Getting your Trinity Audio player ready...
|
С почти 800 милиона интернет потребители и общите избори, които започват в петък, Индия е изложена на висок риск от въздействие от кибер атаки и кампании за оказване на влияние от страна на чуждестранни участници
В Индия, най-многолюдната страна в света, ще се проведат парламентарни избори, които ще започнат на 19 април. Гласуването за избор на 18-ия парламент на Индия и следващото федерално правителство ще продължи шест седмици, като включва седем етапа, а резултатите ще бъдат обявени на 4 юни. Според експерти по ИТ сигурност сред шума на предизборните кампании се появяват опасения, че Китай – най-големият съсед на страната – и други чуждестранни играчи ще използват случая, за да разпространяват дезинформация и пропаганда.
Индия се нарежда на първо място през 2024 г. по заплахи, причинени от дезинформация в света, според доклад, публикуван от Logically, технологична компания от Вирджиния, която в изследванията си съчетава изкуствен интелект (ИИ) с експертна информация.
Индия има 759 млн. активни интернет потребители и най-голям брой потребители на Facebook в света – 366,9 млн. Това е с около 175 млн. потребители повече, отколкото в Съединените щати. През 2023 г. индийските домакинства прекарват средно около четири часа в стрийминг на съдържание, а страната може да се похвали с най-голям брой потребители на Youtube в света – 462 млн.
Патикрит Пейн, геополитически анализатор от Ню Делхи, заяви пред The Epoch Times, че предвид цифровата революция в Индия заплахите от генерирани от изкуствен интелект фалшиви съобщения, видеоклипове и дори фалшиви коментари могат да бъдат използвани от потенциални противници за създаване на объркване по време на изборния процес.
Междувременно на 4 април Центърът за анализ на заплахите на Microsoft (Microsoft Threat Analysis Center – MTAC) публикува доклад, озаглавен „Същите цели, нови наръчници за правилата на играта: Източноазиатските участници в заплахите използват уникални методи.“ В него се изтъкват опасенията за използването от страна на Китай на съдържание, генерирано от изкуствен интелект, за да повлияе на избирателите, които се отправят към урните в Индия.
„Тъй като населението в Индия, Южна Корея и Съединените щати се насочва към избирателните секции, вероятно ще видим китайски кибер участници и участници за оказване на влияние, а до известна степен и севернокорейски кибер участници, да работят за насочване на тези избори“, се казва в доклада на MTAC.
Самир Патил е старши научен сътрудник в Центъра за сигурност, стратегия и технологии и заместник-директор на Изследователската фондация на наблюдателите в Мумбай (Observer’s Research Foundation). Г-н Патил заяви пред The Epoch Times, че е известно, че субекти като Китайската комунистическа партия (ККП) използват дълбоко фалшиви технологии, за да прокарват пропаганда, и потенциално могат да направят същото по време на предизборните кампании.
„Съществува подозрение, че Китай може да използва изкуствен интелект за прокарване на дезинформация и пропаганда в индийския политически пейзаж, за да прокара може би определени външнополитически цели и да намали политическия фокус върху граничното си противопоставяне с Индия“, каза той, като добави, че много зависи от това колко голяма сила ще получи подобна дезинформация в политическите кампании.
Изводи от изборите през 2023 г.
Докладът на Logically изследва петте щатски избори в Индия между юли и декември 2023 г. и идентифицира конкретни тактики, техники и процедури, чрез които свързаната с изборите дезинформация се разпространява в Индия на множество езици и платформи. В доклада се казва, че изводите от този доклад са от съществено значение за противодействие на дезинформацията по време на националните избори през 2024 г.
Джошуа Курланчик е старши сътрудник за Югоизточна Азия в Съвета за международни отношения на САЩ. Миналата година той написа, че при автократичното управление на китайския лидер Си Дзинпин Пекин все повече се опитва да се намесва в индийската политика и общество – „използвайки дезинформация в платформите на социалните медии, за да се опита да упражни пряко или косвено влияние“.
В доклада си технологичната компания The Logically – която използва ИИ, за да се бори срещу дезинформацията – идентифицира страници във Facebook, които се представят за новинарски организации. Тя разследва страници, които публикуват съдържание, насочено към Избирателната комисия на Индия, със сензационни заглавия и подвеждаща информация, касаеща твърдения за фалшифициране на машините за гласуване на изборите, и установи, че тези страници събират значителна интерес и ангажираност.
Видеоклиповете са били разпространявани и във фейсбук групи, насочени срещу машините за гласуване на изборите, което показва, че зад тях стои „потенциална стратегия“ и те целят да повлияят на общественото мнение, като легитимират неверни твърдения.
В доклада не се определя конкретният произход на тази стратегия, но се посочва, че са идентифицирани случаи на възможна „чуждестранна информационна манипулация и намеса“. В него са идентифицирани две интернет страници, свързани с изборите в Индия, които се управляват от администратори в Пакистан и Канада. Според The Logically това предполага, че чуждестранни участници са разпространявали дезинформационни или дезинформационни послания около изборния процес в Индия.
Същевременно в доклада на MTAC изрично е посочен китайски кибер участник, Flax Typhoon, който е бил проследяван от Microsoft. Установено е, че в началото на есента и през зимата на миналата година кибератаката на този участник е била насочена към Индия, наред с още четири държави.
Мит срещу реалност
Самир Патил заяви, че индийските агенции са били наясно с кампаниите за дезинформация на Китай през последните години и са следили отблизо тези кампании. Реакцията спрямо тях им обаче става все по-трудна поради потока от пропагандно съдържание.
„Затова е трудно да се оцени въздействието, макар че това не бива да ни разсейва от недобросъвестните намерения на Китай“, каза той.
Обезпокоена от разпространението на дезинформация и фалшиви новини, на 2 април Избирателната комисия на Индия стартира портал за борба с пропагандата – „Регистър на митовете срещу реалността“. Според изявление на индийското правителство този регистър предоставя вече разобличена фалшива информация, свързана с изборите; вероятни митове, разпространявани в платформите на социалните медии; често задавани въпроси по важни теми и справочни материали в различни раздели за всички заинтересовани страни.
„Фактологичната матрица на регистъра ще се актуализира непрекъснато и редовно, за да включва най-новите разкрити фалшификации и нови често задавани въпроси“, заяви Избирателната комисия. Порталът цитира неотдавнашен случай в централноиндийския щат Чатисгарх, в който беше разпространена „фалшива и необоснована“ история, в която се твърдеше, че Избирателната комисия на Индия е дала указания гласуването в щата през 2024 г. да се осъществи чрез бюлетини, а не чрез електронни машини за гласуване.
Самир Пейн заяви, че въпреки че Избирателната комисия е издала съвети и стандартни оперативни протоколи, е необходимо постоянно наблюдение и осведомяване на гласоподавателите, за да се намали потенциалното въздействие на кампаниите за дезинформация извън Индия.
Според Патил една от стъпките за противодействие на такива кампании за дезинформация би била да се постави фокус повече върху самото явление на дълбоко фалшиво съдържание.
„През последните месеци индийските власти обмислят да се справят с това съдържание, по-специално като прехвърлят отговорността върху посредниците в социалните медии за разпространението на такова съдържание“, каза той.
Миналата седмица министърът на външните работи на Тайван Джоузеф Ву предупреди в интервю за индийския новинарски канал WION за китайска намеса в изборите в Индия.
„В Индия също се провеждат избори и съм сигурен, че китайците биха искали да създадат тази отворена среда, за да формират съзнанието на индийския народ“, каза той.
Джоузеф Ву разкри, че след като през февруари Тайван и Индия подписаха споразумение за мобилност, което позволява на индийските работници да се преместят в Тайван, тайванският апарат за сигурност е открил около хиляда нови акаунта в социалните медии, „които са започнали да разпространяват всякакви видове омраза срещу индийците или такива коментари, които биха създали проблеми в отношенията между Тайван и Индия“.