• За нас
  • Пишете ни!
четвъртък, 19 юни, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Дух и съзнание
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура и изкуство

Династия Амати – създателите на цигулката каквато я познаваме днес

отВалентина Николова
5 ноември , 2022
Династия Амати – създателите на цигулката каквато я познаваме днес

Pixabay.com

Цигулката, макар че има по-древен произход, придобива днешния си вид в Северна Италия през 16 век. Тя се развива въз основа на други лъкови струнни инструменти, използвани в Близкия изток и Източната Римска империя, като ребек, виел и лира да брачо.

Цигулката бързо придобива голяма популярност както сред уличните музиканти, така и сред аристокрацията в музикалната култура на ренесансова Италия. Има много извести майстори лютиери по това време, но Династия Амати са основоположниците на цигулката, такава каквато я познаваме и използваме днес в съвременна Европа.

В далечната 1505 г. в град Кремона, Северна Италия, се ражда Андреа Амати – бащата-основател, изобретил елегантната форма на цигулката, каквато използваме днес. Неговият вроден талант в лютиерстовото се разгръща по време на обучението му при Джовани Лиунардо ди Мартиненго. Още като млад майстор, около 1525г., той успява да създаде своя собствена работилница.

Качеството и стилът на неговите инструменти по времето на ренесансова Италия се оценяват високо от богатата висша класа, както и от религиозни сановници и институции, които са влагали значителни инвестиции в тяхното художествено изработване и представяне.

491df424b8fd8ebdc5090d6f720f510d
Андреа Амати, 1505 – 1577 г., Pinterest

На неговите труд и майсторство в правенето на цигулки се възхищава дори кралят на Франция – Карл IX, като заръчва на Андреа Амати да изработи специално за него 38 инструмента през периода от 1560 г. до 1574 г. Единият от тях е позлатена бас цигулка, богато изрисувана с кралски символи, наречена „Кралят“.

the king 1
Бас цигулката „Кралят“, предшественик на модерното чело

На една от творбите на Андреа Амати е изписан с латинки букви изразът „Религията е и винаги ще бъде единствената крепост“. Въпреки това, в някои от малките райони на Италия има доказателства за издадени от църквата укази през 16 век, с които се нарежда забрана за свиренето на цигулка, но не само това, а дори и инструментите да бъдат унищожени. Това може би донякъде обяснява недостига на цигулки от най-ранния период, както и защо повечето оцелели цигулки от Андреа Амати са предимно такива, изработени за благородниците.

В тези трудни времена майсторите лютиери не се отказват и не погубват същността на този изящен занаят. През целия класически период всички кремонски майстори продължават да следват примера на Андреа по отношение на работата, тъй като концепцията му в математически и оптически план е била съвършена, както и отношението му към стила на изработката.

330px andrea amati violin met museum ny
Цигулка на Андреа Амати в Музей на изкуствата „Метрополитън“, САЩ

От древни времена се знае, че традициите се предават в семейството. Така и Андреа Амати научава синовете си Антонио Амати (1537 г. – 1607 г. ) и Джироламо Амати (1561 г. – 1630 г. ) на майсторството в занаята на лютиерството. Антонио първи започва обучението в работилницата при баща си, а след това през 1575 г. е последван от по-малкият си брат Джироламо.

Те усъвършенстват техниката и стила на конструиране от баща им. В продължение на около десет години синовете подписват творбите си с латинизираните си имена: „Antonius & Hieronymus Amati”. Тъй като двамата братя работят заедно, не може да се каже коя е отличителната черта на всеки поотделно в лютиерското изкуство. Единствената разлика през годините е, че Джироламо леко увеличава размерите на инструментите си в сравнение с тези на баща си. Фамилия Амати се утвръждават все повече като добри майстори в създаването на струнни инструменти.

04c7a1ec615bc16e84819a4804f15ef6
Надпис върху цигулка, изработена от „Antonius & Hieronymus Amati”

Следващото поколение, на което се предава занаята от династията Амати, е петият по ред син на Джироламо Амати – Николо Амати, който е роден в Кремона на 3 декември 1596 г. Още от малък Николо Амати научава занаята от баща си, като в творчество му започват да личат негови собствени оригинални елементи, които взимат връх през 1640 г. Той надгражда наученото до тогава и създава новият модел „Гранд Амати“ – върхът на елегантността на цигулките – с изчистени математически форми, покрити с прозрачен лак, придаващ кехлибарен оттенък.

Николо допринася за напредъка в лютиерското изкуство чрез преподавателските си методи. Тъй като в ранните си години той няма синове, на които да предаде семейния занаят и умения, за първи път в династия Амати, Николо взима чираци, за да ги обучи. Негови ученици са Андреа Гуарнели и Антонио Страдивари, с латинското име Страдивариус.

1461026 10151785917554607 1899385441 n nikolo amati obuchava stradivarius 1
Николо Амати обучава Страдивариус, паметник в Кремона, Италия

Страдивари като млад се занимавал отдадено с дърворезбарство и нямал други по-изявени способности в този период, като също така много обичал цигулката. Когато разбира, че Николо Амати има работилница в Кремона, той изявява огромното си желание да бъде негов ученик.

Страдивари създава първата си цигулка през 1666 г., когато е на 22-годишна възраст, като започва да поставя собствения си етикет върху цигулките, които изработва: „Alumnus Nikoloas Amati“ − “Ученик на Николо Амати“.

Изразеният талант на Страдивари проличава в метода му за изработване на цигулки, създавайки стандарт за следващите времена. Той измисля модерната форма на цигулковия мост и определя пропорциите на съвременната цигулка с по-плитко тяло, което дава по-мощен и проникващ тон от по-ранните цигулки. Дълго време се е смятало, че тайната на акустично съвършените цигулки на Страдивариус се крие в техния лак, чиято формула, макар и много обсъждана, така и не е открита.

На 40-годишна възраст той създава своя собствена работилница.  Въпреки че Страдивари има двама сина – Франческо (1671 г. – 1743 г.) и Омобоно (1679 г. -1742 г.), които също са цигулари, се смята, че те само са помагали на баща си. Тъй като той не им предава основната и дълбока същност на занаята, синовете му не успяват да възпроизведат неговите велики творения, като по този начин Страдивариус остава ненадминат в майсторството си.

Николо Амати се сдобива със син, който кръщават на баща си – Джуроламо Амати II. Той е последният от Династия Амати, който прави значителен принос в лютиерството.

Благодарение на една велика династия, създала и положила основите за струнните инструменти от семейството на цигулката, днес ние можем да сме свидетели и осезаемо да се докоснем до красотата на това изкуство през призмата на великите творци на класическата музика от Ренесанса.

Един от творците, които отдават живот си, за да изучават в дълбочина звукоизвличането на всеки тон и същността на цигулката, е Ян Сибелиус – роден на 8 декември 1865 г. във Финландия. Той сътворява един от най-великите концерти за цигулка – Концерт за цигулка и оркестър в ре минор оп.47 (Sibelius – Violin Concerto in D Minor. Op.47).

Концерт за цигулка и оркестър в ре минор оп.47 на Ян Сибелиус в изпълнение на Симфоничния оркестър „Шен Юн“

Още от произведенията на Симфоничния оркестър „Шен Юн“ можете да гледате в онлайн стрийминг платформата Shen Yun Zuo Pin.

Споделете тази статия

Comments 1

  1. Джон Смит says:
    Преди 6 месеца

    Според мен Страдивариус е бил неприятен, отровен човек. Може би дори нарцисист. Но пък цигулка от Pinus mugo не успял да направи. С времето ще започнат да се правят дори по-добре звучащи цигулки от неговите, сигурен съм. Дори в момента с добра акустична апаратура може да се постигне в пъти по-добро звучене от негова цигулка. Запис и после игра с тембъра на тоновете. Което би накарало Страдивариус да позеленее от завист. Кому и за какво е била нужна цялата тази секретност около направата на цигулки? Като за повечето хора една цигулка звучи като друга. Глупаво е постъпил. Но не може да очакваме всички хора да са емпати.

    Отговор

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ЧЕТЕНИ ДНЕС

Основател на оркестър „Кантус Фирмус“ и Главен оперативен директор на "Фреш радио груп"

Ректорът на СУ „Климент Охридски“ спрял радио „Класик А“, защото студентите не слушали класика

0
0
Тръмп заявява, че има идеи относно Иран, но засега не поема ангажимент за военна намеса на САЩ

Тръмп заявява, че има идеи относно Иран, но засега не поема ангажимент за военна намеса

0
0
image 2025 06 15 175032014

За и против влизането на България в еврозоната (Част I)

0
0
Проф.д.ик.н. Румен Гечев и доц. Григор Сарийски (Колаж – Станислав Николов)

За и против влизането на България в еврозоната (Част II)

0
0
Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
Снимка: flashlight.bg

Ароматен сироп от бял бъз без варене

0
2
Министър Георг Георгиев прие председателя на вече заличеното сдружение Културен клуб “Иван Михайлов” Люпчо Георгиевски в МВнР

Люпчо Георгиевски, председателят на заличения Културен клуб “Иван Михайлов”, се срещна с министъра на външните работи

0
0

Свързани Публикации

Оркестърът на Дюк Елингтън прави концерт и майсторски клас в България

Майсторски класове и концерт на The Duke Ellington Orchestra в София

0
0
Основател на оркестър „Кантус Фирмус“ и Главен оперативен директор на "Фреш радио груп"

Ректорът на СУ „Климент Охридски“ спрял радио „Класик А“, защото студентите не слушали класика

0
0
Пожарната е на място около една от сградите, ударени по време на израелската атака по Техеран на 13-ти юни 2025 г. Израел удари повече от 100 цели, за да не позволи на Иран да се сдобие с ядрена бомба. Снимка: Мегдад Мадади/TASNIM NEWS/AFP чрез Getty Images

Израел нанесе изненадващ удар по Иран

0
0
"Лило и Стич"

Игралният филм „Лило и Стич“ – трогателна и забавна история за семейството, отдадеността и любовта

0
0
Симеон Танчев

Да виждаш отвъд маските: разговор със Симеон Танчев за „Менажерията“

0
0
Основател на оркестър „Кантус Фирмус“ и Главен оперативен директор на "Фреш радио груп"

Ректорът на СУ „Климент Охридски“ спрял радио „Класик А“, защото студентите не слушали класика

0
0
Законодатели разследват антиимиграционни бунтове в Лос Анджелис за връзки с Китайската комунистическа партия

Законодатели разследват бунтовете в Лос Анджелис срещу антиимиграционните служби за връзки с Китайската комунистическа партия

0
0
Русия удря украинска петролна рафинерия в нов удар по енергийната инфраструктура на Киев

Русия удря украинска петролна рафинерия в нов удар по енергийната инфраструктура на Киев

0
0
Проф.д.ик.н. Румен Гечев и доц. Григор Сарийски (Колаж – Станислав Николов)

За и против влизането на България в еврозоната (Част II)

0
0
image 2025 06 15 175032014

За и против влизането на България в еврозоната (Част I)

0
0
Следваща публикация
Царска туршия (снимка: zvezdev.com)

Хрупкава царска туршия без консерванти

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
  • Китай
    • COVID-19 и Ваксинация
  • Култура и изкуство
  • Наука и технологии
  • Начин на живот
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Дух и съзнание

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria