Getting your Trinity Audio player ready...
|
Компанията беше засегната от бавното навлизане на електрическите автомобили, претърпявайки нетна загуба от 1.2 милиарда щатски долара миналата година
Шведският производител на батерии за електрически превозни средства Northvolt подаде молба за фалит, след като стряскащото ликвидно състояние на компанията остави бизнеса само с една седмица наличен капитал за финансиране на операциите.
Молбата по несъстоятелност беше подадена в Съда на САЩ за Южен окръг на Тексас на 21 ноември. Компанията посочи активи и пасиви в диапазона от 1 до 10 милиарда долара, с приблизителен брой кредитори между 1000 и 5000. Основана през 2016 г. в Стокхолм, Northvolt е компания за съхранение на енергия, която произвежда литиево-йонни батерии.
Водещ производител в Европейския съюз, Northvolt се конкурира с китайските BYD и CATL за доставка на батерии на автопроизводителите в региона. Като такъв, фалитът на Northvolt представлява предизвикателство за европейските амбиции за противодействие на китайското превъзходство в сектора на електрическите превозни средства.
Според документ, подаден от Скот Мълър, старши управляващ директор на Teneo, който действа като финансов съветник на производителя на батерии, „ликвидната картина на компанията е станала критична“.
Компанията в момента разполага с 30 милиона долара в брой, което е достатъчно само за поддържане на операциите за една седмица, каза той.
„В основата си, индустрията за производство на батерии е капиталоемка и компанията все още не е реализирала печалба. Генерираните приходи са били реинвестирани обратно в компанията за поддържане на операциите и растежа й. И въпреки значителните инвестиции, Northvolt се сблъсква с производствени недостатъци“, се казва в документа.
Компанията също така е натрупала значителен дълг за финансиране на операциите си и подкрепа на растежа. Бизнес планът на Northvolt се основава на очакването, че индустрията на електрическите превозни средства ще отбелязва постоянен растеж.
Въпреки това, продажбите на електрически превозни средства започнаха да спадат миналата година. В резултат на това производителите на батерии станаха свидетели на отмяна на договори и по-малко поръчки и бяха принудени да предоговарят условията, се казва в документа.
В същото време азиатските производители продължиха да увеличават производството, като същевременно намаляваха цените на батериите, което оказа „допълнителен натиск върху по-новите производители на батерии като Northvolt“. Изправена пред такива предизвикателства, компанията претърпя нетна загуба от 1.2 милиарда долара през 2023 г.
Въпреки че Northvolt предприе стъпки да се измъкне от финансовото блато, нещата бяха трудни за компанията, се казва още в документа. Northvolt накрая реши да продължи с процедурата по фалита.
Предизвикателството на забавящите се продажби на електрически превозни средства
Процесът на преструктуриране при фалит ще помогне на компанията да получи достъп до ново финансиране, което включва 145 милиона долара в парично обезпечение, заяви Northvolt в изявление от 21 ноември. Един от клиентите на компанията също се е ангажирал да предостави 100 милиона долара финансиране за подкрепа на операциите на производителя.
Northvolt заяви, че работата ще продължи както обикновено, докато процедурите по реорганизация продължават.
„Компанията ще продължи да прави доставки до клиентите, като същевременно изпълнява задълженията към критични доставчици и изплащане на заплати на служителите“, се казва в изявлението.
Компанията очаква процесът на преструктуриране да приключи през първото тримесечие на 2025 г.
На фона на подаването на молба за фалит от Northvolt, изпълнителният директор и основател на компанията, Петер Карлсон, се оттегли от поста. Фалитът дава на компанията достатъчно време да се реорганизира и да увеличи операциите, каза той. Карлсон сега ще поеме ролята на старши съветник в бизнеса.
През септември Northvolt обяви, че съкращава 1600 работници в шведската си база, което представлява почти 20% от глобалната работна сила на компанията. Компанията приписа решението на „предизвикателния макроикономически климат“, принуждаващ производителя да намали амбициите си.
„Въпреки че като цяло моментът по електрификация остава силен, трябва да се уверим, че предприемаме правилните действия в правилното време в отговор на насрещните ветрове на автомобилния пазар и по-широкия индустриален климат“, каза Карлсон тогава.
Юнски доклад на Ernst & Young разкри, че навлизането на електрически превозни средства се забавя в Европа поради фактори като високите цени на превозните средства и недостатъчната инфраструктура.
„Настоящият глобален пазар на електрически автомобили е затънал в голяма несигурност около икономическите перспективи, различните регулации на различните пазари, тревогите на потребителите и изоставащото изграждане на инфраструктура“, каза Мартин Кардел, глобален лидер на решенията за мобилност в Ernst & Young. „Резултатът е застой в продажбите на електрически превозни средства в САЩ и Европа.“
Междувременно, Northvolt заяви, че подаването на молба за фалит в Съединените щати няма да застраши планирания завод за батерии за електрически превозни средства на стойност 7 милиарда долара в Квебек, Канада.