МОН публикува анализ на резултатите от националното външно оценяване за 2025 г.
Седмокласниците показват подобрение в резултатите си по български език и литература, като средният им резултат тази година достига 55,91 точки – с около една точка повече спрямо предходните две години. Отличен напредък се наблюдава и по математика, където 320 ученици са постигнали максималните 100 точки – най-високият брой за последните три години. Това сочи анализът на резултатите от националното външно оценяване за 2025 г.
Като цяло, резултатите са близки до тези от миналата година, но с отчетливо повишение по български език. Пълни 100 точки по този предмет са постигнали 16 ученици.
Учениците се справят добре със задачите с избираем отговор – средно 20,8 точки, което е 65% от максимума. Най-висока успеваемост (85%) е отчетена при задача, свързана с определяне на основната идея на стихотворението „Стани, стани, юнак балкански“.
При преразказа от неутрален разказвач учениците също показват стабилни резултати – средно 18 от 35 точки, което е в съответствие с предходни години. Задачата за редактиране е изпълнена успешно от повечето ученици, но въпросите със свободен отговор остават предизвикателство – средният резултат е 35,1 точки, или 51,6% от максимума. Най-често срещаните трудности са свързани с правопис, пунктуация и членуване.
По региони, най-високи резултати по български език са отчетени в София-град, Варна и Смолян, а най-ниски – в Разград, Кърджали и Сливен.
Средният резултат по математика е 42,74 точки – близък до миналогодишния и с над 7 точки по-висок от този през 2023 г. Тестовете включват все повече практически задачи – тази година те съставляват почти 40% от изпита.
Повечето ученици (82%) успешно решават задачи, свързани с класическа вероятност, а около 75% разпознават и прилагат формули за съкратено умножение. 74% успяват да идентифицират математически модел в конкретна ситуация.
Най-сериозни затруднения се наблюдават при задачи за намиране на лице на фигура в координатна система и при съставяне на математически модел на реална ситуация.
По математика, най-добре се представят учениците от София-град, Варна и Смолян, докато най-ниски резултати са отчетени в Сливен, Враца и Видин.