Парижани не искат електрически тротинетки под наем по улиците на френската столица – над 90% от гласоподавателите казаха „да“ на забраната
От днес, 1 септември, с близо 15 000 електрически тротинетки се освободиха улиците на френската столица.
Париж беше един от първите градове с електрически тротинетки, наричани и електрически скутери. През 2018 г. столицата на Франция искаше достъпен и екологичен градски транспорт. Но тъй като тротинетките под наем станаха популярни, особено сред младите хора, инцидентите със споделените превозни средства се увеличиха. През 2022 г. в Париж загинаха трима души, а 459 бяха ранени по информация на Тhe Guardian.
През април от двадесет и една избирателни секции общо 1,6 милиона души можеха да гласуват за забраната. Установи се, че само 7,46% от вписаните в избирателните списъци са гласували, като от тях 91.77% са против електрическите тротинетки под наем. Резултатите от гласуването не се превърнаха в закон веднага, но управата на града се съгласи да направи това, което хората искат.
Кметът на Париж Ан Идалго, която е почитател на колоезденето и споделянето на велосипеди, както и на алтернативния транспорт, изрази желанието си да прекрати отдаването на електрически тротинетки под наем. Тя споделя, че тези тротинетки много тревожат парижаните.
Париж имаше почти 15 000 електрически тротинетки, осигурени от трите лицензирани доставчика на микромобилност – Dott, Lime и Tier Мobility. Преди гласуването на забраната частните оператори на споделени електрически тротинетки обявиха предложение за редица мерки, които да бъдат предприети от градската управа на Париж, с надеждата да намалят опасенията, свързани с безопасността. Сред тях са въвеждането на регистрационни табели на електрическите скутери с цел повишаване отговорността на водачите им чрез по-лесно докладване на нарушения на правилата за движение по пътищата, както и вече въведената мярка за проверка на възрастта на потребителите на популярната услуга за микромобилност.
Хората, които са против тротинетките, посочват, че водачите не спазват правилата за движение и карат по тротоарите. Тези тротинетки често са лошо паркирани и дори са изхвърляни в река Сена.
През юни 2021 г. 31-годишна италианка, докато се разхожда по тротоарното пространство покрай Сена, е блъсната от електрическа тротинетка и убита. „Страхувам се от електрическите тротинетки“, казва Сузан Ламбърт, 50-годишна учителка от Париж. Друг парижанин посочва: „Опасно е и хората ги използват неправилно.“
Линда Жоел, на 35 години, смята обратното: „Сега, след като открих отличен начин да стигна до работа, който е по-добър за околната среда, те се опитват да го забранят“. Мнението на един ученик в защита на споделените тротинетки гласи: „Там, където живея, е по-добре, отколкото да ходя пеша.“
Френският министър на транспорта Клемент Боне коментира неотменимостта на забраната текущо, въпреки че, както самият той споделя, електрическите тротинетки са отличен избор за транспорт, защото не използват бензин. Министърът посочи, че много други градове във Франция и други страни ще се интересуват от това, което се случва в Париж.
Компаниите-оператори на електрически тротинетки под наем смятат, че забраната им може да накара други градове да предприемат същото. Хади Карам, мениджър на Lime за Франция, посочи, че Париж трябва да прави това, което е популярно. Той допълни, че във Вашингтон, Мадрид и Лондон броят на електрическите скутери се увеличава.
Операторите на електрически тротинетки се надяват след забраната им да предлагат на клиентите си алтернативната услуга – велосипеди под наем. От Tier планират да увеличат сегашния си парк от 5 000 велосипеда – ако търсенето позволява – до 10 000 велосипеда. В допълнение към велосипедите, потребители също биха могли да инвестират за придобиването на личен електрически скутер.