Балерината Марта Петкова: Винаги съм си представяла, че един ден ще изиграя Жулиета
Почитателите на класическия балет очакват с огромно нетърпение премиерните представления на балета „Ромео и Жулиета“ от Сергей Прокофиев в Софийската опера и балет на 7, 8, 9 и 10 ноември 2024 г.
По думите на Марта Петкова, примабалерина и художествен ръководител на балета в Софийската опера и балет, изпълняваща главната роля – на Жулиета, това ще бъде „един чисто нов спектакъл, който оживява на сцената с нова хореография, нова сценография, нови костюми“. „Всичко е през един нов, леко съвременен поглед“, каза тя на пресконференцията по повод премиерата.
„От самото начало, когато постъпих в балетното училище, имайки възможността да гледам спектакли на националния балет, винаги съм си представяла, че един ден ще изиграя Жулиета“, призна Марта Петкова, щастлива, че именно Калоян Бояджиев е хореограф на постановката, защото работата с този „много успял, изключителен българин“, както го нарече тя, е била „различна“ заради спокойствието, което той е предавал на състава. Свикнали да действат нервно и под напрежение, с него балетните артисти са работили спокойно, приятно и с усмивка.
Марта Петкова подчерта, че изпълняващите главните роли в спектакъла са „узрели“ за тях. „Наистина, за този спектакъл, за тази разтърсваща, драматична любовна история трябват артисти, не само техника.“
Калоян Бояджиев благодари на директора на Софийската опера и балет Пламен Карталов и на Марта Петкова за оказаното му доверие да постави „Ромео и Жулиета“ на българска сцена, на всичките си „невероятни“ колеги, на всички ателиета и на оркестъра – за подкрепата, високия професионализъм и ентусиазма в тази „голяма постановка“.
„Аз пресъздавам тази така известна история както съм я видял, както съм я почувствал като артист, когато съм я танцувал, и като човек, преживял в живота си подобни травми“, каза Калоян Бояджиев.
За бойните сцени изпълнителите са подготвяни от специалиста по бойни изкуства от НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ Камен Иванов.
Сценографът на постановката Евен Борсум и дизайнерката на костюмите Ингрид Ниландер изразиха голямата си радост, че са част от семейството на Софийската опера и балет.
Сценографията на спектакъла ще предава чувство на реализъм, подсилено от въртящ се основен декор, който с всяко едно завъртане ще ни въвежда в следващата картина на действието.
Костюмите ще пресъздават вътрешния свят на всеки един от героите с тяхната натурална цветова гама. Ще преобладават тъмните цветове.
Единият от диригентите, Андрей Галанов, разказа, че някога музиката от Прокофиев към балета е била изпълнявана от трубадури.
„Съдбата на тази постановка никак не е била лека“, разкри другият диригент, Игор Богданов. Световната премиера – в Бърно, Чехия, през 1938 г., не се е приела добре. Драматурзите дори измислили щастлив край, в който Ромео и Жулиета не умирали. Едва в Кировския (днешния Мариински) театър в Ленинград през 1940 година е поставена с огромен успех. Музиката на Прокофиев Игор Богданов определи като „невероятна музикална драматургия от началото до края, шедьовър, сложна и трудна за изпълнение“.
Оживяваща на сцената на Софийската опера и балет, най-известната любовна история в света очаква своите нови почитатели!