потапяне“, както и техните собственици да се отдръпнат на безопасно разстояние, и незабавно да се свържат с противопожарната охрана ако забележат „огън, дим, звуци като пукане/съскане или топлина, идващи от превозното средство“.