Рядко е, но се случва: импулсът зад появата на технологична иновация да идва от сърцето на изобретателя в полза на хората, а не от чисто търговски интерес. Това е определящото в творческия път на изобретателя Петър Димитров, с когото ще ви запозная в настоящия материал.
За първи път чух за Татула (така го наричат приятелите му) преди 20 години, когато мой близък ми показа две татуировки, направени от него. Оказва се, че през далечната 1993 г. Петър отваря първото си студио за татуировки и вече близо 30 години „бродира“ хората.
Около 2000 г. с Емилиян Бонев създават българската марка за дизайнерско градско и специализирано облекло EXIT, която има успех и до днес под обновеното име AnyEXIT. А вече над 15 години Петър развива своето иновативно портфолио в сферата на сигурността и защитата, залагайки на утвърдения си продукт – надуваеми снегоходки, като създава и надуваеми калоходки и спасителна шейна. Но как се заражда идеята за иновацията и как се претворява в продукт, ни разказва самият Петър.
През 2008 г., по време на каране на сноуборд, Петър се загубва в гората. „В този ден ми се наложи да се поровя известно време в дълбокия сняг, докато изляза на пистата. Тогава много ми се прииска да извадя нещо компактно от раницата, което да се трансформира в по-голямо, да го сложа на краката си и да „изплувам“.
След като се прибира от планината, Петър прави проучване в интернет, но не открива нищо подобно. Това го и мотивира да помисли за създаването на такъв продукт.
„Купих две надуваеми възглавнички, монтирахме ремъци и се качихме с приятели за първи тест на Витоша. Тестът беше успешен – видяхме, че дават някаква плаваемост и затъването е по-малко. Това ме окуражи да продължа с проекта“ – спомня си Петър.
След 2 години Петър вече разполага с разработен прототип, с който участва на световното изложение ISPO BRAND NEW в Германия и печели второ място в категорията „Зимен продукт“. Това признание затвърждава убеждението му, че има смисъл да продължи да развива тази иновация и да не се отказва от налудничавата според някои идея за надуваеми снегоходки. Определя вярата като основен фактор за успеха. „За мен най-важното е да вярваш в това, което правиш. Тази вяра ми помага да вървя напред и да преодолявам всички препятствия по дългия път до крайната цел. Може да звучи като клише, но другите три фактора са: упоритост, решителност и постоянство.„
Настолната книга за Петър е „Пусни народа ми да кара сърф“ от Ивон Шуинар, основател и собственик на Patagonia Inc, в която ми показва любим цитат: Имиджът на Патагония е човешки глас. Изразява радостта на хората, които обичат света, които са страстно отдадени на своите убеждения и които искат да повлияят на бъдещето. Не е обработен и няма да направим компромис със свята хуманност.
А как самият той иска да повлияе на бъдещето, Петър споделя, разказвайки за раждането на своите идеи и пътя им до краен продукт:
„При мен идеята за даден продукт се ражда от необходимостта. Искам да създавам полезни продукти за спасяване и оцеляване, които биха помагали на хора, изпаднали в екстремна ситуация. Продуктите ми са базирани основно на идеята за надуваема платформа. Тя дава няколко основни предимства: плаваемост, компактност, лекота и гъвкавост. На тази база са създадени трите ми основни продукта: надуваеми снегоходки, надуваема спасителна шейна и надуваеми калоходки.„
След като се ражда идеята, продиктувана от нуждата, то вече има налице задание и Петър започва да търси решение на задачата. Слага началото на процеса, като рисува няколко скици, които му хрумват „на първо четене“, след това продължава с проучване дали съществува нещо подобно и ако вече е измислено от някой – доближава ли се до неговата идея.
„Много важно е да си говориш с хората, които имат нужда от продукта – е установил изобретателят. – Tе ти дават много точни и ясни насоки какви трябва да бъдат параметрите, функционалностите и особеностите на продукта. В моя случай това са професионални планински водачи, спасители, военни, екстремни спортисти. Следващата стъпка е създаването на физически прототип. Това „упражнение“ се повтаря доста пъти. Между създаването на прототипите има много тестове и дебати с хора от различни браншове. Много е трудно да напаснеш нещата оптимално, балансирайки между производствения процес, дизайна и функционалността.„
(снимка: Петър Димитров)
Петър адаптира и променя продуктите според спецификите за ползване и приложение. Например от надуваемите снегоходки създава надуваеми калоходки, като модифицира съществуващия вече продукт в друг за различно приложение. В конкретния процес по трансформация Петър пояснява, че разликата в терените за ходене е наложила доста промени по рамката и окачването на калоходката.
Последната фаза са финалните тестове в реални условия от професионални служби, от които идва и последната обратна връзка и одобрение за ползване на продукта с направени финални и точни настройки.
А лесно ли се налага на пазара един иновативен продукт?
„Когато предлагаш на хората нещо ново, което не са виждали, е трудно да ги убедиш, че то е по-добро от съществуващото на пазара. На мен ми отне около 8 години да усъвършенствам и да наложа снегоходките – спомня си Петър. – Първоначално бях убеден, че нашият таргет са сноубордистите – всички много ги харесваха, но никой не ги купуваше.“
Така осъзнава, че не е достатъчно да имаш един иновативен продукт, а трябва да убедиш потенциалния клиент, че твоят продукт е по-качествен, надежден и функционален от останалите.
Впоследствие се оказва, че продуктът е по-нишов и Петър започва да представя снегоходките си пред професионални служби и военни, които имат нужда от компактна и лека екипировка. Именно тези характеристики те оценяват най-високо в продукта.
А по отношение на това как един продукт да стане конкурентен, Петър споделя:
„Уникалността на продукта със сигурност дава предимство, но има още фактори, за да е конкурентен. Качеството е особено важно, както и предимствата във функционалността и цената му. За мен е важно продуктите да се произвеждат в България, за да се следи качеството, както и да се допринася за българската икономика.„
Имайки предвид предизвикателството да се постигне разумен баланс между качество и функционалност, себестойност и конкурентна цена, Петър цели да осигури независимо производство, с което да минимизира риска от неблагоприятни въздействия на чуждестранни производствени и други фактори.
В момента, след създаването на фирмата си SELVADEK, стратегията е да прави директни продажби към крайния клиент без посредничество, което му позволява да предлага по-качествен продукт на по-ниска цена.
„Този бизнес модел се наложи от обстоятелството, че снегоходките ни бяха копирани от американска компания с производство в Китай и бяха предлагани на малко по-ниска цена от нашата, която тогава включваше комисионните за дистрибутори. Стратегията ни на директни продажби намалява риска от копиране на продукта. Позволява ни и директна връзка с клиента, който става посланик на нашия продукт.„
При създаването и продажбата на своите продукти Петър сподели, че се опитва да изгради среда на етични стандарти ведно с творчески стремеж за подобрение на условията на живот на хората.
Този стремеж го среща с много способни хора, които споделят нагласата му да развиват своята иновативна дейност в България. Ценната среда на съмишленици кара Петър да обедини и други български изобретатели в общност, която наричат „Гаражни гении“, като наред с надуваемите спасителни продукти на Петър Димитров застават и множество значими български иновации, които предстои да представим.
Функционалностите на снегоходките SELVADEK може да разгледате на уеб страницата selvadek.com