• За нас
  • Пишете ни!
вторник, 11 август, 2026
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общи

Проучване: Зеленолистните зеленчуци укрепват костите и намаляват риска от фрактури

отДжеси Джан
8 януари , 2023
Проучване: Зеленолистните зеленчуци укрепват костите и намаляват риска от фрактури

Изследванията показват, че има какво да направите, за да предотвратите бъдещи фрактури. (Shutterstock)

Мащабно проучване установи, че при хората, които консумират много витамин К1, рискът от фрактури намалява с 31% и вероятността да бъдат хоспитализирани е с 50% по-малка. Анализаторите от Института по проучване на храненето и здравните иновации към университета „Едит Коуан“ са изследвали 1400 възрастни австралийки в продължение на 14 години.

Статията, публикувана в списание „Food & Function“, разкрива, че вероятността от фрактура при жените, които консумират над 100 микрограма витамин К1, което се равнява на 125 г тъмни листни зеленчуци или една-две порции зеленчуци, е с 31% по-малка.

Когато хора със счупени тазобедрени стави се хранят основно с храни, богати на витамин К, рискът от хоспитализация и последващи фрактури намалява с 49%.

„Нашите резултати са независими от многото установени фактори за честотата на фрактурите, свързани с индекса на телесната маса, приема на калций, състоянието на витамин D и други съпътстващи заболявания“, казва ръководителят на изследването и диетолог Марк Сим.

„Основните изследвания на витамин К1 установиха, че той играе решаваща роля в карбоксилирането на зависимите от витамин К1 костни протеини, като например остеокалцин, за който се смята, че подобрява здравината на костите.“

В доклад на Центровете за контрол и превенция на заболяванията на САЩ се посочва, че 27,5% от възрастните американци са съобщили за падане през 2018 г. Паданията са водеща причина за наранявания сред възрастните хора, а някои от тях водят до сериозни травми. В много случаи възстановяването след падане е особено трудно.

environmental nutrition 20220919 1200x800 1
Други храни с високо съдържание на витамин К1 са марулята, гроздето, зеленият фасул, кивито и авокадото. (Dreamstime/TNS)

Богати на витамини храни

В храните, които консумираме, се съдържат два вида витамин К. Витамин К1, най-разпространената форма, идва предимно от растителни храни, докато К2 се съдържа само в животински храни и ферментирали растителни храни като сирене, говеждо месо и натто – японско ястие, приготвено от ферментирали соеви зърна.

Освен че допринася за изграждането на здрави кости, витамин К е от решаващо значение и за нормалното кръвосъсирване и сгъстяване на кръвта при нараняване. Всъщност витамин К идва от немската дума за съсирване на кръвта – koagulation.

Сим казва, че не е трудно да се постигне идеалната дневна доза от 100 микрограма витамин К1. Например, една чаша суров спанак съдържа 145 микрограма. „Приемът на толкова витамин К1 дневно може лесно да бъде постигнат чрез консумацията на 75-150 г, или една – две порции зеленчуци като зеле, броколи и брюкселско зеле“, казва той.

🍽️ РЕЦЕПТА: Най-вкусния спанак с ориз на фурна

Понастоящем съществуващите данни не потвърждават необходимостта от приемане на витамин К под формата на хранителни добавки, въпреки че те се предлагат на пазара и се препоръчват след медицинска консултация.

ВИЖТЕ СЪЩО
periodichno gladuvane
Фастинг диета – предимства на периодичното гладуване
chudodejnite polzi ot meda
5 невероятни ползи за здравето от пчелния мед
hinap 680x510 1
Хинап (китайска фурма) – 10 ползи за здравето
otslabvane sas zelen chaj i kafe
Кафе със зелен чай – лесен метод за отслабване
Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ТЪРСЕНИ ДНЕС

Рядко срещано миниатюрно посумче беше официално открито в резерват почти 30 години след последното му наблюдение

Рядък миниатюрен опосум беше официално открит в природен резерват почти 30 години след последното му наблюдение

0
0
64599a74 dfbf 4892 b31f 1b63a45ae976

Десерт без печене: една смес, две изкушения – торта или енергийни бонбони

0
0
id6061657 shutterstock 1537475627 1080x720 1

Пълнени сладки картофи

0
0
id6072289 entree salad 20260803 vs 1080x720 1

От градината до масата: най-добрата салата с чери домати

0
0
Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
UNE Mosaic swastika in excavated Byzantine Church in Shavei Tzion Israel 657x447 1 1

Историята на символа свастика

0
1
Лека и свежа картофена салата

Лека и свежа картофена салата

0
0

Свързани Публикации

Защо някои хора се чувстват по-добре без глутен

Защо някои хора се чувстват по-добре без глутен

0
0
Към рибата на скара и тиквичките сякаш подхожда кремообразен сос. (JeanMarie Brownson/TCA)

Лесна и елегантна вечеря: Сьомга на грил с тиквички и сос с копър

0
0
Падането на лоялиста на Си Фан Синхай подчертава нарастващата чистка сред финансовия елит на Китай

Падането на лоялиста на Си Фан Синхай подчертава засилващата се чистка сред финансовия елит на Китай

0
0
Основни изводи от Световното първенство по футбол през 2026 година

Основни изводи от Световното първенство по футбол 2026

0
0
768x432

Цолов се нареди сред най-бързите в Белгия и ще атакува подиума от втора редица

0
0
Рядко срещано миниатюрно посумче беше официално открито в резерват почти 30 години след последното му наблюдение

Рядък миниатюрен опосум беше официално открит в природен резерват почти 30 години след последното му наблюдение

0
0
Зеленски осъди предполагаема руска атака с дрон срещу продавач на зеленчуци

Зеленски осъди предполагаема руска атака с дрон срещу продавач на зеленчуци

0
0
id6071092 entree chicken 20260727 vs 1080x720 1

Този 10-минутен трик гарантира най-крехкото пилешко ястие на всички времена

0
0
Пътуващата изложба "Изкуството на Джън-Шан-Жен" в град Банско бе открита от Мартин Гарчев, координатор на проекта за България.

Изложбата „Изкуството на Джън-Шан-Жен“ трогна жители и гости на град Банско

0
0
Различни начини, по които кофеинът влияе на съня

Различни начини, по които кофеинът влияе на съня

0
0
Следваща публикация
Стокова снимка на ракова клетка в човешкото тяло. (Shutterstock)

Експерти: Раковите клетки могат да бъдат уморени от глад

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
  • Китай
    • COVID-19 и Ваксинация
  • Култура и изкуство
  • Наука и технологии
  • Начин на живот
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове | Divinitum – дигитален маркетинг партньор.
Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria