Дали яденето на червено месо повишава кръвната захар, зависи от това кого питате, според ново проучване
Яденето на повече червено месо може да е добро за кръвната ви захар – или лошо за нея – в зависимост от това на кой набор от данни се доверявате.
Ново проучване, представено на годишната среща Nutrition 2026 на Американското дружество по хранене, установи, че когато отделни хора променят приема си на червено месо, химичните показатели в кръвта им насочват към по-добър контрол на кръвната захар. Но ако се погледне на ниво население, се очертаваше обратният модел.
Констатациите подчертаха колко е важно да се прави разграничение между личните промени в храненето и външните влияния като начина на живот и генетиката, като поставиха под въпрос начина, по който изследователите тълкуват здравните ефекти на червеното месо, и подчертаха необходимостта от по-персонализирани подходи към хранителните препоръки.
Проучването беше частично финансирано от Beef Checkoff, маркетингова и изследователска програма на говеждата индустрия, както и от Националните институти по здравеопазване и Службата за селскостопански изследвания към Министерството на земеделието на САЩ.
Изследователите използваха данни от Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis, в което бяха включени 4 567 души. Те измериха метаболитите в кръвта им и провериха нивата на кръвна захар и инсулин на гладно.
Изследователите разделиха данните по два начина: единият показваше как промените в консумацията на червено месо при даден човек с времето се свързват със собствената му кръвна химия, а другият показваше как приемът на червено месо се свързва с кръвната химия на ниво население, като се отчитаха и други фактори като възраст, начин на живот и генетика.
От 47 метаболита, свързани с консумацията на непреработено месо, пет проследяваха промените в метаболитите на индивидуално ниво и насочваха към благоприятен ефект върху кръвната захар и инсулина, докато 33 други метаболита показваха силни връзки в рамките на цялото население. Метаболитите, свързани с по-широки фактори на ниво население, показваха отрицателни здравни резултати като по-лоша регулация на кръвната захар и инсулинова резистентност.
С други думи, ако ядете повече месо, химията на тялото ви може да реагира добре. Но когато данните отразяват консумацията на месо на ниво население, други фактори – начин на живот, генетика, социални обстоятелства – сякаш замъгляваха картината, карайки червеното месо да изглежда по-вредно, отколкото може да е за конкретен човек.
Сотирия Еверет, регистриран диетолог и клиничен асистент-професор в Stony Brook Medicine, която не участваше в проучването, каза пред The Epoch Times, че едно от по-интересните ограничения на изследването е, че то не отчита общите хранителни модели, което оставя място за това, което изследователите наричат „неизмерено хранително объркване“ – когато външен фактор, свързан едновременно с храненето и здравето, изкривява резултатите.
„Основният извод от проучването е, че когато се проследяват промените в рамките на един и същ човек, плазмените метаболити, свързани с приема на непреработено червено месо, са обвързани с по-добър глюкозен контрол и по-ниски нива на инсулин“, каза тя. Но други маркери, като например промените в чревните бактерии, не бяха измерени.
Хоуп Баркукис, регистриран диетолог и ръководител на Катедрата по хранене в Case Western Reserve University, която също не участваше в проучването, каза пред The Epoch Times, че макар растителните алтернативи на месото в много отношения да може да са по-добри за околната среда, това със сигурност не означава непременно, че носят по-големи ползи за здравето от непреработените животински меса.
„Хотдог, бекон, деликатесни меса, колбаси – те не само са силно преработени, приц положение че значителна част от последната информация свързва преработката с всякакви отрицателни ефекти върху общото здраве, но също така съдържат много консерванти, които не са здравословни, като нитритите“, каза Баркукис.
За разлика от тях, добави тя, скорошни изследвания показваха, че птичето месо в голяма степен е неутрално за здравето, яйцата не са толкова вредни, колкото се смяташе някога, млечните продукти може да помагат за понижаване на риска от диабет тип 2, а морските дарове носят реални ползи за здравето. Растителните алтернативи на месото може да са по-щадящи за околната среда, но не са автоматично по-здравословни от непреработеното животинско месо, добави тя.
„Според мен най-голямото погрешно схващане“, каза Баркукис, „е, че всички меса са еднакви и имат идентично въздействие върху здравето на конкретния човек.“
Какво означават тези констатации за вас
Хората трябва да вземат предвид качеството на месото.
„Ако е налично и достъпно като цена, 100 процента говеждо от животни, хранени с трева, може да предлага малко по-благоприятен хранителен профил, включително по-високи нива на някои омега-3 мастни киселини и биоактивни съединения в сравнение с конвенционално отглежданото говеждо“, каза Еверет.
Тези разлики обаче не надделяват над значението на цялостния хранителен модел, размера на порциите и честотата на консумация, добави тя.
Друг често пренебрегван фактор е начинът, по който се приготвя месото. Методи за готвене при висока температура като печене на скара, овъгляване, печене под силен горен нагревател и пържене в тиган могат да образуват хетероциклични амини и полициклични ароматни въглеводороди – съединения, свързвани с повишен риск от рак. „Методи при по-ниска температура като задушаване, готвене на яхния или бавно готвене обикновено образуват по-малко от тези съединения“, каза Еверет.
За онези, които обичат да пекат на скара, тя препоръча месото да се маринова с билки, подправки, цитруси или маринати на основата на оцет, което може да помогне за намаляване на образуването на потенциално вредни съединения по време на готвене.
„Практическият ми съвет е да избирате непреработени, нетлъсти разфасовки червено месо от време на време, за предпочитане от отговорно отглеждани източници, когато това е възможно, да ги приготвяте с по-щадящи методи, когато е възможно, и да ги консумирате като част от хранителен режим, богат на зеленчуци, плодове, бобови растения, пълнозърнести храни, ядки и семена“, каза Еверет.
















