Обвити в объркващ масив от псевдоними, тези кораби оперират открито и използват международни морски пътища
Русия изгражда своя така наречен „сенчест флот“ от няколко години, но опасенията се засилиха през последните месеци, след като някои от корабите бяха свързани с поредица инциденти, засягащи подводна инфраструктура.
Германия, Великобритания и още 10 европейски държави се споразумяха през декември за мерки за „възпрепятстване и възпиране“ на руския сенчест флот.
„Сенчестият флот представлява рискове за околната среда, морската безопасност и сигурност, международната морска търговия, както и международното морско право и стандарти. Той също така работи за заобикаляне на нашите санкции и смекчаване на тяхното въздействие“, заявиха страните в съвместно изявление.
Но какво представлява сенчестият флот, защо Русия се нуждае от него и може ли да бъде възпрепятстван без да се нарушават международните морски закони?
Нийл Робъртс, ръководител на отдел „Морско и авиационно дело“ в Lloyd’s Market Association, каза, че Русия може да контролира около 1100 кораба – смесица от петролни танкери, контейнеровози и кораби за насипни товари – но той каза, че е донякъде погрешно да ги наричаме сенчест флот.
4 вида флот
Той сподели пред The Epoch Times, че има четири вида флот. „Има западно управлявания А1 флот, който има всички постановени застраховки и контрол. После има паралелен флот, управляван от Китай, Индия и азиатските страни, който е добре поддържан, но не спазва санкциите.“
„След това има ‘сивия флот’, който са кораби, използвани за контрабанда на наркотици и оръжия, напълно незаконни. Но после имате руския флот, който те са придобили. Част от него е с разумно качество, но има и съдове, които са по-стари“, каза Робъртс.
Терминът „сенчест“ предполага, че са тайни, но Робъртс отбелязва, че те оперират открито и използват международни морски пътища, включително Суецкия канал.
Корабите – които често имат объркващ масив от псевдоними – плават по световните морета още преди Русия да нахлуе в Украйна през февруари 2022 г. Но конфликтът и нарастващото напрежение с НАТО ги поставиха във фокус.
Сенчестият флот не само е заподозрян в нарушаване на санкциите, но някои от корабите са обвинени в манипулиране на подводната инфраструктура, а за други се опасява, че са толкова стари или лошо поддържани, че биха могли да причинят морско замърсяване.
Миналия месец два руски кораба, Волгонефт 212 и Волгонефт 239, причиниха „извънредна ситуация с разлив на петрол“ в Черно море след сблъсък. И двата кораба са били на повече от 5- години.
На 26 декември руски кораб Eagle S, плаващ под флага на Островите Кук, беше спрян от финландската брегова охрана след подозрения, че е прекъснал подводен кабел Estlink-2, който доставя електричество от Естония.
На следващия ден естонският флот беше привлечен да защитава кабела Estlink-1, а ръководителят на външната политика на Европейския съюз Кая Калас заяви, че инцидентът с Eagle S е „последният от поредица предполагаеми атаки срещу критична инфраструктура.“
Миналия месец Великобритания, Дания, Швеция, Полша, Финландия и Естония заявиха, че ще започнат да проверяват застрахователните документи на плавателните съдове в Английския канал, Финския залив и Категат – протока между Дания и Швеция.
Естонският премиер Кристен Михал каза: „Ако корабите не сътрудничат, ще бъдат предприети следващи стъпки. Те ще бъдат поставени в списък за забрана или ще бъдат взимани на абордаж в определени зони.“
Робъртс каза, че тези действия повдигат въпроса за законността, „който може да е спорен, ако сте в конфликт, но ние не сме в обявен конфликт.“
По време на Втората световна война съюзническите кораби често са взимали на абордаж, като са превземали германски, японски и италиански търговски кораби – или са ги потапяли – но тъй като единствените страни, които са във война тук, са Русия и Украйна, няма „обявен конфликт“, който би позволил такива действия от трети страни.
Робъртс също така посочи договор – публикуван на уебсайта на ЦРУ – който не позволява да бъдат прехващани кораби, пътуващи към или от Русия.
Копенхагенският договор от 1857 г. гласи, че никой кораб не трябва да бъде спиран, докато преминава през протоците между Дания и Швеция. Това беше клауза, която стриктно се спазваше през цялата Студена война, когато съветски подводници и бойни кораби преминаваха по пътя си към открито море.
Той каза, че една от най-големите грижи на западната корабна индустрия е какво би се случило, ако сенчест съд се сблъска с кораб или причини голямо замърсяване.
Lloyd’s of London е един от най-големите застрахователни пазари за корабоплаване в света, а Lloyd’s Market Association представлява 55 управляващи агенти, които заедно застраховат кораби и други активи на стойност 52,6 милиарда паунда.
Робъртс каза: „Въпросът, който всички си задават, е: ‘Какво се случва, ако застрахован съд се сблъска със санкциониран съд?'“
Корабите от сенчестия флот често са обект на неясна собственост и застрахователна структура, която им позволява да избягват откриване и санкции.
Но Робъртс каза, че докато корабите от сенчестия флот се нуждаят от по-висок клас застраховка, за да влязат в западно пристанище, всичко, от което се нуждаят, за да плават в открито море, е защита и обезщетение, известни като P&I.
Миналия месец Lloyd’s List съобщи, че Европейският съюз е санкционирал още 52 кораба, с което общият брой санкционирани плавателни съда става 79. Сред тях е танкерът с втечнен природен газ (LNG) Pioneer, който плава под флага на малка тихоокеанска нация Палау и също е санкциониран от САЩ.
Друг кораб, също наречен Pioneer, но сега известен като Hero II, е петролен танкер, санкциониран от Службата за контрол на чуждестранните активи на САЩ (OFAC) заради връзките му с Иран.
‘Финансиране на незаконната му война’
В своето изявление от 6 януари британското правителство заяви, че сега е санкционирало повече от 100 руски кораба, включително 93 петролни танкера, които „Путин е използвал, за да смекчи удара от санкциите и да финансира незаконната си война в Украйна.“
Сред тях са танкерите Ocean Faye, Andaman Skies и Mianzimu, които според Великобритания са пренесли всеки повече от четири милиона барела руски петрол през 2024 г.
Друг санкциониран кораб е Feng Shou, танкер със суров петрол, който плава под флага на Панама и в момента се намира в руския Далечен изток. Корабът, известен по-рано като Andromeda Star, беше санкциониран и от Европейския съюз през юни 2024 г.
Уебсайтът Open Sanctions website, който частично се финансира от германското правителство, съобщава: „През март 2024 г. съдът се разби близо до Дания, когато беше на път да натовари руски петрол в [балтийското] пристанище Приморск.
Британският министър на отбраната Джон Хайли потвърди на 6 януари, че Великобритания ще ръководи 10-ти национални Обединени експедиционни сили ((Joint Expeditionary Forces – JEF) за проследяване на потенциални заплахи за подводната инфраструктура и наблюдение на руския сенчест флот.
Британското министерство на отбраната публикува изявление, че новата система, наречена Nordic Warden, е активирана миналата седмица.
Британското министерство заяви, че Nordic Warden „използва изкуствен интелект за оценка на данни от различни източници, включително Автоматичната идентификационна система (AIS), която корабите използват за излъчване на позицията си, за да изчисли риска, който представлява всеки плавателен съд, влизащ в зони от интерес.“
В изявлението се казва: „Конкретни плавателни съдове, идентифицирани като част от руския сенчест флот, са регистрирани в системата, за да могат да бъдат внимателно наблюдавани при приближаване към ключови зони от интерес.“
Министерството добави: „Ако бъде оценен потенциален риск, системата ще наблюдава подозрителния съд в реално време и незабавно ще изпрати предупреждение, което ще бъде споделено с участващите в JEF нации, както и със съюзниците от НАТО.“
Заявено бе, че оперативният щаб на JEF в Нортууд, в покрайнините на Лондон, в момента наблюдава 22 зони от интерес, включително Английския канал, Северно море, Балтийско море и Категат.
Робъртс каза: „Има много спуфинг, което е когато казваш, че си на едно място, а всъщност си на друго. И това се прави много в източното Средиземноморие и в Черно море.“
Съществува правна система, управляваща световните морета и океани, наречена Конвенция на ООН по морско право (UNCLOS), която е приета през 1982 г., но влиза в сила едва през 1994 г.
Русия е една от 170-те страни, подписали UNCLOS, но Съединените щати никога не са подписвали или ратифицирали конвенцията, въпреки че няколко президенти, включително най-скоро президентът Джордж У. Буш през 2007 г., са призовали Сената да го направи.
Робъртс каза, че конвенцията ясно определя различните градации на водните граници, от вътрешни води до океани.
Той каза, че няма „право на мирно преминаване“ за чуждестранни кораби в езерата, каналите, реките или пристанищата на дадена страна и те се нуждаят от разрешение за влизане.
„След това имате вашите териториални води, където имате пълен суверенитет, до 12 морски мили. След това има прилежаща зона до 24 морски мили, където имате някаква възможност за намеса, ако е имало нарушение във вашите териториални води“, каза Робъртс.
„След това е ИИЗ (изключителна икономическа зона), където като страна можете да използвате и експлоатирате морските ресурси в тази област“, каза той, визирайки зоната до 200 морски мили от брега на страната.
„След това е континенталният шелф. Не всеки го има, но той е до 350 мили, а отвъд това е открито море“, каза той.
„Извън 12 морски мили нямате пълна власт. Ако започнете да се качвате на борда на съдове в това, което би се считало за международни води без основателна причина, това би било враждебно към страната на съдовете, на които се качвате.“
Той каза, че съдовете от сенчестия флот нямат един и същ флаг.
„Те имат различни флагове, така че броят на държавите, които вероятно ще обидите, е доста голям, освен ако не сте договорили с тях, освен ако не можете да докажете, че имате основателна причина“, каза Робъртс.
Той каза, че 10-те страни, които се стремят да „възпрепятстват и възпират“ руския сенчест флот, ще трябва да докажат, че съдовете не са ангажирани в „мирно преминаване“.
„Как се прави това е доста трудно“, каза Робъртс.
Има също опасност Русия да отвърне като взима на абордаж западни кораби в райони като Черно море или Бяло море, северно от Мурманск.
Робъртс каза, че се съмнява дали санкциите срещу Русия могат да бъдат ефективни, особено като се имат предвид търговските връзки на Москва с Китай.
„Има западно желание да се покаже подкрепа за Украйна… и те избраха да използват санкции като начин да покажат тази подкрепа. И мисля, че имаше очакване те да бъдат по-ефективни, отколкото бяха“, каза той.
Робъртс каза, че идеята на президента Удроу Уилсън от 1919 г. за използване на икономически санкции се основава на предпоставката, че „те трябва да бъдат по-ужасни от войната.“
Но Робъртс каза: „Освен ако не се насочвате към много малка област, имате нужда от международна подкрепа. И тук е слабостта: те нямат всички на своя страна.“
Associated Press и Reuters допринесоха за този материал.